Teacher Professional Development in Bilingual Schools: An overview of Brazilian research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i59.5801

Keywords:

Bilingual Schools., Teacher professional development., Social language practices., Translanguaging.

Abstract

A growing number of so-called “bilingual” schools have been implemented in recent years in Brazil. Given the specificities of educational practices, in their relationship with language, it is necessary to reflect the training and identity paths of professionals who work in this reality. Through a state of the issue, we aim to characterize Teacher Professional Development (DPD) in interface with social language practices (translanguaging) in bilingual schools investigated in Brazilian scientific production. The corpus of analysis consisted of 67 master's and doctoral studies, analyzed considering emerging research topics and, more specifically, research that deals with teacher training in bilingual schools with a translanguaging perspective. We conclude that there is an urgent need for research on professional development in these contexts, which makes it possible to reflect new perspectives for investigating bilingual schools, as social spaces that integrate professional dimensions of identity and practice.

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Author Biographies

Katiúscia Raika Brandt Bihringer, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Mestrado em Educação (2018) pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), onde é doutoranda em Educação e  investiga conceitos de desenvolvimento profissional docente e translinguagem. Aua na formação inicial e continuada de professores da Educação Básica. Integra o grupo de pesquisa em Formação de Professores e Práticas Educativas (GPFORPE- FURB) e Plurilinguismo na Educação (GPPLURI - FURB). 

Daniela Tomio, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Doutora em Educação Científica e Tecnológica, Mestre em Educação, Licenciada e Bacharel em Ciências Biológicas. Docente pesquisadora na Universidade Regional de Blumenau, nos cursos de Pós-graduação em Educação (PPGE), e em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (PPGECIM) e na graduação na área Educação, Ciência e Pesquisa. Trabalha na formação inicial e continuada de professores da Educação Básica e do Ensino Superior. Atua e pesquisa principalmente nas seguintes áreas: Contextos formais e não formais de práticas educativas e formação docente na Educação Básica e em Educação Científica; Comunicação Pública da Ciência. 

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Published

2025-01-03

How to Cite

Bihringer, K. R. B., & Tomio, D. . (2025). Teacher Professional Development in Bilingual Schools: An overview of Brazilian research. Languages, Education and Society, 29(59), 1–27. https://doi.org/10.26694/rles.v29i59.5801

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