IDEB / EVALUATION AND CONTROL POLICY: historical aspects, contradictions and reverberations in educational research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4667

Keywords:

External evaluation, Control, IDEB, Educational research, Educational policy.

Abstract

This text seeks to discuss the evaluation policy instituted from the Education Development Plan - PDE that considered the Basic Education Development Index - IDEB, as a measurer of educational quality, and how it reverberates in the daily school life and educational research within universities. In this sense, initially we sought in the official documents the understanding of how this policy was managed and implemented in Brazilian education; then through the analytical contributions of Saviani (2009); Richter; Souza (2015); Freitas (2016); Bertagna; Melo (2020); and Richter Vieira (2021) a discussion was held on the meanings and implications of this policy model in schools; and finally, through a search in the Redalyc indexer, articles published in the last 05 years were selected, in an attempt to understand how research has been presented in the academic sphere. As a conclusion, it is pointed out that this policy model has brought to the school the accountability for the results, fragmentation of the pedagogical didactic work of the teachers, changes in the curriculum, and, therefore, a distance from an emancipatory teaching, being replaced by the search for results in the standardized tests.

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Author Biographies

Darluce Andrade de Queiroz Muniz, Universidade Federal de Uberlândia

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED/UFU. Mestra em Formação Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Educação Básica-DCIE/UESC. Professora da Educação Básica na Escola Comunitária São Boaventura, Canavieiras, Bahia, Brasil. E-mail: darluceaq@hotmail.com

Lyvia Fernanda Leal, Universidade Federal de Uberlândia

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED/UFU. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professora de Educação Física na Rede Municipal de Educação de Uberlândia (RME/UDI), Minas Gerais, Brasil. E-mail: lyvialeal85@hotmail.com.

Marcelo Soares Pereira da Silva, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). E-mail: marcelospsilva@hotmail.com 

Sabrina Bucci Rosa, Universidade Federal de Uberlândia

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED/UFU. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professora da Secretaria Estadual da Educação de São Paulo e da Secretaria Municipal de Educação de Franca/SP- Brasil. E-mail: sabrinabrosa15@gmail.com

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Published

2024-05-03

How to Cite

Andrade de Queiroz Muniz, D., Fernanda Leal, L. ., Silva, M. S. P. da ., & Bucci Rosa, S. (2024). IDEB / EVALUATION AND CONTROL POLICY: historical aspects, contradictions and reverberations in educational research. Languages, Education and Society, 28(57), 1–25. https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4667

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