TEACHING TRAINING IN THE PEDAGOGY COURSE: SOCIAL REPRESENTATIONS OF TECHING INTERNSHIP SUPERVISORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4348

Keywords:

Teaching profession, Habitus, Social representations

Abstract

This study is a clipping of the doctoral thesis presented to the graduate program in Education at the Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). In the face of the breadth of the aforementioned research, we have chosen, for the moment, to analyze the social representation of supervising teachers academic of supervised on teaching internships. As for the methodology, it is a research with a qualitative approach that is based on the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 1978), with this support, we discuss the results of the semi-structured interview applied to university masters who teach supervised internship disciplines in the Pedagogy course at the Universidade do Estado do Rio Grande Norte-UERN.For data analysis we used the categorization technique under the aegis of Content Analysis (BARDIN, 2011), using thematic and categorical analysis. As a result, we consider that the social representation of teaching is based on the life’s history, in the trajectory as students and in the experiences lived in the daily life of the profession. Furthermore, it was possible to identify some elements that can characterize the existence of a habitus that engenders the practice of these subjects and reverberates in social representations about the profession.

Downloads

Author Biographies

Antonia Maíra Emelly Cabral da Silva Vieira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Doutorado em Educação, professora Adjunta na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte-UERN. Interesse de pesquisas nas áreas de: Formação de professores, representações sociais, alfabetização e letramento e práticas pedagógicas. Conta com publicações em períodicos indexados Nacionais na area da Educação e Ensino. E-mail: antoniamaira@uern.br 

Elda Silva do Nascimento Melo , Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Pós-doutora em Educação pela Universidade de Valencia/UV/ Espanha. Pedagoga, Mestra e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora e Pró-reitora de Graduação da UFRN. Suas áreas específicas de interesse incluem Formação Docente, Metodologias de Ensino e Aprendizagem e Representações Sociais. Com Publicações em períodicos indexados Nacionais. 

References

BAILLAUQUÉS, Simone. Trabalho das representações na formação dos professores. In: CHARLIER (org.). Formando professores profissionais: Quais as estratégias? Quais as competências? 2. ed. Porto Alegre: Armed, 2001.

BARDIN, Laurince. Tradução de Luis Antero Reto e Augusto Pinheiro. Análise de conteúdo.1. reimp. da edição de 2011. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOURDIEU; P. Razões práticas: Sobre a teoria da ação. Tradução Mariza Correa. Campinas, SP: Papirus, 1996.

BOURDIEU; P. Coisas ditas. Tradução Cássia R. da Silveira e Denise Moreno Pegorim. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BOURDIEU; P. A miséria do mundo. São Paulo: Vozes, 1997.

CAMPOS, Jameson Ramos. “Era um sonho de criança”: a representação social da docência para os professores do município de Queimadas-PB. Dissertação (Mestrado em Educação) -Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008, 173p. Disponível em < https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14245 >. Acesso em: 17 de junho de 2019.

DOMINGOS SOBRINHO, Moisés. Habitus docente, sens pratique e representações sociais In: ABDALLA, Maria de Fátima Barbosa (org). Bourdieu e Moscovici: Fronteiras, interfaces e a aproximações. Santos/SP: Editora Universitária Leopoldina, 2019 [e-book]. Disponível em:< https://www.researchgate.net/publication/337926301_Livro-BOURDIEU-e-MOSCOVICI-FRONTEIRAS-INTERFACES-E-APROXIMACOES >Acesso em: 30 de setembro de 2019.

DOMINGOS SOBRINHO, M. Habitus, Campo Educacional e a construção do ser professor da educação básica. Revistainter-legere. Educação e Sociedade, 2011. Disponível em:< https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/4411/3600 >.Acesso em 03 de maio de 2019.

FREIRE, Paulo. Professora Sim, Tia não Cartas a Quem Ousa Ensinar. Editora Olho d' Água, 1994.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antônio (Org.). Vida de professores. p. 31- 61. Porto, Portugal: Porto Editora, 2013.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001, p. 17-44.

JODELET, D. O Encontro dos saberes. In: JESUINO, Jorge Correia (org.). As representações sociais nas sociedades em mudança. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

LIRA, A.A.D.S. Tornar-se, ser e viver do professorado: entre regularidades e variações indenitárias. 271f. Tese (doutorado em Educação) - Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2007. Disponível em: < https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14107 >. Acesso 15 de Junho de 2019.

MASETTO, Marcos Tarciso. Competência Pedagógica do professor Universitário. São Paulo: Summus, 2003.

MACEDO, Adalvanira da Silva Batista; CAVALHÊDO, Josânea Lima Portela. Espaços formativos no estágio curricular supervisionado de Pedagogia: Narrativas das professoras em narração. Linguagens, Educação e Sociedade. Teresina, ano 26 n.46, ano 2021. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/12435 . Acesso em 18 de fevereiro de 2024.

MACHADO, Laêda Bezerra; AZEVEDO, Márcia Ferreira; FREIRE, Suelen Batista. O “bom” professor universitário nas representações sociais de estudantes de pedagogia. Roteiro, Joaçaba, v. 38, n. 2, p. 311-336, jul./dez. 2013. Disponível em: file:///C:/Users/Maira%20Emilly/Downloads/Dialnet-OBomProfessorUniversitarioNasRepresentacoesSociais-5161719.pdf . Acesso em: 04 de abril de 2020.

MOSCOVICI, S. A representação social da psicanálise. Trad. de Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: Investigações em Psicologia Social. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2012.

REIS, Rennata Paolla Jacintho Peres. Ser professor no ensino superior: representações sociais das práticas docentes por formadores do curso de Pedagogia. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estácio de Sá, 2014. Disponível em:< https://portal.estacio.br/media/3284/rennata-paolla-jacintho-peres-reis.pdf >. Acesso em: 17 de julho de 2019.

SILVA, Rafael Celestino da; FERREIRA, Márcia de Assunção. Construindo o roteiro de entrevista na pesquisa em representações sociais: como, por que, para que. Esc Anna Nery (impr.), 2012 jul-set; 16 (3):607-611. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ean/v16n3/26.pdf. Acesso em: 15 de outubro de 2019.

SPINK, M. J. P. O estudo empírico das representações sociais. In: SPINK, M. J. P. (org.). O conhecimento no cotidiano: as representações sociais na perspectiva da psicologia social. São Paulo: Brasiliense, 1995. p. 85-108.

TARDIF, M; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 6.ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013

VEIGA, Ilma Passos A. Docência como atividade profissional. In: VEIGA, Ilma P. A. D Ávila, Cristina. (org.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas, Papirus editora, 2008.

ZABALZA, M.A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2024-05-03

How to Cite

Vieira, A. M. E. C. da S. ., & Melo , E. S. do N. . (2024). TEACHING TRAINING IN THE PEDAGOGY COURSE: SOCIAL REPRESENTATIONS OF TECHING INTERNSHIP SUPERVISORY. Languages, Education and Society, 28(57), 1–30. https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4348

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.