In the web of integral education: The perspective of the construction of pedagogical times in the practices of proeiti teachers - SEEDF

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i53.2903

Keywords:

Integral education versus PROEITI, Teaching practices, Emancipation, Practice times

Abstract

The study on screen aims to analyze the meaning of Integral Education expressed from the necessary times the practices of teachers of PROEITI (Program of Integral Education in Full Time) of two public schools in DF (Distrito Federal). The methodology, of a qualitative nature, takes as a method Dialectical Historical Materialism (MHD) outlining categories, in the opportunity to find traces of emancipation from pedagogical practice. The research is guided by Critical Discourse Analysis for the treatment of data. The conclusions point out that the 8´Tempos (TE) of the necessary practices for the PROEITI teacher draws what the totality of the work in the exercise of the integral formation of the subject that is in an Integral Education school. In this way, when there is a humanized planning, a political teaching action, it is possible to have emancipatory training in the teaching practices of PROEITI.

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Author Biographies

Simone da Conceição Rodrigues da Silva, Universidade de Brasília

Doutoranda em Direitos Humanos e Cidadania pelo PPGDH – (UnB). Mestre em Educação  pela Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB) 2019; Licenciada em Pedagogia (2011); Especialista em Metodologia do Ensino Fundamental pela UFG (2012); Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional e Orientação Educacional (2013) e Professora servidora Pública da SEEDF. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa Profissão Docentes: formação, saberes e práticas - Geppesp

Otília Maria Alves da Nóbrega Dantas, Universidade de Brasília

Professora Associada da Universidade de Brasília/Faculdade de Educação. Possui graduação em Pedagogia, mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e PHD em Educação pela Universidade de Brasília sob a supervisão de Ilma Passos de Alencastro Veiga. Professora Permanente dos PPGE da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Pesquisadora e líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Profissão Docentes: formação, saberes e práticas - Geppesp. Membro do Comitê de Ética na Pesquisa - CEP/UnB. Endereço Profissional: Universidade de Brasília, FACULDADE DE EDUCAÇÃO/MTC.

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Published

2023-03-24

How to Cite

Rodrigues da Silva, S. da C. ., & Nóbrega Dantas, O. M. A. da . (2023). In the web of integral education: The perspective of the construction of pedagogical times in the practices of proeiti teachers - SEEDF. Languages, Education and Society, 27(53), 7–34. https://doi.org/10.26694/rles.v27i53.2903

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