PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND PRACTICES IN TEACHING: CONTRIBUTIONS OF LATO SENSU SPECIALIZATION COURSES IN CONTINUING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.6649

Keywords:

Continuing education, Basic education, Lato sensu specialization, Teaching practice, Pedagogical knowledge

Abstract

This study aimed to investigate how lato sensu specialization courses contribute to the improvement of pedagogical knowledge and teaching practices, especially in the early years of elementary school. This is an integrative literature review, with a qualitative approach and exploratory character, based on the model proposed by Whittemore and Knafl (2005). The search was carried out in the CAPES, Scielo, Oasisbr and SISTEBIB Periodicals portals, considering publications between 2014 and 2024. After applying the inclusion and exclusion criteria, ten studies were selected (seven articles, two dissertations and one thesis) that addressed training experiences in different regional contexts of Brazil, with emphasis on the North region. The results reveal that lato sensu courses have the potential to strengthen the professional identity of teachers, foster more reflective pedagogical practices and promote interdisciplinary approaches, especially when there is integration between theory and practice. Limitations were also highlighted, such as the lack of structuring public policies, access barriers and theoretical weaknesses in some training courses. It is concluded that the effectiveness of these courses is linked to alignment with the contextual demands of educators and investment in strategies that ensure quality, continuity and inclusion.

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Author Biographies

Rosany Silva Diniz Figueiredo, Universidade do Estado do Amazonas

Possui graduação em Pedagogia, pelo Centro Universitário do Norte (2011), Pós-graduação em Neuropsicopedagogia, pela Uniasselvi (2019). Atuou no ano de 2022 como Profa. Preceptora do Núcleo de Pesquisa 03 - Indisciplinas e Violências pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Trabalhou no Colégio Militar da Polícia Militar CMPM - I (2016 - 2022).Mediadora de Vida Escolar (Educação Inclusiva). Áreas de interesse: Educação em Ciências e Matemática; Metodologias Ativas; Tecnologias Educacionais e Formação de professores.

Alcides de Castro Amorim Neto , Universidade do Estado do Amazonas

Graduado em Tecnologia Elétrica pelo UTAM (UEA)  e em Matemática pela UFAM, Especialista em Metodologia do Ensino Superior pelo UNINORTE, Mestre em Matemática Pura com ênfase em Geometria Diferencial pela UFAM  e Doutor em Clima e Ambiente com ênfase em Interações Biosfera-Atmosfera da Amazônia pela UEA/INPA. Tem experiência no Ensino Superior em Matemática Pura, Aplicada e Educação Matemática. Atualmente, Professor Associado e Coordenador do curso de Licenciatura em Matemática Modular e Professor do Curso de Mestrado Acadêmico em Educação e Ciências na Amazônia e do Mestrado Profissionalizante em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, ambos da Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

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Published

2025-05-23

How to Cite

Silva Diniz Figueiredo, R., & de Castro Amorim Neto , A. (2025). PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND PRACTICES IN TEACHING: CONTRIBUTIONS OF LATO SENSU SPECIALIZATION COURSES IN CONTINUING . Languages, Education and Society, 29(60), 1–29. https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.6649

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