THE PERFORMANCE OF PEDAGOGICAL: FORMATIVE DIARIES AS AN INSTRUMENT FOR TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.6090

Keywords:

Teacher professional development, Pedagogical coordination, Training diaries

Abstract

The article delas with teaching professional development, under the eyes and actions of the Pedagogical Coordination, trhough the production of diaries, with a view to redefining the educational trajectory. In this way, the objective was to analyze the impacto f teaching professional development on the performance of the Pedagocigal Coordinators of the Municpal Educacion Network of Urguaiana/RS. The research methodolgy was based on a qualitative approach and narrative research. The information gathering instruments were diaries, from six Pedagocical Coordinations produced in encontros mensais continuing education meetings. The analysis and interpretation of data was based on Discursive Textual Analysis (ATD), in wich three categories of analysis emerged: Pedagocigal Practice, Curriculum and Pedagogical Coordination. The results indicate that Formative Diaries constitut formative potential, as they provide reflection for Pedagogical Coordinators, enebling new perspectives, new percpetions and change regardins the perfomance and qualification of these professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Gonçalves Hernandez, Professora da Rede Municipal de Ensino de Uruguaiana

Graduação em Letras Português e Inglês, Centro Universitário Franciscano (UNIFRA). Mestre em Ensino de Humanidades e Linguagens, Universidade Franciscana (UFN). Professora da Rede Municipal de Ensino de Uruguaiana/RS. Atualmente, Coordenadora Pedagógica das Escolas da Rede. 

Fernanda Figueira Marquezan, Universidade Franciscana

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).Professora Adjunta da Universidade Franciscana (UFN). Atua Curso de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens (MEHL). Interesses de pesquisa incluem: formação de professores, políticas e gestão da educação básica e superior, e currículo e educação. Conta com publicação em  periódicos nacionais  indexados. É coordenadora o Projeto Interinstitucional Universidade Franciscana e Universidade Federal da Fronteira Sul sobre engajamento estudantil e prática pedagógicas inovadoras na Educação Superior. E-mail: fernandamarquezan@ufn.edu.br 

References

ALARCÃO, I. (org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Portugal: Editora Porto, 1996.

ALMEIDA, L. R., PLACCO, V. O papel do coordenador pedagógico. Revista Educação, set., 2011.

FERRY, G. Pedagogia de la formación. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material didático. Universidade de Buenos Aires, 2008.

FLICK, U. Método de pesquisa: introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

GARCIA, G. M. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto/Portugal: Porto, 1999.

GERALDI, C. M. G; RIOFOLI, C. R.; GARCIA, M. F. Escola viva: elementos para a construção de uma educação de qualidade social. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

GUTERRES, A. M.; DOS SANTOS, E.A. G. O papel do coordenador pedagógico e a repercussão no processo de gestão escolar. Research, Society and Development, v. 10, n. 16, p. e312101623859 2021.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010. LIBANEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2004.

MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, v. 8, p. 7-22, 2009.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência e Educação, v. 9, n. 2, 2013. Disponível em: https://bit.ly/3IhVFDd. Acesso em: 22 jun. 2022.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2007.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência e educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.

NÓVOA, A. Concepções e práticas da formação contínua de professores: In: Nóvoa A. (org.). Formação contínua de professores: realidade e perspectivas. Portugal: Universidade de Aveiro, 1992.

NÓVOA, A. Os professores: em busca de uma autonomia perdida? In: Ciências da Educação em Portugal: situação actual e perspectivas. Porto: SPCE, 1991. p. 521-531.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

SACRISTÁN, J. G. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2008.

VASCONCELLOS, C. S. Coordenação do trabalho pedagógico: do Projeto Político- Pedagógico ao cotidiano da sala de aula. 6. ed. São Paulo: Libertad, 2006.

VEIGA, I. P. A. A aventura de formar professores. Campinas: Papirus, 2009.

VILELA, E. G.; BORREGO; C. L.; AZEVEDO, A. B. de. Pesquisa narrativa: uma proposta metodológica a partir da experiência. Revista Estudos Aplicados em Educação, v. 6, n. 12, p. 75- 84, 2021. Disponível em: encr.pw/0ZdNa. Acesso em: 22 set. 2022.

ZABALZA, M. A. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2008.

Published

2025-09-12

How to Cite

Gonçalves Hernandez, C., & Figueira Marquezan, F. (2025). THE PERFORMANCE OF PEDAGOGICAL: FORMATIVE DIARIES AS AN INSTRUMENT FOR TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT. Languages, Education and Society, 29(61), 1–30. https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.6090

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.