READING POLITICAL CARTOONS: ANALYSIS OF IDIOMATIC EXPRESSIONS IN MULTISEMIOTIC GENRE
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.5915Keywords:
Multisemiotic genre, Political Charge, Idiomatic expressionsAbstract
This work corresponds to the presentation of research results carried out in Portuguese language classes, in a second year high school class, in the state network in the city of Petrolina, Pernambuco, considering the context of textual and discursive changes driven by technical and scientific advances, such that texts become multisemiotic, i.e., they are dominated by various modalities (color, image, line, sound, etc.). Specifically, we verified how the analysis and description of the use of idiomatic expressions in the elaboration of the multisemiotic political cartoon text can promote the construction of coherence by the reader, based on the understanding of the relationship between elements of the textual surface (Koch, 2011). As a theoretical framework, we use the theories: Visual Design Grammar (Kress; Van Leeuwen, 2006), Textual Linguistics (Koch; Travaglia, 2001), Semantics (Xatara, 2001) and Intersemiotic Translation (Jakobson, 1970). To describe the idiomatic expressions used by the author, we used the concept of “vector” (Kress; Van Leeuwen, 2006), through which it is possible to explain the actions of an actor towards a goal, which constitute the narrative scenes composed in the images. After this verification, it was possible to favor the understanding of the author's intentions and how he combined elements of the text, in order to achieve his objective of satirizing a specific political fact. In this way, it was possible to develop 1) interpretation skills based on information from the socio-cognitive context, relating to the political scenario and social role of the cartoonist 2) global interpretation of the cartoons, as a unit of meaning, resulting from the understanding of idiomatic expressions, typical of orality, in visual construction. We verified, therefore, not only the development of reading and interpretation skills, but also critical literacy regarding the multisemiotic genre, so present in contemporary society.
Downloads
References
ACEVEDO, J. Como fazer histórias em quadrinhos. Tradução: Sílvio Neves Ferreira. São Paulo: Global, 1990.
ALVAREZ, M. L. O. Expressões idiomáticas e campos semânticos: significado ana(lógico)?. Guavira Letras. Três Lagoas – MS. v. 14, n. 27, p. 47-61, maio/ago. 2018. Disponível em: http://websensors.net.br/seer/index.php/guavira/article/view/734/511. Acesso em: 20 jul. 2023.
ANTUNES, I. O Léxico da língua. In: ANTUNES, I. (org). O território das palavras: estudo do léxico em sala de aula. São Paulo: Parábola Editoria, 2012. p. 27-49.
AQUINO, L. D.; AZEVEDO, C. S. D. Leitura e multimodalidade no livro didático de Língua Portuguesa: um olhar sobre as atividades como gênero tirinha. Revista Linguagem, Educação e Sociedade - LES, v. 26, n. 522022, eISSN: 2526-8449.
CITELLI, A. Linguagem e Persuasão. 15ª. ed. São Paulo: Ática, 2001.
DINIZ, Thais Flores Nogueira. Tradução intersemiótica: do texto para a tela. Cadernos de tradução, v. 1, n. 3, p. 313-338, 1998.
JAKOBSON, R. Lingüística e Comunicação. 1. ed. São Paulo: Cultrix, 1970.
KOCK, I. G. V. Desvendando os Segredos do Texto. 8ªed. São Paulo, Cortez, 2018.
KOCH, I. G. V.; TRAVAGLIA, L. C. A coerência textual. 12ª ed. São Paulo: Contexto, 2001.
KRESS, G; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 2ª ed. London; New York: Routledge, 2006.
LUZ, M. A. S. D. A Inferência no Livro Didática de Língua Portuguesa do 5º Ano. Dissertação de Mestrado – Curso de Letras, Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco. Recife-PE, 2015. Acesso em: 12 de jul. 2023.
PAULA, C. R.; BROTTO, I. J. O. Charge: a tessitura subversiva de um gênero discursivo. In: 2as. Jornadas Internacionais de Historia em Quadrinhos, 2013, São Paulo. 2as. Jornadas Internacionais de Historia em Quadrinhos, 2013.
RAMOS, P. A leitura dos quadrinhos – coleção Linguagem & Ensino. São Paulo: Ed. Contexto, 2009.
ROJO, R; MOURA, E. (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. 264p.
SANTO, J. A. E; CASTELANO, L. K; MOURA, S. A. Análise das práticas discursivas presentes na propaganda publicitária “Coca-cola 125 anos”. Cadernos Discursivos, Catalão-GO, v.1, n. 1, p. 50-64, ago./dez. 2012. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/595/o/4.Artigo_Karine.pdf. Acesso em: 30 de jul. 2023.
SOUSA, M. A. A; PINHEIRO, M. S. A construção de significados do infográfico" Panorama das favelas em Fortaleza" à luz da Gramática do Design Visual. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 19, n. 1, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/YLWx87ZQvsB78vYFCpTzWPp/?lang=pt. Acesso em: 12 de jul. 2023.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2008.
XATARA, C. M. O ensino do léxico: As expressões idiomáticas. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 37, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639325. Acesso em: 31 jul. 2023.
XATARA, C. M. O resgate das expressões idiomáticas. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 39, 2001. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/3980. Acesso em: 30 jul. 2023.





