TEACHING CHILDREN FROM ZERO TO THREE YEARS: PERSONAL SENSE OF THE TEACHING IN DAY CARE CENTER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.5733

Keywords:

Day Care Educators, Sense and Meaning, Teacher Education

Abstract

This article presents an excerpt from an investiagtion that sought to understand the personal sense that day care teachers attribute to their professional teaching activity. Using the historical-cultural perspective, in particular Leontiev's theory, the study, of qualitative and exploratory nature, had as participants three professionals of public day care centers in the city of Corumbá/MS and as instrument for collecting the information semi-structured interview. The obtained data were treated and analyzed in the light of the signification nucleus theory. The results allowed reflection on the fact that there were, in the participants' speech, conceptions that were not consistent with what is expected about teaching in Early Childhood Education. It was also not possible to confirm the initial hypothesis that there would be a difference in the attribution of senses according to the length of professional experience; however, signs were noted that the senses may change according to the professional training process, even if not decisively. The contradictions present in the teachers' statements demonstrated how the attribution of personal senses and the construction of motives are complex and variable, which led to reaffirm the importance of professional training. Similary pointed to the need to recognize it as a means by which individuals construct and reconstruct their conceptions, understand the context in which they are inserted and can develop awareness of their real social condition.

Downloads

Author Biographies

Sílvia Adriana Rodrigues, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professora da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS), Três Lagoas, Mato Grosso do Sul, Brasil. E-mail: silvia.rodrigues@ufms.br

Estefânia Manholer, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS)

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). Psicóloga. Corumbá, Mato Grosso do Sul, Brasil. E-mail: estefania-manholer@hotmail.com

References

AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-245, jun. 2006.

ARAGÃO, M.; KREUTZ, L. Educação Infantil e formação de professores: narrativas docentes em pauta. In: Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, IX ANPEDSUL, 2012. Caxias do Sul. Anais eletrônicos... Caxias do Sul: UCS, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/437/552 Acesso em: 21 de maio 2019.

ASBAHR, F. S. F. “Por que aprender isso, professora?” Sentido pessoal e atividade de estudo na Psicologia Histórico-Cultural. 2011. 220 f. Tese (Doutorado em Psicologia Escolar) - Instituto de Psicologia - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

CAMPOS, R. F. Educação Infantil: políticas e identidade. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 5, n. 9, p. 217-228, jul./dez. 2011.

CERISARA, A. B. Professoras de Educação Infantil: entre o feminino e o profissional. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org.). Vida de professores. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 1992. p. 31-61.

KRAMER, S. Subsídios para uma Política de Formação do Profissional de Educação Infantil. Relatório-síntese contendo diretrizes e recomendações. In: BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Por uma política de formação do profissional de Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF/COEDI, 1994. p. 69-84.

LEONTIEV, A. L. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978. p. 261-284.

MANHOLER, E. Educadoras de crianças de zero a três anos e o sentido pessoal da atividade de ensino. In: JORNADA DO NÚCLEO DE ENSINO, 17, Congresso Internacional sobre a Teoria Histórico-Cultural - Significado e sentido na educação para a humanização, 4, 2018. Marília. Anais eletrônicos... Marília: Unesp, 2018. Disponível em: http://www.inscricoes.fmb.unesp.br/publicacao.asp?codTrabalho=Mjc2MTg= Acesso em: 03 de out. 2018.

MELLO, S. A. A escola de Vygotsky. In: CARRARA, K. (org.). Introdução à Psicologia da Educação: seis abordagens. São Paulo: Avercamp, 2004. p. 135-155.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. O desenvolvimento profissional das educadoras de infância: entre os saberes e os afectos, entre a sala e o mundo. In: MACHADO, M. L. A. (org.). Encontros e desencontros em Educação Infantil. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 133-167.

PEDERIVA, P. L. M.; COSTA, S. A.; MELLO, S. A. Uma teoria para orientar nosso pensar e agir docentes na Educação Infantil. In: COSTA, S. A.; MELLO, S. A. (org.). Teoria Histórico-Cultural na Educação Infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017. p. 11-24.

RODRIGUES, S. A. Viajando pela educação na primeiríssima infância. 2016. 253f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2016.

SANTOS, M. O. Formação de professores da educação infantil e BNCC: narrativas em disputa. Revista Linguagem, Educação e Sociedade - LES, v. 26, n. 52 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2841. Acesso em 17 jul. 2024.

SARMENTO, M. J. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELLOS, V. M. R.; SARMENTO, M. J. (org.). Infância (in)visível. Araraquara: Junqueira e Marin Editores, 2007. p. 25-49.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 8. ed. Campinas: Autores Associados, 2003.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDT, T, E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. p. 31-42.

SIQUEIRA, P.; HADDAD, L. O trabalho do professor de Educação Infantil e as suas especificidades: dilemas e desafios da pré-escola. In: Encontro de Pesquisa em Educação de Alagoas. 5, 2010, Anais eletrônicos... Maceió: UFAL, 2010. Disponível em: https://docplayer.com.br/7037317-O-trabalho-do-professor-de-educacao-infantil-e-as-suas-especificidades-dilemas-e-desafios-da-pre-escola.html

SZYMANSKI, H. (org.). A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. Brasília: Líber livro, 2004.

Published

2024-09-03

How to Cite

Rodrigues, S. A., & Manholer, E. (2024). TEACHING CHILDREN FROM ZERO TO THREE YEARS: PERSONAL SENSE OF THE TEACHING IN DAY CARE CENTER. Languages, Education and Society, 28(58), 1–26. https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.5733

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.