The discourse of more practice for a better teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.3134

Keywords:

Practice, Teacher Education, DCNs-FP, Discursive Perspective

Abstract

The purpose of this article is to discuss how practice has been signified in the disputes in the field of teacher education in the Brazilian scenario. We adopted as theoretical and practical strategy the discursive perspective, based on Ernesto Laclau and Chantal Mouffe's Discourse Theory. The focus is on the discursivity of Educational Laws and legal Resolutions of the last three Brazilian National Curricular Guidelines aimed at the training of Basic Education’s teachers at a higher level, enacted in the years 2002, 2015 and 2019. We argue about the nodal points that have sustained the maintenance of the discourse of more practice for a better teacher education in three curricular policies elaborated and promulgated during governments of distinct political-party tendencies. These nodal points are: teachers’ graduation courses with their own identity; higher level education for all teachers; bringing together Higher Education Institutions and Basic Education Systems; and proper association between theory and practice. The final considerations highlight that the policy texts that composed the corpus of analysis were discussed thought as part of a social milieu that is all political and, therefore, such texts were considered as resulting from the great arena of disputes that is the social.  The bet on investigating such disputes implies creating a grammar of its own with the claim of discussing the relations between discourse and discourse production in a non-dichotomous and non-essentialist way, considering the social not as a whole that is fragmented, but as a plurality of discursive elements that constitute themselves in political action.

Downloads

Author Biographies

Giselle da Conceição, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestre em Educação pelo ProPEd/ UERJ. Atua como Pedagoga na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Suas pesquisas se inserem no campo curricular, focalizando políticas curriculares para a formação de professores em uma perspectiva discursiva.

Veronica Borges, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pelo ProPEd/ UERJ com pós-doutorado na Universidade de Lisboa. É Professora Associada na Universidade do Estado do Rio de Janeiro(UERJ) e também é professora na Pós-graduação em Educação (ProPEd) da UERJ. Suas investigações no campo currículo focalizam políticas curriculares para formação de professores em uma perspectiva discursiva.

References

ANFOPE. Documento Final do I Encontro Nacional do Projeto de Reformulação dos Cursos de Preparação de Recursos Humanos para a Educação. Belo Horizonte, Novembro de 1983. Disponível em: <http://www.anfope.org.br/documentos-finais/>. Último acesso: Novembro de 2021.

ANFOPE. Documento Final do II Encontro Nacional da Comissão Nacional de Reformulação dos Cursos de Formação de Educadores. Goiânia, Agosto de 1986. Disponível em: <http://www.anfope.org.br/documentos-finais/>. Último acesso: Novembro de 2021.

ANFOPE. Documento Final do V Encontro Nacional da Comissão Nacional de Reformulação dos Cursos de Formação do Educador. Belo Horizonte, Julho de 1990. Disponível em: <http://www.anfope.org.br/documentos-finais/>. Último acesso: Novembro de 2021.

ANFOPE. Documento Final do VI Encontro Nacional da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação. Belo Horizonte, Julho de 1992. Disponível em: <http://www.anfope.org.br/documentos-finais/>. Último acesso: Novembro de 2021.

ANFOPE. Documento Final do XI Encontro Nacional da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação. Florianópolis, 2002. Disponível em: <http://www.anfope.org.br/documentos-finais/>. Último acesso: Novembro de 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 09/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília: Conselho Pleno do Conselho Nacional de Educação, 8 maio 2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf> Último acesso: Fevereiro de 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 02/2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Brasília: Conselho Pleno do Conselho Nacional de Educação, 9 jun. 2015a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17625-parecer-cne-cp-2-2015-aprovado-9-junho-2015&category_slug=junho-2015-pdf&Itemid=30192>. Último acesso: Fevereiro de 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 22/2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: Conselho Pleno do Conselho Nacional de Educação, 7 nov. 2019a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=133091-pcp022-19-3&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192>. Último acesso em: Fevereiro de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 01/2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília: Conselho Pleno do Conselho Nacional de Educação, 18 fev. 2002a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=159261-rcp001-02&category_slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192 >. Último acesso em: Fevereiro de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Brasília: Conselho Pleno do Conselho Nacional de Educação, 19 fev. 2002b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=159251-rcp002-02&category_slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192>. Último acesso em: Fevereiro de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 01/2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: Conselho Pleno do Conselho Nacional de Educação, 01 jul. 2015b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=136731-rcp002-15-1&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192>. Último acesso em: Fevereiro de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: Conselho Pleno do Conselho Nacional de Educação, 20 dez. 2019b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=135951-rcp002-19&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192>. Último acesso em: Fevereiro de 2021.

LACLAU, E.; MOUFFE, C. Hegemonia e Estratégia Socialista: por uma política democrática radical. Tradução de Joanildo A. Burity, Josias de Paula Jr e Aécio Amaral – São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPQ, 2015. (Coleção Contrassensos).

LOPES, A. C. Articulações de demandas educativas (im)possibilitadas pelo antagonismo ao “marxismo cultural.”. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 27, n. 109, p. 1-21, jul./ago., 2019. Disponível em:<https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/download/4881/2303/19895>. Acesso em: Março de 2022.

MOUFFE, C. Identidade Democrática e Política Pluralista. In: MENDES, Candido (coordenador); SOARES, Luiz Eduardo (editor). Pluralismo Cultural, identidades e globalização. Rio de Janeiro: Record, 2001, p. 410-430.

Published

2023-06-02

How to Cite

da Conceição, G. ., & Borges, V. (2023). The discourse of more practice for a better teacher education. Languages, Education and Society, 27(54), 109–138. https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.3134

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.