TRANSDISCIPLINARY MEDICAL RESIDENCY IN GENETICS: CONCEPT, TRAINING PERSPECTIVE, AND CURRICULUM DESIGN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.6615

Keywords:

Education, higher education, Medical Residency, Genetics, Transdisciplinarity, Curricular Design

Abstract

This article presents the results of research and a doctoral thesis by the first author, supervised by the second author, developed in the field of higher education, specifically on medical education, which presents the need and feasibility of implementing a Medical Residency Program in Genetics in Bolivia with a transdisciplinary approach. There is currently no offer of Medical Residency in Genetics in Higher Education Institutions that train doctors in Bolivia. Based on a comparative analysis with international programs and the complexity paradigm, a curriculum design is proposed that integrates knowledge of molecular biology, bioinformatics, medical ethics, public health, and several other branches of academic knowledge. The lack of genetics specialists in Bolivia creates a training and clinical gap that negatively impacts the healthcare system. The methodology used includes the analysis of existing programs, interviews with experts, and an epistemological approach based on transdisciplinarity. The originality of the research result consists of the original presentation of concept, formative perspective and curricular design, with potential to be implemented in the Bolivian training system, in Medical Residency in Transdisciplinary Genetics. It is concluded that the implementation of this program would significantly improve medical care, strengthen research, and enable the development of advanced genetic diagnostics in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Eduardo Montaño Arrieta, Universidad Mayor San Andrés (UMSA)

Doctor en educación superior por el Centro   Psicopedagógico   y   de   Investigación   en   Educación Superior. CEPIES de la Universidad Mayor de San Andrés. Diplomado en Cardiología Fetal. Univ. Católica de Córdova, Argentina. Medicina materno Fetal. Hospital Italiano. B.A. Argentina. Diplomatura Universitaria en Parasitología Humana. Universidad Kennedy. Buenos Aires, Argentina. Especialidad en Biología Molecular y Citogenética, Euroinnova, Univ. Nebrija España . Especialidad por Residencia Medica en genética Clínica por la Universidad de La Habana, Cuba, Diplomado en Gerencia de Instituciones y Programas de Salud. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Instituto de Ciencias Básicas y Preclínicas “Victoria de Girón” de La Habana, Cuba. Magister en Ciencias Biológicas y biomédicas, mención en Genética Médica, por la Universidad Mayor de San Andrés. Diplomado en   Organización   y   Administración   Pedagógica   del   Aula   en   Educación Superior, por el Centro   Psicopedagógico   y   de   Investigación   en   Educación Superior. CEPIES de la Universidad Mayor de san Andrés. Graduado como Medico – Cirujano, por la Universidad Mayor de San Andrés. Docente investigador titular. Instituto de Genética. Facultad de Medicina, Enfermería, nutrición y Tecnología Médica. Universidad Mayor de San Andrés. remontano@umsa.bo

Marilza Vanessa Rosa Suanno, Universidade Federal de Goiás

Pós-doutorado pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Doutora em Educação pela Universidade Católica de Brasília UCB (2015). Doutorado sanduíche realizado na Universidade de Barcelona UB (2011/2012). Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás PUC Goiás (2006) revalidação do Mestrado em Ciências da Educação Superior pela Universidad de La Habana UH (2003). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás UFG (1994). Professora  da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás UFG. Vicecoordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/FE/UFG. Líder do DIDAKTIKÉ Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Questões Contemporâneas. Membro da Diretoria do Centro de Estudos e Pesquisas em Didática - CEPED. Vicepresidente da Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino - ANDIPE (2023-). Membro da Diretoria da Rede Internacional de Escolas Criativas - RIEC. Presidente RIEC Brasil (2022-). Membro do Núcleo de Formação de Professores da Faculdade de Educação FE/UFG. Membro da Asociación de Escuelas Creativas ADEC (Barcelona/ES). Membro dos Grupos de Pesquisa: a) Ecologia dos Saberes e Transdisciplinaridade Ecotransd/UCB; b) Rede Internacional Investigando Escolas Criativas e Inovadoras UFT. E-mail: marilzasuanno@uol.com.br

References

ARCIELLO, Daniele; SEVILLA-VALLEJO, Santiago; GARCÍA-NISTAL, Joaquín. Daniele Arciello, Santiago Sevilla-Vllejo y Joaquín García Nistal (eds.), "Ojos indagadores: nuevas miradas hacia la ética, la historia y la literatura en el ámbito humanístico. Estudios de caso", 2024. 10.14201/0AQ0355.

GONZÁLEZ-GARAY, M. L.; MCGUIRE, A. L.; PEREIRA, S. & LÁZARO-MUÑOZ, G. Ethics in genetics research. American Journal of Human Genetics, 104(5), 917-921, 2019.

MONTAÑO-ARRIETA, RAFAEL EDUARDO. Residencia Médica Transdisciplinar En Genética: Concepto, Perspectiva Formativa Y Diseño Curricular. Tesis. Centro Psicopedagogico Y De Investigación En Educación Superior – CEPIES, Universidad Mayor de San Andrés - UMSA, 2024. 396p.

MORIN, Edgar. El método: la naturaleza de la naturaleza. Ediciones Cátedra, 2008.

MORIN, Edgar. Seven Complex Lessons in Education for the Future. UNESCO, 2002.

NG, Sarah. B et al. Targeted capture and massively parallel sequencing of 12 human exomes. Nature, 461(7261), 272-276, 2010.

NICOLESCU, B. Manifesto of Transdisciplinarity. SUNY Press, 2002.

NICOLESCU, B. From Modernity to Cosmodernity. SUNY Press, 2014.

PETRAGLIA, I., ARONE, M., & ESPINOSA MARTINEZ, A. C. Didática Complexa e Transdisciplinar: Da Auto-Hetero-Ecoformação à Formação Docente Transformadora. Linguagens, Educação e Sociedade, 29(60), 1–25, 2025. https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.6614

SUANNO, Marilza Vanessa Rosa. Didática e trabalho docente sob a ótica do pensamento complexo e da transdisciplinaridade. 493 p [Tese de Doutorado em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação]. Universidade Católica de Brasília–UCB, Brasília-DF, 2015.

SUANNO, Marilza Vanessa Rosa. Para além dos territórios disciplinares: Transdisciplinaridade como princípio-estratégia de reorganização do conhecimento. Debates em Educação, 14(36), 270-280, 2022.

SUANNO, Marilza Vanessa Rosa. Aprendizagem Baseada em Problemas: qual a finalidade da formação médica que utiliza metodologias ativas? os fins serão traduzidos através dos meios? Educação em Revista. 40(40), 2024.

WHO. World Health Organization. Genomic medicine and global health: Ethical, legal and social implications. Geneva: WHO, 2020.

Published

2025-05-23

How to Cite

Montaño Arrieta, R. E., & Suanno, M. V. R. (2025). TRANSDISCIPLINARY MEDICAL RESIDENCY IN GENETICS: CONCEPT, TRAINING PERSPECTIVE, AND CURRICULUM DESIGN. Languages, Education and Society, 29(60), 1–20. https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.6615

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.