Human Rights Education in the Context of School Physical Education: Necessary Reflections
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.5697Keywords:
Human rights education, Physical Education, SchoolAbstract
The present study aims to reflect on the relationships established between school Physical Education and human rights education, seeking to expose their implications, challenges, and tensions. For the development of this work, a critical literature review of an opinionative nature was adopted, characterized by the analysis and synthesis of information from various published studies on a specific topic. It was observed that there is a significant growth in the number and systematization of educational policies and pedagogical practices that responsibly address human rights education. Nevertheless, such initiatives prove to be insufficient, often generating an environment of absence and invisibility in educational processes capable of shaping subjects with rights. Physical Education, as a curricular component, cannot remain indifferent to this process. On the contrary, it must undertake the commitment to contemplate bodily practices in their broader political and cultural sense, not confined to a homogeneous view of the dominant bodily culture, representing a space that guarantees rights: to quality education, to equality, to respect, to difference.
Downloads
References
BENEVIDES, M. V. Educação em direitos humanos: de que se trata? In: BARBOSA, R. L. L. (org.). Formação de Educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Unesp, 2003.
BORGES DA SILVA, M. D. S. Entre as linhas abissais do pensamento e da formação, pensando práticas de educar em direitos humanos que atravesse o muro das violências e das exclusões. Linguagens, Educação e Sociedade, [S. l.], n. 36, p. 104-122, 2017.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996a.
BRASIL. [Constituição(1998)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016].
BRASIL. Programa Nacional de Direitos Humanos 1. Brasília: SEDH/MJ, 1996b.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997a.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1997b.
BRASIL. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: MEC/SEDH, 2018.
BRÊTAS, Angela; OLIVEIRA SILVA, Rita Cassia. Aprendizagens e diferenças no cotidiano escolar: estratégias para atuação no âmbito da não-exclusão. In: SANTOS JUNIOR, Nei Jorge dos; GANZER, Nathália Nicácio; FONSECA, Vivian Luiz. (Org.). Educando na diversidade: experiências e desafios na educação básica e na formação de professores. 1ed.Rio de Janeiro: Multifoco, 2016, v. 1, p. 105-118.
CANDAU, V. M. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 13, n. 37, p. 45, 2008.
CANDAU, V. M. Educação em direitos humanos: uma proposta de trabalho. In: ZENAIDE, M. de N. (org.). Oficinas aprendendo e ensinando direitos humanos. João Pessoa: JB Ed., 1999. p. 13-25.
COMPARATO, F. K. O princípio da igualdade e da escola. In: CARVALHO, J. S. (org.). Educação, cidadania e direitos humanos. Petrópolis: Vozes, 2004.
DUDH. Declaração Universal dos Direitos Humanos. ONU, 1948.
ESTEVAO, C. V. Democracia, Direitos Humanos e Educação: Para uma perspectiva crítica de educação para os direitos humanos. Rev. Lusófona de Educação, Lisboa, n. 17, p. 11-30, 2011.
MAGALHÃES, Carlos Antonio; MOURA, Evânio. Direitos humanos, pena de morte e sistema prisional. In: VENTURI, Gustavo (org.). Direitos humanos: percepções da opinião pública: análises de pesquisa nacional. Brasília: Secretaria de Direitos Humanos, 2010.
MANCINI, Marisa Cotta; SAMPAIO, Rosana Ferreira. Quando o objeto de estudo é a literatura: estudos de revisão. Brazilian Journal of Physical Therapy, São Carlos, v. 10, n.4, editorial, 2006.
NEIRA, Marcos Garcia. O currículo cultural da Educação Física: pressupostos, princípios e orientações didáticas. Revista e-Curriculum, v. 16, n. 1, p. 4-28, 2018.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Epistemologia e didática do currículo cultural da Educação Física. São Paulo: FEUSP, 2022.
NEVES, C. A. de B. Direitos Humanos e Educação: a polêmica em torno da prova de redação do Enem 2015 e 2017. Trab. linguist. apl., Campinas, v. 57, n. 2, p. 731-755, ago. 2018.
ONU MULHERES. Percepção Social sobre Mulheres Defensoras de Direitos Humanos no Brasil. ONU Mulheres no Brasil, 2022. Disponível em: https://www.onumulheres.org.br/wp-content/uploads/2022/12/pesquisa-onu_mulheres-ipsos-2022.pdf. Acesso em: 22 de março de 2024.
PIPA, Mariana Serrano; SANTOS JUNIOR, Nei Jorge dos. Avaliação das aprendizagens no ensino superior: práticas, reflexões e experiências no curso de Educação Física. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–21, 2023.
SANTOS JUNIOR, Nei Jorge dos. Eles compreendem de outro jeito: mídia, educação física escolar e possibilidades. Arquivos em Movimento (UFRJ. Online), v. 8, p. 65-78, 2012.
SANTOS JUNIOR, Nei Jorge dos et al. A dança da escola: reflexões necessárias à Educação Física escolar. Arquivos em Movimento, v. 16, n. 1, p. 167-178, 2020.
SANTOS JUNIOR, Nei Jorge dos; BRÊTAS, Ângela; MONTEIRO, Monica. Práticas de Lazer e Projeto Sociais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2023.
SILVEIRA, Regina Célia P. A organização textual do discurso científico de revisão. Revista Tema, n. 16, p. 99 – 111, 1992.
VIEIRA, Manoela da Gama Cerqueda; SANTOS JUNIOR, Nei Jorge dos. Por uma educação inclusiva? Percepções de professores/as de Educação Física da rede municipal de Araruama-RJ acerca da inclusão de estudantes com deficiências. Temas em Educação Física Escolar, v. 6, n. 1, p. 105-122, 2021.