SCHOOL MEMORIAL: THE SCHOOL AS A PLACE OF MEMORIES AND MEMORY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.5595Keywords:
School memorial; Memories; Written culture; ChildrenAbstract
The aim of this article is to present a reflection on the school memorial, as a pedagogical device, written by 5th graders. Year of Elementary School. The corpus consists of 09 memoirs, produced and published between 2017 and 2022, and 07 interviews conducted with 07 children during the writing process. First, we present the research methodology, then we briefly situate the school memoir in a discursive tradition of higher education in Brazil. In the third sub-item, we consider the school as a place of memories and the memoir as a form of memory education writing and we look at didactic aspects that guide the writing of the school memoir. Finally, we discuss what the analysis allows us to infer about what it meant for the children to write a memoir in which they echo their voices, uncertainties and joys, which they want to keep for life. We conclude on the importance of the school as a place of experiences, memories and self-writing as a process of subjectivation, socialization and memory education.
Downloads
References
AMARILHA, M. Alice que não foi ao país das maravilhas: a leitura crítica na sala de aula. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
ARROYO, Miguel G. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos. Por um interacionismo sócio-dicursivo. Trad. Anna Rachel Machado. São Paulo: Educ, 1999.
BRUNER, J. Atos de significação. Tradução de Sandra Costa Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
BRUNER, Jerome. Fabricando histórias. Direito, Literatura, Vida. Trad. Fernando Cássio, São Paulo: Letra e Voz, 2014.
CRUZ, S. H. V. A criança fala: a escuta de crianças em pesquisa. São Paulo: Cortez, 2008.
DELORY-MOMBERGER, C. Biografia e educação. Figuras du sujet-projeto. Natal : Edufrn, 2014.
DELORY-MOMBERGER, C. Histoire de vie et recherche biographique en éducation. Paris: Economica, Anthropos, 2005.
JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2014. P. 90 a 113.
LANI-BAYLE, M. A criança e sua história: por uma clínica narrativa. Natal, RN: EDUFRN, 2018.
LAROSSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. 1ª ed.; 6ª reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
LEHNER, J. Proust était un neuroscientifique. Ces artistes qui ont devancé les hommes de sciences. Paris: Éditions Robert Laffont, 2011.
PASSEGGI, M. C. A formação do formador na abordagem autobiográfica: a experiência dos memoriais de formação. In: SOUZA, E. C.; ABRAHÃO, M. H. M. B. (Org.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2006. p. 203-218.
PASSEGGI, M. C. As duas faces do memorial acadêmico. Odisséia, v. 9, n.13-14, p.65-75, 2006b.
PASSEGGI, M. C. Memoriais: injunção institucional e sedução autobiográfica. In: PASSEGGI, M. C.; SOUZA, E. C. (Org.). (Auto)Biografia: formação, territórios e saberes. São Paulo: Paulus, 2008a. p. 103-132.
PASSEGGI, M. C. Memorial de Formação. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM. https://gestrado.net.br/dicionario-de-verbetes/
PASSEGGI, M. C. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, maio/ago. 2011. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697
PASSEGGI, Maria et al. Narrativas de crianças sobre as escolas da infância: cenários e desafios da pesquisa (auto)biográfica. Educação, v. 39, n. 1, jan./abr. 2014.
http://dx.doi.org/10.5902/1984644411345
LEAL, C.; PASSEGGI, M. C.; ROCHA, S. Por uma escuta sensível de crianças com doenças crônicas. Educação, vol. 45, pp. 1-24, 2020
https://doi.org/10.5902/1984644440240
PASSEGGI, M. C. A ética na pesquisa com narrativas de vida em Educação. In: ANPED, Ética e pesquisa em Educação: subsídios. Volume 3, Comissão de ética em Pesquisa Anped, Rio de Janeiro: Anped, 2023. https://www.researchgate.net/publication/372310757_ETICA_E_PESQUISA_EM_EDUCACAO_Subsidios_-_VOLUME_3#fullTextFileContent
POIRIER, J., CLAPIER-VALLANDON, S., RAYBAUT, P. Les récits de vie théorie et pratique. Paris: PUF, 1996.
WULF, C. Préface. In: Delory-Momberger, C. Histoire de vie et recherche biographique en éducation. Paris: Economica, Anthropos, 2005.