Training atelié: narratives from spiral education professionals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.5441

Keywords:

(Auto)biographical research, Training practices, Narratives from education professionals, Biographical studio

Abstract

This study is anchored in training research, the objective of which was to investigate the development of training processes that are based on narratives produced from the elaboration of training spirals. To this end, the notion of training is initially explored from a biographical perspective; the metaphor of the spiral is presented; three movements are discussed, circumference, amplification and reconstellation, which supported the elaboration and analysis of the narratives; and, finally, the narratives and spirals produced in the context of the studio are analyzed. It was observed that the research participants, when elaborating their training stories and representing them through a spiral, discovered how much they were impacted by the experiences they had lived and that, by giving new meaning to them in partnership with the other participants, they showed that they were more attentive to the place they occupy in the profession and in the lives of others with whom they live, be they family, friends or students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ecleide Cunico Furlanetto, Universidade Cidade de São Paulo - UNICID

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e Pós- Doutorado na Universidade de Barcelona (2008). Coordenou o Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) entre 2006 e 2018. Membro da diretoria da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) . Líder do Grupo de Pesquisa, Narrativas, aprendizagens e formações (NARRAR, UNICID- CNPq). Membro do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa, Formação, Autobiografia, Representações e Subjetividades (GRIFARS-UFRN-CNPq. Sócia da ANPED e parecerista do GT8- Formação de Professores. Desenvolve pesquisas sobre os eixos: narrativas (auto) biográficas, enquanto dispositivo de pesquisa e formação; processos de construção de subjetividade de atores educacionais; práticas de formação e narrativas infantis. Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Formação de Gestores Educacionais da Universidade Cidade de São Paulo (UNICID). 

Cristiane Nobre Nunes, Faculdade Qualittas

Doutora em Educação pela da Universidade Cidade de São Paulo, UNICID (2023), Mestre em Educação pela Universidade Cidade de São Paulo - UNICID (2014), Graduada em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC/SP (1994), pós-graduada em Educação e Saúde pela Fundação Getúlio Vargas de São Paulo FGV/SP(2014),Pós Graduada em Psicopedagogia pela Universidade Cidade de São Paulo, UNICID (2021). Especialista em Atos Regulatórios - INEP/MEC . Consultora Educacional da Faculdade Qualittas.

Ivanice Nogueira de Carvalho Gonçalves, Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)

Doutoranda em Educação pela UNICID - Universidade Cidade de São Paulo. Mestre em Linguística Aplicada pela UNITAU - Universidade de Taubaté (2015), graduada em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho - UNINOVE (2003) e Ciências Biológicas pela Universidade do Vale do Paraíba (2000) e pós-graduada em Literatura pela UNITAU - Universidade de Taubaté (2006). Desde 2014, atua como Orientadora de Escola da Educação Infantil na Prefeitura de São José dos Campos, São Paulo. Possui experiência em: Gestão pedagógica e educacional; Formação docente; Projeto Político Pedagógico, currículos educacionais, processos de ensino e aprendizagem; Letramento e alfabetização; 

References

BAUMAN, Z. A arte da vida. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

BAUMAN, Z. Tempos Líquidos. Rio de janeiro: Zahar, 2007.

BHABHA, H. O Lugar da Cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

BOUTINET, J. P. L’immaturité de la vie adulte. Paris: Universitaires de France, 1999.

CHEVALIER, J.; GHEERBRANT, A. Dicionário de símbolos. Rio de Janeiro: José Olympio, 1998.

DELORY-MOMBERGER, C. A condição biográfica: ensaios sobre a narrativa de si na modernidade avançada. Natal: Editora da UFRN.2012.

DELORY-MOMBERGER, C. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e pesquisa, v. 32, p. 359-371, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/GxgXTXCCBkYzdHzbMrbbkpM/?format=html&lang=pt. Consultado em: 10/01/2024.

DOMINICÉ, P. A epistemologia da formação ou como pensar a formação. In: MACEDO, R. S. et al. (Org.). Currículo e processos formativos: experiências, saberes e culturas. Salvador: EDUFBA, 2012.

DOMINICÉ, P. O processo de formação e seus componentes relacionais. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. O método (auto) biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010.

ENRIQUEZ, E. La instituición y las organizaciones en la educación y la formación. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didactico, 2002.

FERNÁNDEZ, A. A inteligência aprisionada. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

FERRY, G. Pedagogia de la formacion. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico, 2004.

FURLANETTO, E. C. Pesquisa em Educação: diálogos interdisciplinares. In: FRIAÇA, A. C. et al. (Org.). Educação e transdisciplinaridade III. São Paulo: Trion, 2005.

FURLANETTO, E. C. A sala de aula: um vaso alquímico a ser construído. In: SANTOS, A.; SUANNO, J. H.; SUANNO, M. V. R. (Org.). Didática e formação de professores: complexidade e transdisciplinaridade. Porto Alegre: Sulina, 2013.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez Editora, 2004.

JUNG, C. G. O segredo da flor de ouro. Petrópolis: Vozes, 1983.

MORAIS, J. de S.; OLIVEIRA, K. A. de; COSTA, C. D. M. da. Fotografia como dispositivo metodológico no ensino de História da Educação na Pedagogia: Tecendo narrativas (auto)biográficas. Linguagens, Educação e Sociedade, [S. l.], v. 27, n. 55, p. 1 26, 2023. DOI: 10.26694/rles.v27i55.4221. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4221. Acesso em: 27 mar. 2024.

MORIN, E. Meus demônios. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.

PASSEGGI, M. C. A experiência em formação. Educação, v. 34, n. 02, p. 147-156, 2011.

PIERI, P. F. (Org). Dicionário junguiano. São Paulo: Paulos, 2000.

PINEAU, G. As histórias de vida em formação: gênese de uma corrente de pesquisa-ação-formação existencial. Educação e pesquisa, v. 32, n. 02, p. 329-343, 2006.

RICOEUR, P. Tempo e narrativa. A intriga e a narrativa histórica. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

VYGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

ZOYA, L. História da arrogância: psicologia dos limites do desenvolvimento humano. São Paulo: Axis Mundi, 2000.

Published

2024-05-03

How to Cite

Cunico Furlanetto, E., Nunes, C. N. ., & Gonçalves, I. N. de C. . (2024). Training atelié: narratives from spiral education professionals. Languages, Education and Society, 28(57), 1–21. https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.5441

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.