Training atelié: narratives from spiral education professionals
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.5441Keywords:
(Auto)biographical research, Training practices, Narratives from education professionals, Biographical studioAbstract
This study is anchored in training research, the objective of which was to investigate the development of training processes that are based on narratives produced from the elaboration of training spirals. To this end, the notion of training is initially explored from a biographical perspective; the metaphor of the spiral is presented; three movements are discussed, circumference, amplification and reconstellation, which supported the elaboration and analysis of the narratives; and, finally, the narratives and spirals produced in the context of the studio are analyzed. It was observed that the research participants, when elaborating their training stories and representing them through a spiral, discovered how much they were impacted by the experiences they had lived and that, by giving new meaning to them in partnership with the other participants, they showed that they were more attentive to the place they occupy in the profession and in the lives of others with whom they live, be they family, friends or students.
Downloads
References
BAUMAN, Z. A arte da vida. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.
BAUMAN, Z. Tempos Líquidos. Rio de janeiro: Zahar, 2007.
BHABHA, H. O Lugar da Cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
BOUTINET, J. P. L’immaturité de la vie adulte. Paris: Universitaires de France, 1999.
CHEVALIER, J.; GHEERBRANT, A. Dicionário de símbolos. Rio de Janeiro: José Olympio, 1998.
DELORY-MOMBERGER, C. A condição biográfica: ensaios sobre a narrativa de si na modernidade avançada. Natal: Editora da UFRN.2012.
DELORY-MOMBERGER, C. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e pesquisa, v. 32, p. 359-371, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/GxgXTXCCBkYzdHzbMrbbkpM/?format=html&lang=pt. Consultado em: 10/01/2024.
DOMINICÉ, P. A epistemologia da formação ou como pensar a formação. In: MACEDO, R. S. et al. (Org.). Currículo e processos formativos: experiências, saberes e culturas. Salvador: EDUFBA, 2012.
DOMINICÉ, P. O processo de formação e seus componentes relacionais. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. O método (auto) biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010.
ENRIQUEZ, E. La instituición y las organizaciones en la educación y la formación. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didactico, 2002.
FERNÁNDEZ, A. A inteligência aprisionada. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.
FERRY, G. Pedagogia de la formacion. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico, 2004.
FURLANETTO, E. C. Pesquisa em Educação: diálogos interdisciplinares. In: FRIAÇA, A. C. et al. (Org.). Educação e transdisciplinaridade III. São Paulo: Trion, 2005.
FURLANETTO, E. C. A sala de aula: um vaso alquímico a ser construído. In: SANTOS, A.; SUANNO, J. H.; SUANNO, M. V. R. (Org.). Didática e formação de professores: complexidade e transdisciplinaridade. Porto Alegre: Sulina, 2013.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez Editora, 2004.
JUNG, C. G. O segredo da flor de ouro. Petrópolis: Vozes, 1983.
MORAIS, J. de S.; OLIVEIRA, K. A. de; COSTA, C. D. M. da. Fotografia como dispositivo metodológico no ensino de História da Educação na Pedagogia: Tecendo narrativas (auto)biográficas. Linguagens, Educação e Sociedade, [S. l.], v. 27, n. 55, p. 1 26, 2023. DOI: 10.26694/rles.v27i55.4221. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4221. Acesso em: 27 mar. 2024.
MORIN, E. Meus demônios. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.
PASSEGGI, M. C. A experiência em formação. Educação, v. 34, n. 02, p. 147-156, 2011.
PIERI, P. F. (Org). Dicionário junguiano. São Paulo: Paulos, 2000.
PINEAU, G. As histórias de vida em formação: gênese de uma corrente de pesquisa-ação-formação existencial. Educação e pesquisa, v. 32, n. 02, p. 329-343, 2006.
RICOEUR, P. Tempo e narrativa. A intriga e a narrativa histórica. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
VYGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
ZOYA, L. História da arrogância: psicologia dos limites do desenvolvimento humano. São Paulo: Axis Mundi, 2000.





