Theoretical and methodological contributions of transcreation: from concrete poetry to biographical research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.5417

Keywords:

Transcreation; biographical research; sensitive scientific writing; auto/heterobiography

Abstract

The article focuses on transcreation, with the aim of exploring the developments made possible by this theoretical and methodological tool in the development of sensitive scientific writing in biographical research. To this end, it presents a brief genealogy of the concept, organised into three moments: its origins in the field of literature, its re-signification in the field of oral history and its current scope in the context of biographical research in education. Retracing the notion from its roots in Brazilian poetry, the article highlights the theoretical and methodological contributions of transcreation to be explored in the field of biographical research in education, life stories and narrative research. Both a self-medial practice and a sensitive scientific writing procedure, transcreation carries promising potential for understanding and favouring the processes of auto and heterobiographical formation that come into play when subjects narrate and write about themselves, sharing stories and constructing meanings from their experience of existing in the world.

Downloads

Author Biography

Carolina Kondratiuk, Sorbonne Paris Nord

Doutora em Educação com dupla titulação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP), Brasil, e pela Universidade Paris 8 (UP8), França. Coordenadora de pesquisa do GIS Le Sujet dans la Cité Sorbonne Paris Nord-Campus Condorcet, Paris, França. Pesquisadora do Centro interdisciplinar de pesquisa “Culture, éducation, formation, travail” (CIRCEFT), Paris, França

References

BOSI, E. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Cia. Das Letras, 1994.

BENJAMIN, W. Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política. (3e éd., Vol. 1). Brasiliense, 1987.

BERNARD, M. Le corps. Paris: Jean-Pierre Delarge, 1976.

CALDAS, A. L. Transcriação em História Oral. Neho-História, São Paulo, n. 1, p. 71-79, 1999.

CALDAS, A. L. Nas águas do texto: palavra, experiência e leitura em História Oral. Porto Velho: Edufro, 2001.

CAMPOS, H.; PAZ, O. Transblanco: em torno a Blanco de Octavio Paz. Editora Guanabara, 1986.

CAMPOS, H. Da tradução como criação e como crítica. In: CAMPOS, Haroldo de. Metalinguagem e outras metas: ensaios de teoria crítica e literária. São Paulo, Perspectiva, 2006, p. 31-48.

COCCIA, E. La vie sensible. Paris: Éd. Payot & Rivages, 2010.

DELORY-MOMBERGER, C. Histoire de vie et recherche biographique en éducation. Paris: Economica, 2005.

DELORY-MOMBERGER, C. De la recherche biographique em éducation : fondements, méthodes, pratiques. Paris: Téraèdre, 2014.

DELORY-MOMBERGER, C.; BOURGUIGNON, J.-C. Médialités biographiques, pratiques de soi et du monde. Le sujet dans la cité, Actuels 9(1), p. 17-26, (2020).

DELORY-MOMBERGER, C.; JANNER-RAIMONDI, M. Écrire en recherche biographique. Conferência proferida no Seminário Chantiers du CIRBE, Paris: Université Paris-Est Créteil, mai. / jun. 2018.

DERRIDA, J. Qu’est-ce qu’une traduction « relevante » ? Em: MALLET, M.-L.; MICHAUD, G. (Org.), Cahier de l'Herne: Derrida, 2004, p. 561-576.

JANNER-RAIMONDI, M. Expérience sensible du corps de chair et phénoménologie de l’événement : vers une éthique de la délicatesse. Questions vives recherches en éducation, n° 34, 2020. Disponível em: https://journals.openedition.org/questionsvives/5483 Acesso em: 4 fev. 2024.

JANNER-RAIMONDI, M. Paradigme du biographique en éducation : un parcours de reconnaissance du Sujet dans la Cité. Le sujet dans la cité, Actuels n° 12(2), p. 53 - 73, 2021.

KONDRATIUK, C. “Só” cuidar? Corpo sensível e aprendizagem no cuidado doméstico de crianças. 2021. 477 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo e Laboratoire CIRCEFT, Université Paris 8, São Paulo / Paris: 2021.

LE BRETON, D. Éclats de voix : une anthropologie des voix. Paris: Éditions Métailié, 2011.

MACÉ, M. Styles: critique de nos formes de vie. Paris: Gallimard, 2016.

MAGALHÃES, C. Tradução e Transculturação: A Teoria Monstruosa de Haroldo de Campos. Cadernos de Tradução, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 139–156, 1998. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/5384 Acesso em: 4 fev. 2024.

MEIHY, J. C. S. B. Canto de morte kaiowá: história oral de vida. Loyola, São Paulo, 1991.

MEIHY, J. C. S. B. Manual de História Oral. 5 ed. São Paulo: Loyola, 1996.

MEIHY, J. C. S. B.; HOLANDA, Fabiola. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Editora Contexto, 2007.

MEIHY, J. C. S. B.; RIBEIRO, S. L. S. Guia prático de história oral: para empresas, universidades, comunidades, famílias. São Paulo: Editora Contexto, 2011.

PASSEGGI, M.; NASCIMENTO, G.; OLIVEIRA, R. As narrativas autobiográficas como fonte e método de pesquisa qualitativa em Educação. Revista lusófona de educação, 33, p. 111-125, 2016. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/5682 Acesso em: 4 fev. 2024.

PASSEGGI, M.; NASCIMENTO, G.; RODRIGUES, S. Narrativas de crianças sobre a escola: desafios das análises. Revista lusófona de educação, 40, 2018, p. 155-169. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/6440 Acesso em: 4 fev. 2024.

PINEAU, G. Les histoires de vie comme art formateur de l’existence. Pratiques de formation/Analyses, 31, p. 65-80, 1996.

PÔLE INITIATIVES EN RECHERCHE BIOGRAPHIQUE. Posture du chercheur dans la recherche biographique en éducation : vers la co-construction d’un pouvoir d’agir. Le sujet dans la cité, vol. 12, no. 2, p. 193-205, 2021.

RANCIÈRE, J. Le partage du sensible : esthétique et politique. Paris: La Fabrique-éditions, 2000.

RICOEUR, P. Soi-même comme un autre. Paris: Seuil, 1990.

SOUZA, E. C. A arte de contar e tro- car experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, Natal, v. 25, n. 11, p. 22-39, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8285 Acesso em: 4 fev 2024.

SOUZA, E. C. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO A. D.; HETKOWSKI, T. M. (Dir.). Memória e formação de professores. Salvador : EDUFBA, 2007, p. 59-74.

SEAWRIGHT, L. A. O corpus documental em história oral: teoria, experiência e transcriação. Revista Observatório, v. 2, n. 1, p. 54-75, 2016. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1781 Acesso em: 5 fev. 2024.

Published

2024-05-03

How to Cite

Kondratiuk, C. (2024). Theoretical and methodological contributions of transcreation: from concrete poetry to biographical research. Languages, Education and Society, 28(57), 1–19. https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.5417

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.