INITIAL CONSIDERATIONS ON SOCIAL FASCISM AND THE COUNTERPOINT OF THE EDUCATING CITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.4753

Keywords:

Social Fascism, Social contract, Education, Educating City

Abstract

The term fascism has resurfaced in contemporary times, designating totalitarian models of government, permeated with a neoliberal inclination. To that extent, it is necessary to think of ways to oppose this system that excludes and disregards the minimum rights of human beings. This article aims to trace an investigative route, albeit preliminary, on the emergence of Social Fascism in contemporary times, arising from the crisis of the social contract of modernity and the neoliberal influence, mainly in Brazil. With this theoretical and conceptual framework, the research question intends to ask: how can the educating city act in counterpoint to the neoliberal fascist influence? This is a qualitative, exploratory and bibliographic research, anchored in the analytical-hermeneutic method. Initially, for the construction of concepts, thinkers such as Antunes (2020), Santos (2010, 2021), Castells (2020), Dardot and Laval (2016), Foucault (2008), Stanley (2020), Cabezudo (2004), Lefevre (2001) will be used. To start the research, an analysis of the key concepts was carried out, in order to build a possible answer to the question that drives this exploration, proposing conclusions, even if provisional, in the final analyzes and reflections. As a result of the research, we consider that the educating city, due to its objectives, precepts and scope of action, can be a potent possibility of resistance to the model of social fascism.

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Author Biographies

CAMILA CHIODI AGOSTINI, Universidade de Passo Fundo

Doutoranda em Educação. Mestre em Ciências Humanas. Especialista em Direito Público. Graduada em Direito. Licenciada em Pedagogia. Servidora Pública Federal da Universidade Federal da Fronteira Sul, UFFS, Campus Passo Fundo.

Daniela dos Santos, Universidade de Passo Fundo

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade de Passo Fundo - Linha de pesquisa: Políticas Educacionais. Mestre pelo Programa de Pós Graduação em Direito da Faculdade Meridional (2015) - Área de Concentração: Direito, Democracia e Sustentabilidade. Pós graduada em Direito Civil e Processo Civil pela URI - Erechim (2007 a 2009); Graduada em Direito pela Universidade de Passo Fundo (2005); Docente na Universidade de Passo Fundo nas Faculdades de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis nas disciplinas: Direito Tributário, Direito Empresarial, Direito do Trabalho, Direito do Consumidor e Direito Internacional Público e Privado. Integrante do Fórum de Mobilidade Urbana e Educação de Passo Fundo. Docente na Faculdade de Direito na disciplina Introdução à Teoria do Direito e Direito do Consumidor. Integrante do Núcleo de Apoio Pedagógico da UPF, promovendo apoio pedagógico aos professores da Instituição, desenvolvendo ações e programas voltados à inovação do processo ensino-aprendizagem - De 2020 à 2022 Integrante da Diretoria de Desenvolvimento e Formação Acadêmica UPF. Professora convidada nos Cursos de Formação de Profissional de Centro de Formação de Condutores. Professora Extensionista do Programa UniverCidade Educadora: fazendo a lição de casa. Coordenadora do Projeto Circulando Cidadania da UPF de 2018 à 2020. Colaboradora do Programa UniverCidade Educadora e Inteligente da UPF de 2017 à 2020. Colaboradora do Projeto Cidades Inteligentes (ICEG) - UPF de 2017 à 2020. Voluntária do Projeto de Extensão da Faculdade de Direito UPF "Balcão do Trabalhador" de 2019 à 2021. Palestrante na área de Educação e Trânsito. 

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Published

2025-05-27

How to Cite

CHIODI AGOSTINI, C., & dos Santos, D. (2025). INITIAL CONSIDERATIONS ON SOCIAL FASCISM AND THE COUNTERPOINT OF THE EDUCATING CITY. Languages, Education and Society, 29(60), 1–24. https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.4753

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