The interference of the Multiliteracies Pedagogy in the Portuguese Language National Common Core Curriculum (BNCC) of Elementary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4405

Keywords:

BNCC, Multiliteracy Pedagogy, Discursive genres, Multimodality

Abstract

In this work, we propose to analyze the National Common Curricular Base (BNCC) of Portuguese Language in the Final Years of Elementary School, focusing on the proposal of multiliteracies. This is an excerpt from a master's research in progress. As this is a study still in the process of being concluded, we will present in this article the results referring to our first analytical category, which is based on the following investigative question: how is the proposal of multiliteracies presented in the BNCC of Portuguese Language of the Final Years of the Elementary School? Thus, we present a comparative analysis between the BNCC and the approach of the Pedagogy of Multiliteracies, taking as an analytical focus the texts referring to the introductory section (p. 67-86), as well as the fields of action (artistic-literary field, field of practical of study and research, journalistic-media field and field of action in public life) — described in the sections referring to language practices, intended for the Final Years of Elementary School. Furthermore, we interpret to what extent the theoretical-conceptual bases arising from the Pedagogy of Multiliteracies are placed in the BNCC of Portuguese Language for the Final Years of Elementary School. The theoretical contribution is anchored in KALANTZIS, COPE; PINHEIRO (2020); RIBEIRO (2020); CAZDEN ET AL (2021); NOVA LONDRES GROUP, (2021); between others. As for the methodology, we resorted to the qualitative approach based on interpretivism, using the procedures of documentary research. Partial results indicate that the BNCC of Portuguese Language for the Final Years of Elementary School is coated with concepts arising from the Pedagogy of Multiliteracies, although these concepts are not directly associated with the theory of LNG (Grupo Nova Londres).

Downloads

Author Biographies

Rogéria Dantas de Melo Justino, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Possui graduação em Letras com habilitação em Língua Portuguesa pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Atualmente é Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). 

Roziane Marinho Ribeiro, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Professora adjunta da Universidade Federal de Campina Grande - UFCG, atuando na Graduação e Pós-graduação (Mestrado) na Unidade Acadêmica de Educação, com ênfase na Linha de Pesquisa: Práticas educativas e diversidade. Possui doutorado em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (2010) e pós-doutorado pela Universidade Nova de Lisboa - Portugal (2013).

References

Brasil. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 fev. 2021.

CAZDEN et al. Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. (Orgs. Ana Elisa Ribeiro e Hércules Tolêdo Corrêa. Trad. Adriana Alves Pinto et al.). Belo Horizonte: LED, 2021. Disponível em: https://www.led.cefetmg.br/wp-content/uploads/sites/275/2021/10/Uma-pedagogia-dos-multiletramentos.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.

CELLARD, André. A análise documental. IN: POUPART, Jean. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. 3.ed. Trad. Ana Cristina Arantes Nasser. Petrópolis: Vozes, p. 295-316, 2012.

GRUPO NOVA LONDRES. Uma Pedagogia dos Multiletramentos: Projetando Futuros Sociais. Tradução de Deise Nancy de Morais, Gabriela Claudino Grande, Rafaela Salemme Bolsarin Biazotti, Roziane Keila Grando. Revista Linguagem em Foco, v.13, n.2, p. 101-145, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagemem-foco/article/view/5578. Acesso em: 10 nov. 2021.

KALANTZIS, Mary; BILL, Cope; PINHEIRO, Petrilson. Letramentos. Tradução: Petrilson Pinheiro. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2020.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading Images: The Grammar of Visual Design. London; New York: Routledge, 2006.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D. de; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1-15, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: 10 jun. 2022.

SANTOS, Záira Bomfante; PIMENTA, Sônia Maria Oliveira. Da semiótica social à multimodalidade: a orquestração de significados. CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada, v. 12, n. 2, p. 295-324, 2014. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/7243.

SOUZA, K. R.; KERBAUY, M. T. M. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e Filosofia, [S. l.], v. 31, n. 61, p. 21–44, 2017. DOI: 10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v31n61a2017-p21a44. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/29099. Acesso em: 20 fev. 2022.

Published

2024-01-15

How to Cite

Dantas de Melo Justino, R., & Marinho Ribeiro, R. . (2024). The interference of the Multiliteracies Pedagogy in the Portuguese Language National Common Core Curriculum (BNCC) of Elementary Education. Languages, Education and Society, 28(56), 1–30. https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4405

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.