2030-ONU agenda as a neoliberal language act: quality education and social inequalities
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.4165Keywords:
Neoliberalism, Social inequality, Agenda 2030-UM, Quality EducationAbstract
The objective of the study was to present evidence that the 2030-ONU Agenda, mainly in its Objective 4, which deals with Quality Education, may be involved in neoliberal values and principles. It is a qualitative research, of a basic nature, which made use of discourse analysis on the corpus, highlighting the analysis of the concept of quality as one of the objectives of the 2030-UN Agenda. The chapter-article was based on the contributions of Bauman (2015) and Bourdieu (1998, 2001), allying with the appropriation of categories of social inequality caused by the effects of neoliberal discourse. It is also cited, among other authors, Silva (2015, 2020) and Charlot (2013) with regard to a better understanding of the neoliberal effects on public education. Based on the reasoning and subsequent discussion, it was concluded that the concept of Quality Education contained in the 2030-UN Agenda is of a neoliberal nature, intending to train individual entrepreneurs by emphasizing mathematics, engineering and applied knowledge, inciting competition and more inequality between people.
Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. A riqueza de poucos beneficia todos nós? 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2015.
BAUMAN, Zygmunt. Sobre educação e juventude: conversas com Riccardo Mazzeo. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
BOURDIEU, Pierre. Contrafogos 2: por um movimento social europeu. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.
BOURDIEU, Pierre. Contrafogos: táticas para enfrentar a invasão neoliberal. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.
CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: Modos de organização. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2016.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
COSTA, Marisa V. A escola rouba a cena! Um início de conversa. In. COSTA, M. V. (Org.). A escola tem futuro? 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.
GENTILI, Pablo; MCCOWAN, Tristan. Reinventar a escola pública: política nacional para um novo Brasil 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
ONU. Organização das Nações Unidas. Plataforma Agenda 2030 – acelerando as transformações para a Agenda 2030 no Brasil. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/91863-agenda-2030-para-o-desenvolvimento-sustentavel Acesso em: 17 jan. 2023.
SACRISTÁN, José G. Por que nos importamos com a educação no futuro? In. IMBERNÓN, Francisco; JARAUTA, Beatriz. (Org.s). Pensando no futuro da educação: uma nova escola para o século XXII. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 11-18.
SACRISTÁN, José G. O que significa o currículo. In. SACRISTÁN, J. G. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre/RS: Penso, 2013. p. 16-35.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
SAVIANI, Dermeval. A pedagogia no Brasil: história e teoria. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
SILVA, Tomaz T. da. A “nova” direita e as transformações na pedagogia da política e na política da pedagogia. In. GENTILI, Pablo A. A; SILVA, Tomaz T. da. (Org.s). Neoliberalismo, qualidade total e educação: visões críticas. 15. ed. Petrópolis, RJ:
Vozes, 2015. p. 11-30.
SILVA, Tomaz T. da. Currículo e identidade social: Territórios contestados. In. SILVA, Tomaz. T. da. Alienígenas na sala de aula (Org.). 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 185-201.
SILVA, Tomaz. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2020.
SOUZA, Patrícia de. A Agenda 2030 para a Educação: o fundo público a serviço do capital, 2022.
THERBORN, Göran et. al. A trama do neoliberalismo: mercado, crise e exclusão social. In. SADER, Emir; GENTILI, Pablo (Org.s.). Pós-neoliberalismo: as políticas sociais e o Estado democrático. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.