How can students listener of integral high school can experience the Brazilian Sign Language (Libras)?
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.3926Keywords:
Libras (Brazilian Sign Language), Student Listener, Basic Education, Teacher Training, Information SignboardsAbstract
Inclusion is an indispensable fact to be respected and increasingly implanted in society. Thus, this article is justified by the need to think about forms of teaching that involve the student in order to collaborate with the inclusion of the deaf student and to arouse interest in learning Libras. The objective is to disseminate the result of a didactic-pedagogical intervention carried out with the students of a 2nd grade of the integral high school of a public school in the municipality of Timbaúba to experience the Brazilian Sign Language (Libras) through the elaboration of information signboards for the school environment. Regarding theoretical conception, this research is based on Bakhtin’s Circle (BAKHTIN/VOLOCHÍNOV, 2006, BAKHTIN, 2003) in relation to the concept of discursive genres and Discursive Socio-Interactionism (DOLZ; NOVERRAZ; SCHNEUWLY, 2004; COSTA-HÜBES, 2009; 2011) regarding the elaboration of a didactic sequence as a way to didactically organize the elaboration of signboards in Libras for school environment. The methodological aspects are configured because it is an action research (ENGEL, 2000; TRIPP, 2005) of a qualitative nature (GIL, 2002; 2008). As a final result, we provide students the learning from Libras in order to communicate and promote inclusion with their deaf classmates or any other deaf person living in society. For the teacher, the improvement of their pedagogical practice in the teaching of Libras in basic education.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003
BAKHTIN/VOLOCHÍNOV, M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em 10 jan. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 13 de fevereiro de 2017. Diário Oficial, 17 de fevereiro de 2017. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm>. Acesso em 10 jan. 2023.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ Constituiçao.htm>. Acesso em 08 fev. 2023.
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Diário Oficial, 23 de dezembro de 2005. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm>. Acesso em 10 jan. 2023.
BRITO, L. F. Por uma gramática de línguas de sinais. 2. ed. Rio de Janeiro: Edições Tempo Brasileiro, 2010.
CRISTOVÃO, V. L. L. Desvendando Textos com o Interacionismo Socio Discursivo. In: ANTONIO, J. D.; NAVARRO, P. (Orgs.). O Texto como Objeto de Ensino, de Descrição Linguística e de Análise Textual e Discursiva. Maringá: Eduem, 2009. p. 49-57.
CRISTOVÃO, V. L. L. Gêneros Textuais, Material Didático e Formação de Professores. SIGNUM, Londrina, v. 8, n. 1, p. 173-191, 2005.
COSTA-HÜBES, T. C. Por uma Concepção Sociointeracionista da Linguagem: orientações para o ensino da língua portuguesa. Línguas & Letras, Cascavel, v.--, nº. especial XIX, p. 2-20, 2011.
COSTA-HÜBES, T. C. Reflexões Linguísticas sobre Metodologia e Prática de Ensino em Língua Portuguesa. Confluência, Rio de Janeiro, v. 1, n. 35, p. 129-146, 2009.
COELHO, E. Libras em Foco por Elsa Coelho. Youtube Brasil. 2022. Disponível online em: <https://www.youtube.com/channel/UCY4mh58HX4cpq9wv3LqTbcQ/featured>. Acesso em 23 abr. 2023.
DOLZ, J; NOVERRAZ, M; SCHNEUWLY B. Sequências Didáticas para o Oral e a Escrita: Apresentação de um Procedimento. In: ROJO, R; CORDEIRO, G. S. (Orgs.). Gêneros Orais e Escritos na Escola. 2. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 95-128.
ENGEL, G. I. Pesquisa-Ação. Educar, Curitiba, v.--, n. 16, p.181-191, 2000.
FELIPE, T. A.; MONTEIRO, M. S. Libras em Contexto: livro do professor/instrutor - curso básico. Brasília: MEC/SEE, 2001.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIL. A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LEMOS, E. F. S. C. Sequência didática com o gênero placas informativas para a inclusão das Libras na sinalização do ambiente escolar (versão do(a) professor(a)). Mimeo: Nazaré da Mata, 2022a.
LEMOS, E. F. S. C. Sequência didática com o gênero placas informativas para a inclusão das Libras na sinalização do ambiente escolar (versão do(a) aluno(a)). Mimeo: Nazaré da Mata, 2022b.
PERNAMBUCO. Instrução Normativa da nº 007 de 2017. Diário Oficial de Pernambuco, 17 novembro de 2017. Disponível em: <https://200.238.105.211/cadernos/2017/20171117/1PoderExecutivo/PoderExecutivo(20171117).pdf>. Acesso em 10 fev. 2023.
PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e Esporte. Currículo de Pernambuco do Ensino Médio. Recife: A Secretaria, 2021.
SILVA, R. A. Sinalizar, para quê?: uma proposta de sinalização para as bibliotecas da área da Saúde da UFRGS. 104 f. 2011. Monografia (Graduação em Biblioteconomia) –Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Os Gêneros Escolares: das práticas de linguagem aos objetivos de ensino. Revista Brasileira de Educação, São Paulo. v. 4, n. 11, 1999.
SWIDERSKI, R. M. S.; COSTA-HÜBES, T. C. Abordagem sociointeracionista & sequência didática: relato de uma experiência. Línguas & Letras, Cascavel, v. 10, n. 18, p. 113-128 2009
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.