INTERNATIONAL INFLUENCES ON PUBLIC HIGHER EDUCATION IN BRAZIL: A STUDY ON UFPR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i51.2914

Keywords:

Higher Education. International Influences. Institutional Development Plan. UFPR

Abstract

This study analyzes the influence of international organizations on higher education, seeking to reveal how Institutional Development Plans (PDI), with greater or lesser emphasis, reflect their guidelines. Thus, taking as a source the documents issued by the World Bank, it examines how such recommendations influence Brazilian public higher education. This is a bibliographic and documentary case study, supported by the PDI of the Federal University of Paraná (UFPR) from 2019 to 2021. As a theoretical reference, the studies of Veiga (1998), Mota (2019) and Lima & Gandin (2019) were adopted. As a result, it was found that the WB issued recommendations on the financing of public HEIs and indicated strategies to implement the concepts of institutional differentiation and diversification in educational policies. In the case of UFPR, these influences are noticeable when it comes to the “UFPR product,” a condition that places the training processes linked to market fluctuations.

Downloads

Author Biographies

Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Licenciada em Pedagogia. Bacharel em Direito. Advogada. Mestre em Educação e em Gestão de Instituições de Educação Superior.  Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR

Gabriel Fernandes da Silva, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Licenciado em Pedagogia. Mestrando em Educação - PUCPR.

 

Michelle Ariane de Lima Seabra, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Mestranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Especialista em Inovação e Tecnologias na Educação, com habilitação em Metodologias Ativas da Aprendizagem pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná.  

References

AMARAL Nelson Cardoso. Financiamento da educação superior: Estado x mercado. São Paulo: Cortez, 2003.

BANCO MUNDIAL. Construir sociedades de conocimiento: nuevos desafíos para la educación terciaria. 2002. Disponível em: https://documents1.worldbank.org/curated/en/287031468168578947/pdf/249730PUB0Cons00Box0361484B0PUBLIC0.pdf . Acesso em: 24 fev. 2022.

BANCO MUNDIAL. La enseñanza superior: las lecciones derivadas de la experiencia (El Desarrollo en la práctica). Washington, D.C.: BIRD/Banco Mundial. 1994. Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/upload/doc/ensenanza.pdf. Acesso em: 24 fev. 2022.

BANCO MUNDIAL. La enseñanza superior: las lecciones derivadas de la experiencia. Banco Mundial. Washington, 1995, p.1-16.

BRASIL. Ato Institucional n.º 5, de 13 de dezembro de 1968. Presidência da República. Diário Oficial da União, Brasília, 1968. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ait/ait-05-68.htm. Acesso em:19 mar. 2022.

BRASIL. Decreto n.º 21.177, de 27 de maio de 1946. Promulga a Convenção sobre Fundo Monetário Internacional e a Convenção sobre o Banco Internacional para a Reconstrução e Desenvolvimento, firmada em Bretton Woods, N.H., E.U.A. a 22 de julho de 1944, por ocasião da Conferência Monetária e Financeira das Nações Unidas. Diário Oficial da União, Brasília, seção 1, 27 de junho de 1946. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1940-1949/decreto-21177-27-maio-1946-323647-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 19 mar. 2022.

FONDO MONETARIO INTERNACIONAL. Convenio Constitutivo, 1944. Washington, D.C.: Fondo Monetario Internacional, 2011. Disponível em: https://www.imf.org/external/spanish/pubs/ft/aa/aa.pdf. Acesso em: 19 mar. 2022.

GADOTTI, Moacir. Pressupostos do projeto pedagógico. In: CONFERÊNCIA NACIONAL DE EDUCAÇÃO PARA TODOS, 1994, Brasília, Anais[...] Brasília: MEC/Sef, 1994, s.p. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/000878161. Acesso em: 19 mar. 2022.

LIB NEO, José Carlos. Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos de Pesquisa [online], v. 46, n. 159, p. 38-62, 07. abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/198053143572. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br//index.php/cp/article/view/3572. Acesso em: 6 fev. 2022.

LIMA, Kátia Regina de Souza. O banco mundial e a educação superior brasileira na primeira década do novo século. Revista Katálysys, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 86-94, jan./jun. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/S1414-4980201100010001. Acesso em: 6 fev. 2022.

LIMA, Iana Gomes; GANDIN, Luís Armando. O contexto da consolidação das avaliações em larga escala no cenário brasileiro. Educação e Sociedade, Campinas, v. 40, e0204183, p. 1-28, 2019. Disponível em https://www.scielo.br/j/es/a/JQb6tbtLbWqdth8kTswxmJh/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 24 fev. 2022.

MARTINS, Carlos Benedito. A Reforma Universitária de 1968 e a abertura para o ensino superior privado no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 106, p. 15-35, jan./abr. 2009. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 23 fev. 2020.

MOTA, William Pessoa. O Banco Mundial e a contrarreforma da educação superior brasileira no governo Lula da Silva (2003-2010). Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas) [online], v. 24, n. 1, p. 213-233, mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-407720190001000012. Disponível em: https://doaj.org/article/24995625c8a94af99f83c744196cbe7b. Acesso em: 06 fev. 2022.

SAMPAIO, Helena. Evolução do ensino superior no Brasil 1808-1990. Universidade de São Paulo: NUPES, 1991. Disponível em: https://www.coursehero.com/file/106485809/Evolu%C3%A7%C3%A3o-do-ensino-superior-brasileiro-1808-at%C3%A9-1990-helena-sampaiopdf/ Acesso em: 05 fev. 2022.

SOARES, Maria Clara Couto Soares. Banco Mundial: políticas e reformas. p. 15-31. In:

TOMMASI, Livia de; WARDE, Mirian Jorge; HADDAD, Sérgio (org.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ. UNIDADE DE PLANEJAMENTO E AVALIAÇÃO. Plano de Desenvolvimento Institucional 2017–2021 (Texto revisado em 2019). Universidade Federal do Paraná, Pró-Reitoria de Planejamento, Orçamento e Finanças, Coordenadoria de Planejamento Institucional, Unidade de Planejamento e Avaliação. Curitiba: UFPR, 2020. Disponível em: http://www.proplan.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2020/03/PDI-UFPR-2017-2021-1.-Revis%C3%A3o-2019-compactado.pdf . Acesso em: 28 fev. 2022.

VEIGA, Ilma Passos da. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In.

VEIGA, Ilma Passos da (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1998. p. 11-35.

Published

2022-12-07

How to Cite

Pianovski Vieira, A. M. D., da Silva, G. F., & de Lima Seabra, M. A. (2022). INTERNATIONAL INFLUENCES ON PUBLIC HIGHER EDUCATION IN BRAZIL: A STUDY ON UFPR. Languages, Education and Society, 26(51), 7–34. https://doi.org/10.26694/rles.v26i51.2914

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.