THE MANAGEMENT OF AGGRESSIVE BEHAVIOR IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: REPORTS FROM PROFESSIONALS
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v26i50.2898Keywords:
Aggressiveness in childhood; Winnicottian Psychoanalysis; School and Educational PsychologyAbstract
This research had as its goal to investigate the practices of handling aggressive behavior in children in kindergarten. Fifteen professionals participated, with different levels of training and experience. Data collection was performed through semi-structured interviews, lasting 40 to 80 minutes, remotely, using the Google Meet platform. Data were organized and analyzed according to the thematic analysis methodology proposed by Braun and Clarke. The results point to the importance not only of the management practices themselves, but also the maintenance of the affective-emotional climate of the teacher-student relationship, facilitated by an attitude of respect and acceptance by professionals in moments of intervention on aggressive behavior. The emotional strain generated by the children's aggression situations was also highlighted, as well as the role of the school institution in management strategies. It is understood that there is a complexity in handling these situations in early childhood education and, therefore, the need for the involvement of various sectors for an adequate management.
Downloads
References
ALMEIDA, A. P. Empatia na psicanálise: um enfoque na teoria de Klein e Winnicott. Psicanálise & Barroco em Revista, v. 19, n. 1, p. 162-183, 2021. Disponível em: http://seer.unirio.br/psicanalise-barroco/article/view/10548. Acesso em: 8 jan. 2022.
ALVARENGA, P.; PICCININI, C. A. Práticas educativas maternas e indicadores do desenvolvimento social no terceiro ano de vida. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 22, n. 2, p. 191-199, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-79722009000200004. Acesso: em 08 jan. 2022.
ANSELMI, L.; FLEITLICH-BILYK, B.; MENEZES, A. M.; ARAÚJO, C. L.; ROHDE, L. A. Prevalence of psychiatric disorders in a Brazilian birth cohort of 11-year-olds. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, v. 45, n. 1, p. 135-142, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s00127-009-0052-2. Acesso em: 08 jan. 2022.
AUSTERMAN, J. Violence and Aggressive Behavior. Pediatrics in review, v. 38, n. 2, p. 69-80, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1542/pir.2016-0062. Acesso em: 08 jan. 2022.
BORSA, J. C.; SOUZA, D. S.; BANDEIRA, D. R. Prevalência dos problemas de comportamento em uma amostra de crianças do Rio Grande do Sul. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 15-29, 2011. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872011000200002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 08 jan. 2022.
BRADLEY, R. H.; CORWYN, R. F. Externalizing problems in fifth grade: Relations with productive activity, maternal sensitivity, and harsh parenting from infancy through middle childhood. Development Psychology, v. 43, n. 6, p. 1390-1401, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.6.1390. Acesso em: 08 jan. 2022.
BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa. Acesso em: 08 jan. 2022.
CASTRO, R. E. F. Eles cuidam de crianças. Quem cuida deles? O sofrimento psíquico do professor na relação com a criança considerada agressiva. 2008. 205 p. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47133/tde-15122008-123651/ Acesso em: 08 jan. 2022.
CASTRO, R. E. F.; SOUZA, M. A. Efeitos da agressividade infantil para o sofrimento psíquico de professores em diferentes momentos de carreira. Estudos de Psicologia, Natal, v. 17, n. 2, p. 265-274, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2012000200010. Acesso em: 08 jan. 2022.
CRESWELL, J. W. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
EUZÉBIO, W. S. Percepções e ações de professoras diante das manifestações de agressividade das crianças em uma instituição de Educação Infantil. 2018. 163 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/33594. Acesso em: 08 jan. 2022.
FARRINGTON, D. P. Childhood origins of antisocial behavior. Clinical Psychology and Psychotherapy, v. 12, n. 3, p. 177-190, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1002/cpp.448. Acesso em: 08 jan. 2022.
FLEITLICH‑BILYK, B.; GOODMAN, R. Prevalence of child and adolescent psychiatric disorders in Southeast Brazil. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, v. 43, n. 6, p. 727‑734, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1097/01.chi.0000120021.14101.ca. Acesso em: 08 jan. 2022.
GALAND, B.; LECOCQ, C.; PHILIPPOT, P. School violence and teacher professional disengagement. British Journal of Educational Psychology, v. 77 (pt. 2), p. 465-477, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1348/000709906x114571. Acesso em: 8 jan. 2022.
GALVÁN, G.B. O conceito de falso si-mesmo na teoria do amadurecimento pessoal de D. W. Winnicott. 2013. 161 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47131/tde-17072013-092308/pt-br.php. Acesso em: 08 jan. 2022.
GARCIA, R. M. A agressividade na psicanálise winnicottiana. 2009. 217 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15895. Acesso em: 8 jan. 2022.
HENRIQUES, A. I. T. Avaliação do Clima Emocional na Sala de Aula: desenvolvimento e validação de um novo instrumento para adolescentes. 2019. 40 p. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) – Instituto Superior Miguel Torga, Coimbra, 2019. Disponível em: https://repositorio.ismt.pt/jspui/handle/123456789/995. Acesso em: 08 jan. 2022.
HOLL, A. K.; KIRSCH, F.; ROHLF, H.; KRAHÉ, B.; ELSNER, B. Longitudinal reciprocity between theory of mind and aggression in middle childhood. International Journal of Behavioral Development, v. 42, n. 2, p. 257–266, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0165025417727875. Acesso em: 08 jan. 2022.
LANDIM, I.; BORSA, J. C. Revisão sistemática sobre programas de intervenção para redução de comportamentos agressivos infantis. Contextos Clínicos, São Leopoldo, v. 10, n. 1, p. 110-129, 2017. Disponível em http://dx.doi.org/10.4013/ctc.2017.101.09. Acesso em: 08 jan. 2022.
LEJARRAGA, A. L. O amor em Winnicott. Rio de Janeiro: Garamond, 2012.
LIMA, T. B.; SOUZA, M. C. A. R. Castigos escolares: práticas e significados de professoras da educação infantil. Anais do 9° Enfope e 10° Fopie, n. 9, 2016. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/enfope/issue/view/3. Acesso em: 08 jan. 2022.
LUIZZI, L.; ROSE, T. M. S. Intervenções para a prevenção e redução de comportamentos agressivos e a formação de professores. Temas em Psicologia, v. 18, n. 1, p. 57-69. 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2010000100006&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 08 jan. 2022.
MELLO, T.; RUBIO, J. A. S. A Importância da Afetividade na Relação Professor/Aluno no Processo de Ensino/Aprendizagem na Educação Infantil. Revista Eletrônica Saberes da Educação, v. 4, n. 1, p. 1-11, 2013. Disponível em: http://docs.uninove.br/arte/fac/publicacoes/pdf/v4-n1-2013/Tagides.pdf. Acesso em: 08 jan. 2022.
MENDES, D. D.; MARI, J. J.; SINGER, M.; BARROS, G. M.; MELLO, A. F. Estudo de revisão dos fatores biológicos, sociais e ambientais associados com o comportamento agressivo. Brazilian Journal of Psychiatry, v. 31, suppl. 2, pp. S77–S85, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-44462009000600006. Acesso em: 08 jan. 2022.
PAPALIA, D. E.; FELDMAN, R. D. Desenvolvimento Humano. 12. ed. Porto Alegre: AMGH Editora, 2013.
PICADO, J. R.; ROSE, T. M. S. Acompanhamento de pré-escolares agressivos: Adaptação na escola e relação professor-aluno. Psicologia Ciência e Profissão, v. 29, n. 1, p. 132-145, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-98932009000100011. Acesso em: 08 jan. 2022.
REINA, F. T.; MAURICIO, L. H.; CESAR, L. M. Prática docente: a utilização da afetividade na educação infantil. Temas em Educação e Saúde, Araraquara, v. 14, n. 1, p. 55-61, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.26673/rtes.v14.n1.2018.10728. Acesso em: 8 jan. 2022.
RENTZOU, K. Prevalence of burnout syndrome of Greek child care workers and kindergarten teachers. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, v. 43, n. 3, p. 249-262, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1080/03004279.2013.804853. Acesso em: 8 jan. 2022.
RISTUM, M.; BASTOS, A. C. S. Violência urbana: uma análise dos conceitos de professores do ensino fundamental. Ciência e Saúde Coletiva, v. 9, n. 1, p. 225-239, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-81232004000100022. Acesso em: 8 jan. 2022.
ROCHA, J. T. L.; CASTRO, M. M. Agressividade infantil nas escolas e psicanálise: um estudo literário narrativo. Revista Psicologia e Saúde em Debate, v. 5, n. 1, p. 70-79, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22289/2446-922X.V5N1A7. Acesso em: 8 jan. 2022.
ROSA, C. D. O pai e a tendência antissocial: considerações a partir da psicanálise de Winnicott. Natureza Humana, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 178-196, 2017. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-24302017000200011&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 8 jan. 2022.
ROSENTHAL, R.; JACOBSON, L. Profecias autorrealizadoras em sala de aula: as expectativas dos professores como determinantes não intencionais da competência intelectual. In: PATTO, M. H. (org.). Introdução à psicologia escolar. São Paulo: Queiroz, 1981. p. 258-295.
SCHRAIBER, L. B.; D’OLIVEIRA, A. F. P. L.; COUTO, M. T. Violência e saúde: estudos científicos recentes. Revista de Saúde Pública, v. 40, n. especial, p. 112-120, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-89102006000400016. Acesso em: 08 jan. 2022.
SERRALHA, C. A. Não atendo crianças: situações de risco para a não constituição do si mesmo individual. Curitiba: CRV, 2019.
SILVA, C. A. D., HALPERNI, F. B. S. C.; SILVA, L. A. D. Meninas bem-comportadas, boas alunas; meninos inteligentes, indisciplinados. Cadernos de Pesquisa, n. 107, p. 207-225, 1999. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15741999000200009. Acesso em: 08 jan. 2022.
SILVA, D. C. G. G. Análise cronológica dos textos de Winnicott sobre as origens da moralidade. Winnicott e-prints, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 1-17, 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-432X2006000200004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 08 jan. 2022.
SOUZA, C. D. Caracterização da agressividade entre pares de crianças por professoras pré-escolares. 2012. 173 p. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/100730. Acesso em: 08 jan. 2022.
SOUZA, C. D.; VIEIRA, M. L.; CREPALDI, M. A. O que Dizem Professores da Pré-Escola sobre Agressividade entre Crianças. Psico, v. 46, n. 1, p. 46-56, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1980-8623.2015.1.16772. Acesso em: 08 jan. 2022.
SOUZA, M. A., CASTRO, R. E. F. Agressividade infantil no ambiente escolar: concepções e atitudes do professor. Psicologia em Estudo, v. 13, n. 4, p. 837-845, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/xXGn4x4W863XNL8yhmvPJcT/?lang=pt#. Acesso em: 08 jan. 2022.
SOUZA, M. C. A. R. Representações docentes sobre os castigos escolares. 2015. 226 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/4609. Acesso em: 08 jan. 2022.
SULDO, S. M.; BATEMAN, L. P.; GELLEY, C. D. Understanding and promoting school satisfaction in children and adolescents. In: FURLONG, M. J. GILMAN, R.; HUEBNER, E. S. (Eds.). Educational psychology handbook series. Handbook of positive psychology in schools. New York: Routledge/Taylor & Francis Group, 2014. p. 365-380.
SULDO, S. M.; THALJI-RAITANO, A.; HASEMEYER, M.; GELLEY, C. D.; HOY, B. Understanding middle school students life satisfaction: does school climate matter? Applied Research in Quality of Life, v. 8, n. 2, p. 169-182, 2013. Disponível em: https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s11482-012-9185-7. Acesso em: 8 jan. 2022.
VINUTO, J. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, Campinas, SP, v. 22, n. 44, p. 203-220, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.20396/tematicas.v22i44.10977. Acesso em: 8 jan. 2022.
WINNICOTT, D. W. Bebês e suas mães. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
WINNICOTT, D. W. Da pediatria à psicanálise. São Paulo: Ubu Editora, 2021.
WINNICOTT, D. W. O Ambiente e os Processos de Maturação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1983.
WINNICOTT, D. W. Privação e delinquência. São Paulo: Martins Fontes, 2016.
YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.
ZIMERMAN, D. Vocabulário contemporâneo de psicanálise. Porto Alegre: Artmed, 2008.