GENDER DIVERSITY: THE DECONSTRUCTION OF SOCIAL BEHAVIORAL BARRIERS IN SEARCH OF THE FACING OF BULLYING IN THE SCHOOL CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v25i49.2778

Keywords:

Gender diversity. Bullying. Pedagogical proposals.

Abstract

Informing, demystifying concepts, breaking taboos and fighting prejudices, are socially responsible practices of an entire society, but above all of the school, which, due to its welcoming, influential and reflective characteristics, undeniably promotes meetings and discussions of the most varied human groups and characterizations. In its regular daily context, the school covers in its daily life, socio-behavioral, emotional, ethnic-racial, economic, gender and sexuality aspects and, therefore, the adoption of postures to combat prejudice and to value inclusion of diversity in its varied dimensions, they show themselves to be increasingly relevant and urgent, meeting demands for the search for equality rights and opportunities, which are so sought after in our current society. Thinking about contributing, identifying and recognizing pedagogical behaviors that promote the expansion and awareness of sexual and gender diversity, we seek to demonstrate, through bibliographic research, that the school can be a promoter to face prejudice and bullying, capable of break through historically constructed socio-behavioral barriers.

Downloads

Author Biographies

MARIA BEATRIZ RIBEIRO PRANDI-GONÇALVES, Universidade de Ribeirão Preto

Doutora em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Processos Culturais e Subjetivação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP/USP). Mestra em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela FFCLRP/USP. Pedagoga pela UNAERP e Bacharela em Biblioteconomia, Ciências da Informação e da Documentação pela FFCLRP/USP. Atualmente é docente do curso de Pedagogia e atua com suporte às disciplinas e cursos a distância da Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP).

CLEISON CAPUZZO SISCATI, Universidade de Ribeirão Preto

Bacharel e Licenciado em Educação Física pelo Claretiano - Centro Universitário de Batatais. Já atuou como monitor de esportes no Serviço Social da Indústria (SESI). Graduando em Pedagogia pela Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP). Atualmente trabalha como auxiliar operacional I na mesma instituição.

LUZIA BEATRIZ BONATO FERNANDES, Universidade de Ribeirão Preto

Graduanda em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP). Atualmente é auxiliar operacional I da mesma instituição.

References

ALENCAR, R. A. et al. Desenvolvimento de uma proposta de educação sexual para adolescentes. Ciência & Educação, Bauru, v. 14, n. 1, 2008.

BARRETO, A.; ARAÚJO, L.; PEREIRA, M. E. (Org.). Gênero e diversidade na escola: formação de professoras/es em gênero, orientação sexual e relações étnico-raciais - livro de conteúdo. Rio de Janeiro: CEPESC; Brasília: SPM, 2009.

BEAUVOIR, S. O Segundo sexo. Tradução de Sérgio Milliet. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova fronteira, 2009.

BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA) e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 jul. 1990.

______. Lei nº 9.394, de 26 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (LDB). Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 22 mar. 2020.

______. Lei nº. 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de combate à intimidação sistemática (Bullying). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13185.htm. Acesso em: 06 set. 2020.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica (DCNEB). Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Programa 1377 - Educação para a Diversidade e Cidadania. In: Relatório de Gestão: exercício 2007. Brasília, DF: 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=18671-secadi-relatorio-gestao-mec-2007-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 23 ago. 2020.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: pluralidade cultural e orientação sexual. Brasília: MEC/SEF, v. 10, 1997.

______. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

CAETANO, M. R. V.; HERNÁNDEZ, J. G. Para além das dicotomias: performances de gênero, sexualidades e questões à escola. Revista Advir, Rio de Janeiro, jul. 2012.

COOLING, L. Gênero e sexualidade na atualidade. Salvador: UFBA, Instituto de Humanidades, Artes e Ciências; Superintendência de Educação a Distância, 2018.

DE JESUS, J. G. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. Brasília, 2012.

FANTE, C. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Campinas: Verus, 2005. 224 p.

FILHA, C. X. A menina e o menino que brincavam de ser...: representações de gênero e sexualidade em pesquisa com crianças. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 627-646, 2012.

FONSECA, R. M. G. S. A construção da identidade de mulheres e homens como processo histórico-social. São Paulo, Escola de Enfermagem da USP, 2001.

FOUCAULT, M. História da sexualidade I: A vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro, Edições Graal, 1988.

FURLANETTO, M. F. et al. Educação sexual em escolas brasileiras: revisão sistemática da literatura. Cadernos de Pesquisa, v. 48, n. 168, p. 550-571, 2018.

GARCIA, C. C. Breve história do feminismo. São Paulo: Claridade, 2015.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE-revista de administração de empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.

LOURO, G. L. Gênero, história e educação: Construção e desconstrução. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n.2, p. 101-132, jul./dez. 1995.

______. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

MANEO, A. Brasil se abstém em votação na ONU contra discriminação de mulheres e meninas. Folha de São Paulo, 2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mundo/2020/07/brasil-se-abstem-em-votacao-na-onu-contra-discriminacao-de-mulheres-e-meninas.shtml. Acesso em: 06 set. 2020.

MARQUES, A.; DRAPER, D. Dicionário inglês português/português inglês. 15. ed. São Paulo: Ática, 1996. 560 p.

MARTINELLI, A. Após 28 anos. OMS deixa de classificar transexualidade como doença mental. HuffPostBrasil, 16 jun. 2018. Disponível em: https://www. huffpostbrasil. com/2018/06/18/apos-28-anos-transexualidade-deixade-ser-classificada-como-doenca-pela-oms_a_23462157/. Acesso em: 16 de agosto de 2020.

MINAYO, M. C. Ciência, técnica e arte: o desafio da Pesquisa Social. In: MINAYO, M. C. (org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001. p. 09-30.

MOLINA, L. P. P. A homossexualidade e a historiografia e trajetória do movimento homossexual. Antíteses, v. 4, n. 8, p. 931-944, jul.-dez, 2011, Londrina.

OLIVEIRA-MENEGOTTO, L. M.; PASINI, A. I.; LEVANDOWSKI, G. O bullying escolar no Brasil: uma revisão de artigos científicos. Psicol. teor. prat., São Paulo, v. 15, n. 2, p. 203-215, 2013. Acesso em: agosto /2020.

OLWEUS, D. Bully/victim problems in school: facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, 4: 495-510, 1997.

PINSKY, C. B. Estudos de Gênero e História Social. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 17, n. 1, p. 296, jan./abr. 2009.

RABELO, A. O. Contribuições dos Estudos de Género às Investigações que Enfocam a Masculinidade. Ex aequo, Vila Franca de Xira, n. 21, p. 161-176, 2010.

RIOS, R. R.; PIOVESAN, F. A discriminação por gênero e por orientação sexual. Seminário Internacional As minorias e o Direito. Brasília, v. 7, p. 156, 2001.

RISTUM, M. Bullying escolar. In: ASSIS, S. G.; CONSTANTINO, P.; AVANCI, J. Q. (org.) Impactos da violência na escola: um diálogo com professores. Rio de Janeiro: Ministério da Educação/ Editora FIOCRUZ, 2010. p. 95-119.

SAMPAIO, L. L. P.; COELHO, M. T. Á. D. A transexualidade na atualidade: discurso científico, político e histórias de vida. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL ENLAÇANDO SEXUALIDADES, 3., 2013. Anais [...] Salvador: UNEB, 2013.

SCHUCHARDT, E. Bullying e algumas propostas de ações de enfrentamento dessa problemática. Americana: Centro Universitário Salesiano de São Paulo, 2012.

SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & realidade, v. 20, n. 2, 1995.

SILVA, A. K. L. Diversidade sexual e de gênero: a construção do sujeito social. Revista do NUFEN, v.5, n.1, 12-25, 2013.

SILVA, S. G. Masculinidade na história: a construção cultural da diferença entre os sexos. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 20, n. 3, p. 8-15, 2000.

THEOBALD, V. D. et al. A universidade inserida na comunidade: conhecimentos, atitudes e comportamentos de adolescentes de uma escola pública frente a doenças sexualmente transmissíveis. Revista AMRIGS, Porto Alegre, v. 56, n. 1, p. 26-31, 2012.

TORO, G. V. R.; NEVES, A. S.; REZENDE, P. C. M. Bullying, o exercício da violência no contexto escolar: reflexões sobre um sintoma social. Psicol. teor. prat., São Paulo, v. 12, n. 1, p. 123-137, 2010.

UNESCO. Declaração Universal Dos Direitos Humanos. Brasília, DF: 1998. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001394/139423por.pdf. Acesso em: 29 mar. 2020.

Published

2022-08-28

How to Cite

RIBEIRO PRANDI-GONÇALVES, M. B. ., CAPUZZO SISCATI, C., & BONATO FERNANDES, L. B. . (2022). GENDER DIVERSITY: THE DECONSTRUCTION OF SOCIAL BEHAVIORAL BARRIERS IN SEARCH OF THE FACING OF BULLYING IN THE SCHOOL CONTEXT. Languages, Education and Society, 25(49). https://doi.org/10.26694/rles.v25i49.2778

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.