PEDAGOGICAL APPROACHES: A STUDY OF THE CONCEPTS OF LIBÂNEO AND MIZUKAMI TO THINK ABOUT TEACHER AND STUDENT RELATIONSHIP IN UNIVERSITY EDUCATION.
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v25i49.2771Keywords:
Pedagogical approaches; Relationship between teacher and student; Universitary education.Abstract
This article has as goal to know some concepts, classifications and notes related to pedagogical approach of Libâneo (1985) and Mizukami (1986) and their implication in university education. Therefore it was performed a exploratory bibliographic research. That, according to Trivinos (1967), aims to delimit and provide safe handling of a given theory. It starts with a hypothesis and deepens the study within the limits of a specific reality, seeking to increase knowledge from a literature review. The advantage of the exploratory character, according to Lakatos and Marconi (2010), lies in the number of information collected and the ease of analysis by other researchers. The result shows that the relationship between teacher and student is defined from a pedagogical approach constituted by their World vision. In it is included the way he learned and experienced his own educational process, his historical context, cultural and political. In every situation that lives, the teacher approaches or distances of a certain trend, being able to use them jointly, even if many times without previous knowledge or deepeneded about the pedagogical approachs.
Downloads
References
ANASTASIOU, L. G. C. Ensinagem como Desafio à Ação Docente, Revista Pedagógica, Chapecó, Ano 4, n. 8, Jan./Jun. 2002
.
ANASTASIOU, L. G. C; ALVES, L. Processos de Ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Univille, 2015.
ANTUNES, Celso. Relações interpessoais e auto-estima: sala de aula como um espaço de crescimento integral, faz. 16. Petrópolis, RJ. Vozes, 2007.
COSTA, Josimey. Criar, comunicar e expandir. In: Castro, Gustavo de (et al). Ensaios de Complexidade. Porto Alegre: Sulina, 1997.
DIAS, Isabel Simões. Competências em Educação: conceito e significado pedagógico, Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional: São Paulo, v.1, n.1, p.73-78, jan/jul, 2010.
FILATRO, Andrea. Teorias e Abordagens Pedagógicas. São Paulo. Senac, 2018. Disponível em: https://ler.amazon.com.br/kp/embed?linkCode=kpe&ref_=cm_sw_r_kb_dp_PSGXyb2MC8RPW&asin=B07BS1L9FX&tag=tpltrs-20&amazonDeviceType=A2CLFWBIMVSE9N&from=Bookcard&preview=newtab&reshareId=AH3TM9RV448YC8MG7RVT&reshareChannel=system. Acesso em: 23 out 2021
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo. Paz e Terra, 1996
______. Pedagogia da indignação: Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
GIL, Antônio Carlos. Didática do ensino superior. Atlas, 2006.
LAKATOS, Eva; MARCONI, Marina. Fundamentos de metodologia cientifica. 7.ed. São Paulo: Atlas, 2010.
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1985.
MIZUKAMI, M. da G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: E.P.U, 1986.
______. Complexidade e transdisciplinaridade: A reforma da Universidade e do ensino fundamental. Natal: EDFRN, 2000.
______. O método II: a vida da vida. 2ªed. Porto Alegre. Sulina, 2002.
______. O método III: A consciência da consciência. Porto Alegre. Sulina, 1999.
PIMENTA, Selma G; ANASTASIOU, Léa das Graças C. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.
SEVERINO, Antônio. Dimensão ética da investigação científica. Práxis Educativa. Ponta Grossa, v.9, n.1, p.199-208, jan./jun, 2014.
SAVIANI, Dermeval. A expansão do ensino superior no brasil: mudanças e continuidades. Poíesis Pedagógica, v.8, n.2 ago/dez, p.4-17, 2010
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais - A pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1967.
WEY, Hebe. O processo de relações públicas. São Paulo: Summus,1986.
WHEATLEY, Margaret J. Lideranças para tempos de incertezas: A descoberta de um novo caminho. São Paulo: Cultrix, 2006.