TRANSDISCIPLINARY DIDACTICS: COMPUTATIONAL ROBOTICS FOR TEACHING FRACTIONS
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.6694Keywords:
Transdisciplinary Didactics, Educational robotics, Teaching of fractions, Complexity, ; EcoformationAbstract
The teaching of fractions presents historical challenges in basic education, requiring innovative pedagogical proposals that integrate different dimensions of knowledge. This article analyzes a didactic sequence for the teaching of fractions mediated by computational robotics, based on the principles of transdisciplinary didactics. The research, qualitative and participatory in nature, used the methodology of Creative Eco-Formative Projects (PCEs) for the construction of the proposal and applied the Delphi method for its validation by specialists. The results showed that the integration between educational robotics and a transdisciplinary approach enhances the meaningful learning of complex mathematical concepts, increases student engagement, and fosters the development of cognitive, socio-emotional, and ecological skills. Moreover, the proposal favored the articulation between different areas of knowledge and contributed to the integral formation of the students, aligned with the perspectives of eco-formation and multireferentiality. The data indicate that transdisciplinary didactics mediated by computational robotics is a promising strategy to overcome fragmentation in the teaching of fractions and to promote learning connected to the complexity of reality.
Downloads
References
ALVES, J. B.; LOPES, M. C. Robótica educacional: uma análise de estudos científicos sobre os seus benefícios para o aprendizado. Revista Brasileira de Educação em Ciência e Tecnologia, v.12, n.2, p.349-370, 2019
AMADO, N. Representações múltiplas no ensino e aprendizagem da matemática. Educação e Matemática, Lisboa, n. 166, p. 2–6, out./nov./dez. 2022.
CANAVARRO, A.P.; BRUNHEIRA, L.; VICENTE, M.; BRITO, S. O poder das representações múltiplas e suas conexões: teoria e prática no 3.º ano do novo programa de matemática. Educação e Matemática, Lisboa, n. 166, p. 7–11, out./nov./dez. 2022.
LIBÂNEO, José Carlos. O campo teórico-investigativo e profissional da didática e a formação de professores. In: SUANNO, M. e RAJADELL, N. (orgs.). Didática e formação de professores: Perspectivas e inovações. Goiânia: Geped/Ed. da PUC-Goiás. 2012.
LIMA, R. N.; SÁ, M. C. S. Ensino de frações: obstáculos, dificuldades e possibilidades. Revista Educação Matemática Pesquisa, v. 14, n. 2, p. 193–217, 2012.
LOPES, Aparecida Ferreira. Movimento formativo de professores dos anos iniciais sobre diferentes significados de frações e suas relações com o ensino. 2017. 227 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória.
MARQUES, Joana Brás Varanda; FREITAS, Denise de. Método Delphi: caracterização e potencialidades na pesquisa em educação. Pro-posições, v. 29, n.2, 2018.
MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
MORAES, Maria Cândida. Transdisciplinaridade, criatividade e educação: Fundamentos ontológicos e epistemológicos. Colaboração de Juan Miguel Batalloso Navas. Campinas: Papirus, 2015.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. Catarina Eleonora F. da Silva, Jeanne Sawaya. Revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. 7. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: Unesco, 2003.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005. 120 p.
NICOLESCU, B. A transdisciplinaridade: manifesto. 2. ed. Tradução Luciana de Barros. São Paulo: Triom, 2018.
NUNES, Marcione Rodrigues. A gamificação na educação e a formação de professores dos anos iniciais da rede pública do município de Caçador (SC). 2018. 104 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) - Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP, Caçador.
PAPERT, Seymour. Mindstorms: Children, Computers and Powerful Ideas. Basic Books, New York. Traduzido para o Português em 1985, como Logo:Computadores e Educação, Editora Brasiliense, São Paulo.
PAPERT, Seymour. A máquina das crianças, repensando a escola na era da informática. Edição Revisada. Porto Alegre: Artimed, 2008.
RESNICK, M. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge: MIT Press, 2017.
SCHEFFER, N. F.; POWELL, A. B. Pesquisas Brasileiras sobre o Tema Frações no Período de 2013-2018. Rutgers University-Newark, 2019. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/3412/1/SCHEFFER.pdf. Acesso em: 29 jun. 2022.
SELWYN, N. Should robots replace teachers? AI and the future of education. Cambridge: Polity Press, 2019.
WILLIAMSON, B. Big Data in Education: The digital future of learning, policy and practice. London: SAGE Publications, 2017.
SUANNO, M. V. R. Didática Complexa e Transdisciplinar. In.: LONGAREZI, Andréa Maturano; PIMENTA, Selma Garrido; PUENTES, Roberto Valdéz (orgs.). Didática Crítica no Brasil. - 1. ed. - São Paulo: Cortez, 2023.
SUANNO, M. V. R. Entre Brechas e Bifurcações a Didática segue em movimento e em Contraposição ao Neoliberalismo/Neotecnicismo. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 29, n. 3, jul./set., 2022.
TORRE, S.de la; MORAES, M. C.; PUJOL, M. A. Transdisciplinaridade e ecoformação: um novo olhar sobre a educação. São Paulo: Triom, 2008.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
ZILLI, Silvana do Rocio. A Robótica Educacional no Ensino Fundamental: Perspectivas e Prática. 2004. 89f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
ZWIEREWICZ, Marlene: TORRE, Saturnino de la. Projetos Criativos Ecoformadores e Escolas Criativas: conectando seres e saberes. In: ZWIEREWICZ, Marlene; SIMÃO, Vera Lúcia; SILVA, Vera Lúcia de Souza e (Org.). Ecoformação de Professores com polinização de escolas criativas. Caçador: UNIARP, 2019. p. 52-58.