Democratic school management and participatory management of public education in the brazilian context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i59.5691

Keywords:

Educational management; Braziliancontext; Publiceducation; Democraticschool management.

Abstract

The article aims to reflect on the challenges of democratic and participatory school management in Brazilian public education to improve the quality  education in the country. This is a study based on studies by Libâneo (2028), Silva (2015), Luck (2017), Paro (2016), Saviani (2021), among others; as well as some legal documents: Constitution of the Federative Republic of Brazil of 1988, the Law of Guidelines and Bases of National Education of 1996. The analysis undertaken reveals that democratic and participatory school management is an essential factor for the social quality of public education in Brazilian educational context, although neoliberal total quality management also disputes the school and its educational project. The study made it possible to identify internal and external challenges to the school that imply the materialization of democratic and participatory management. And it showed that overcoming these challenges requires strategies that involve the different school sectors in the management process.

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Author Biographies

Alderi Alves de Oliveira, Universidade Federal do Amazonas

Doutorado em Ciências da Educação - Universidad Americana del Paraguay, mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas, especialização em Educação pela Universidade Federal do Amazonas, graduação em Administração de Empresas e em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas. Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas (FACED/UFAM), Atualmente está cursando o Curso de Doutorado em Educação, na Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Arminda Rachel Botelho Mourão, Universidade Federal do Amazonas

Cursou o mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (1990) e doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002). Atualmente é professora Titular da Universidade Federal do Amazonas. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas. Exerceu a função de Pró-Reitora de Assuntos Comunitários. Foi diretora da Faculdade de Educação (2006 a 2014). Foi Presidente da Associação de Professores do Estado do Amazonas e da Associação dos Servidores da Universidade do Amazonas. 

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Published

2025-01-03

How to Cite

Oliveira, A. A. de, & Mourão, A. R. B. (2025). Democratic school management and participatory management of public education in the brazilian context. Languages, Education and Society, 29(59), 1–20. https://doi.org/10.26694/rles.v29i59.5691

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