WAYS OF MANIFESTING INTERFERENCE OF EXTERNAL EVALUATION IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.5670

Keywords:

External evaluation, Teaching work, Retroactive effect, Portuguese language teaching

Abstract

Research concentrated in the areas of Education and Applied Linguistics has shown us that school activities developed in Brazilian elementary and high school education institutions operate under the strong influence of external evaluations, especially regarding the presence of these instruments in teachers’ school practice, mainly concerning their retroactive effects, which are not always wanted by the school community, and the direct repercussions on day-to-day work carried out by professionals responsible for pedagogical and didactic actions. Considering this context, this article aims to present the results of a reseach that investigated the ways in which external evaluation interferes with the teaching of Portuguese Language by teachers in the final years of Elementary School. To do this, we adopted as our theoretical assumptions studies on learning assessment, tools and ways of assessment and teaching work. To analyze the problem, we took the teaching practice represented both by the voice of Portuguese language teachers from eight state public schools in a region of Paraiba, and by the teaching material that represents their actions in relation to Portuguese language teaching. The results and considerations of the research pointed to a manifestation of interference of external evaluation that is given by the focus on the content prescribed by SAEB and by the teacher accountability attributed to individuals involved in this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erick Breno de Jesus Oliveira Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Graduado em Letras - Língua Portuguesa e Língua Francesa pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Mestrando em Linguagem e Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), Campina Grande, Paraíba, Brasil.  E-mail: brenoerickb@gmail.com.

Edmilson Luiz Rafael, Universidade Federal de Campina Grande

Doutor em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), Campina Grande, Paraíba, Brasil. E-mail: eluizrafael@gmail.com.

References

AMIGUES, R. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 37-53.

ANDRADE, D. C. de. O efeito retroativo da Provinha Brasil na organização do ensino de leitura para o segundo ano do Ensino Fundamental. 2016. 150f. Dissertação (Mestrado em Linguagem e Ensino) – Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2016. Disponível em: https://dspace.sti.ufcg.edu.br/jspui/handle/riufcg/2411. Acesso em: 27 março 2024.

CARVALHO, R. S. de. A avaliação na escola: guia de conceitos e práticas. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2022.

DIAS, E. T. G. Políticas de avaliação em larga escala da Educação Básica: revisão da literatura. Linguagens, educação e sociedade. Teresina, n. 28, p. 17-42, jul./dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/1361/1211. Acesso em: 05 agosto 2025.

FERNANDES, D. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Editora Unesp, 2009.

GOUVEIA, A. B. A avaliação externa em larga escala como política pública de responsabilização no Brasil: considerações sobre o contexto atual. Observatório de Educação, Instituto Unibanco, 2021. Disponível em: https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/api/assets/observatorio/4b8c85be-d825-495c-b7d6-729244a73b76. Acesso em: 25 março 2024.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem componente do ato pedagógico. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004.

QUEVEDO-CAMARGO, G.; SCARAMUCCI; M. V. R. Metodologia de pesquisa sobre efeito retroativo da avaliação no ensino de línguas: avanços e possibilidades. In: GONÇALVES, A. V.; SILVA, W. R.; GÓIS, M. L. de S. (org.). Visibilizar a Linguística Aplicada: Abordagens Teóricas e Metodológicas. Campinas: Pontes Editoras, 2014. p. 205-240.

SACRISTÁN, J. G. A avaliação no ensino. In: SACRISTÁN, J. G.; PÉREZ GÓMEZ; A. L. (org.). Compreender e transformar o ensino. São Paulo: Artmed, 2007. p. 295- 352.

SCARAMUCCI, M. V. R. Efeito retroativo da avaliação no ensino/aprendizagem de línguas: o estado da arte. Trabalhos em Linguística Aplicada, IEL–Unicamp, Campinas, n. 43, p. 203-226, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-18132004000200002. Acesso em: 27 março 2024.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Published

2025-09-12

How to Cite

Silva, E. B. de J. O., & Rafael, E. L. (2025). WAYS OF MANIFESTING INTERFERENCE OF EXTERNAL EVALUATION IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING PRACTICE. Languages, Education and Society, 29(61), 1–29. https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.5670

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.