Teaching practices in Special Education with families, children and young people in initial teacher training
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.4982Keywords:
Autism, Intellectual disabilities, Special education, Educational interventionAbstract
This study had as main objective to verify whether a proposal for a brief educational intervention with families was sufficient to ensure the learning of specific behaviors with children/young people with ASD and/or ID. The specific objective of the study was to verify whether a brief educational intervention lasting seven weeks, applied by university students in initial training, was sufficient to change the family's perception of the child/young person's development. The participants were: 9 families, 11 children/youngers and 10 university students in initial training participated. A semi-structured interview with the family was used to derive the teaching objectives that were applied during the intervention. The family was characterized, the interview was reapplied at the end of the intervention (in order to compare the family's perception of the child and young person's development) and a social validity questionnaire was administered to the family, child and young person. The data showed satisfaction among the participants, in addition to proving the importance of the study with evidence-based practices in the initial training of teachers. The brief educational intervention, structured over seven weeks, changed the family's perception of the development of children and young people. The study generated reflection on Special Education as a curricular component in initial teacher training and, more specifically, operationalized teaching practices with families in this context.
Downloads
References
ANDALÉCIO, A. C. G. S. A. M. et al. Efeitos de 5 anos de intervenção comportamental intensiva no desenvolvimento de uma criança com autismo. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 25, n. 3, p. 389-402, 2019. https://doi.org/10.1590/s1413-65382519000300003
BENITEZ, P.; DOMENICONI, C. Capacitação de agentes educacionais: proposta de desenvolvimento de estratégias inclusivas. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 20, n. 3, p. 371-386, 2014. https://doi.org/10.1590/S1413-65382014000300005
BRASIL. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF: MEC, 2008.
DECLARAÇÃO de Salamanca sobre princípios, política e práticas na área das necessidades educativas especiais, 1994. Brasília, DF: Unesco, 1998. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139394. Acesso em: 25 jul. 2024.
GLENN, S. S. Metacontingencies in Walden Two. Behavior Analysis and Social Action, Muncie, IN, v. 5, n. 1-2, p. 2-8, 1986. https://doi.org/10.1007/BF03406059
GLENN, S. S. Contingencies and metacontingencies: toward a synthesis of behavior analysis and cultural materialism. The Behavior Analyst, Kalamazoo, MI, v. 11, n. 2, p. 161-179, 1988. https://doi.org/10.1007/BF03392470
GUIMARÃES, M. S. S. et al. Treinamento de profissionais para implementação de ensino por tentativas discretas a crianças diagnosticadas com transtorno do espectro autista. Acta Comportamentalia, Guadalajara, v. 29, n. 2, p. 81-98, 2021. Disponível em: https://www.revistas.unam.mx/index.php/acom/article/view/79614. Acesso em: 25 jul. 2024.
HENKLAIN, M. H. O.; CARMO, J. S. Contribuições da análise do comportamento à educação: um convite ao diálogo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 149, p. 704-723, 2013. https://doi.org/10.1590/S0100-15742013000200016
MARTONE, R. C. Efeito de consequências externas e de mudanças na constituição do grupo sobre a distribuição dos ganhos em uma metacontingência experimental. 2008. Tese (Doutorado em Ciências do Comportamento) - Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2008.
OLIVEIRA, V. M. B.; BENITEZ, P.; PASIAN, M. S. Formação docente inicial e continuada em química na perspectiva inclusiva. REIN: Revista Educação Inclusiva, Campina Grande, v. 7, n. 2, p. 226-246, 2022. Disponível em: https://revista.uepb.edu.br/REIN/article/view/1394. Acesso em: 25 jul. 2024.
PEREIRA, C. M.; GIOIA, P. S. Formação de professores em análise do comportamento para manejo de comportamentos considerados violentos de alunos. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, Campinas, v. 12, n. 1-2, p. 121-145, 2010. https://doi.org/10.31505/rbtcc.v12i1/2.419
PINHEIRO, M. I. S.; HAASE, V. G.; DEL PRETTE, A. Pais como co-terapeutas: treinamento em habilidades sociais como recurso adicional. Psicopatologia do Desenvolvimento: Relatórios Técnicos, Belo Horizonte, ano 3, n. 1, p. 1-42, 2002.
SILVA, M. C. L.; MENDES, E. G. Formação de professores em contextos colaborativos: o desenho universal para a aprendizagem nas aulas de matemática. Com a Palavra, O Professor, Vitória da Conquista, v. 7, n. 17, p. 60-78, 2022. https://doi.org/10.23864/cpp.v7i17.768
SPARROW, S. S.; CICCHETTI, D. V.; SAULNIER, C. A. Vineland adaptive behavior scales. 3rd ed. San Antonio, TX: Pearson, 2016.
STEINBRENNER, J. R. et al. Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism. Chapel Hill, NC: University of North Carolina, 2020.
TORRES, J. P.; MENDES, E. G. Formação de professores de ciências exatas numa perspectiva inclusiva. Revista Insignare Scientia, Cerro Largo, v. 1, n. 3, p. 1-21, 2018. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2018v1i3.10596