Uses of children's literature during the literacy of peasant children: reflections on literary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.4433

Keywords:

Childhood, Reading, Writing, School

Abstract

This study analyzes the uses of children's literature (LI) during the literacy processes of peasant children, highlighting the contributions of literary education to the formation of readers. A qualitative field research was developed, in which semi-structured interviews were used as data production devices. The interlocutors were five literacy teachers, who work in two rural schools of the municipal education network of Novo Santo Antônio (PI), a city located 116 km from Teresina, capital of the state of Piauí. The results indicate that the teachers use LI, a priori, as a methodological strategy for the teaching of reading and writing, privileging the pedagogical function to the detriment of what is proposed by literary education, namely: the unique properties of artistic creation. It is concluded that it is necessary to develop continuing education actions so that teachers conceive literacy as a process of understanding the alphabetic writing system, and literacy as the use of this system in social practices that involve reading and writing, ensuring that IL is worked from the perspective of literary education.

Downloads

Author Biographies

Raimunda Alves Melo, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Professora Pesquisadora da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Bolsista CAPES/BRASIL do Programa de Desenvolvimento da Pós-Graduação (PDPG) - Pós-Doutorado Estratégico da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3652-8213.  E-mail: raimundinhamelo@yahoo.com.br

Hévinlly Chaves Rodrigues , Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Graduada em Licenciatura em Educação do Campo com ênfase em Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Piauí – UFPI. Especialista em Educação do Campo pela UFPI. Ex-bolsista do Programa Residência Pedagógica CAPES/UFPI. ORCID: https://orcid.org/0009-0006-5880-0803

 

Elvira Cristina Martins Tassoni , Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Professora Pesquisadora do Programa do Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. E-mail: cristinatassoni@puc-campinas.edu.br

References

AGUIAR, V. T. Leitura literária para crianças brasileiras: das fontes às margens. In. SOUZA, R. J.; FEBA, B. L. T. (Orgs.). Leitura literária na escola: reflexões e propostas na perspectiva do letramento. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011. p. 7-11.

AZEVEDO, F.; BALÇA, Â. Educação literária em Portugal: os documentos oficiais, a voz e as práticas dos docentes. Revista Linhas, 2017, vol. 18, n. 37, p. 131-153.

AZEVEDO, F. Educação literária na infância e promoção de valores: uma intervenção pedagógica no 4º ano do ensino básico numa escola portuguesa. Poiésis, Tubarão/SC, v. 15, n. 27, p. 93-111, jan./jun., 2021.

BARROS, P. R. P. D. B. A contribuição da literatura infantil no processo de aquisição da leitura. 2013. 54f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Centro Universitário Católico Salesiano Auxilium, São Paulo, 2013. Disponível em: https://docplayer.com.br/7494318-A-contribuicao-da-literatura-infantil-no-processo-de-aquisicao-de-leitura.html. Acesso em: 28 dez. 2022.

BORDIGNON, L. H. C.; PAIM, M. M. W. Alfabetização no Brasil: um pouco de história. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 39, n. 74, p. 51-67, jul./dez. 2017. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/32881. Acesso em: 28 dez. 2022.

BRANDÃO, A. C. P; LEAL, T. F. Alfabetizar e letrar na Educação Infantil: o que significa? In: BRANDÃO, A. C. P; ROSA, E. C. de S. Ler e escrever na Educação Infantil: discutindo práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 28 dez. 2022.

COELHO, N. N. Literatura Infantil: teoria, análise e didática. São Pualo: Edit. Moderna, 2000.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 39. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GOBBO, G. R. R. O desenvolvimento da imaginação infantil mediado por gêneros discursivos e objetivado em desenhos e brincadeiras de papéis sociais. 2018. 211 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2018.

LIMA, S. P.; BECALLI, F. Z. Literatura infantil na alfabetização: apontamentos teórico-metodológicos. Vitória: IFES, 2018.

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

PAULINO, G; COSSON, R. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, R.; RÖSING, T. (org.). Escola e leitura: velha crise; novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.

PIAUÍ. Secretaria de Estado da Educação do Piauí. SAEPI – 2021 / Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação, CAEd., v. 2, 2021, Juiz de Fora – Anual. Disponível em: https://avaliacaoemonitoramentopiaui.caeddigital.net/resources/arquivos/colecoes/2021/2021RR.pdf. Acesso em: 28 dez. 2022.

PIAUÍ. Secretaria de Estado da Educação do Piauí. Diagnóstico de Leitura proposto pela Coordenação Estadual do Programa Piauiense de Alfabetização na Idade Certa – PPAIC, Teresina, 2022.

SILVA, A. L. da. Trajetória da literatura infantil: da origem histórica e do conceito mercadológico ao caráter pedagógico na atualidade. REGRAD - Revista Eletrônica de Graduação do UNIVEM; v. 2, n. 2, jul/dez, 2009. Disponível em: https://www.google.com/search?q=qual+a+origem+da+literatura+infantil%3F&oq=qual+a+origem+da++literatura+infantil%3F&aqs=chrome..69i57j33i160j33i22i29i30l3.13162j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8. Aceso em: 28 dez. 2022.

SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n. 25, jan./abr. 2004.

SOUZA, R. J. de; GIROTTO, C. G. G. S; SILVA, J. R.M. da. Educação literária e formação de leitores: da leitura em si para leitura para si. Ensino Em Re-Vista, v. 19, n. 1, jan./jun. 2012. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/114926. Acesso em: 28 dez. 2022.

SOUZA, R. J. de. Ler e Ensinar: estratégias de leitura. Tubarão, SC: Copiart, 2019.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VYGOTSKY, L.S. Pensamento e Linguagem. 2. ed. São Paulo: Editora Martins Fontes. 2008.

WEISZ, T. Didática da leitura e da escrita: questões polêmicas. Pátio – Revista Pedagógica, Porto Alegre, n.28, nov/dez. 2003.

Published

2024-09-03

How to Cite

Melo, R. A., Chaves Rodrigues , H., & Tassoni , E. C. M. (2024). Uses of children’s literature during the literacy of peasant children: reflections on literary education. Languages, Education and Society, 28(58), 1–20. https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.4433

Similar Articles

<< < 25 26 27 28 29 30 31 32 33 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.