Photographs as a methodological device in teaching the History of Education in Pedagogy: weaving (auto)biographical narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4221

Keywords:

Family album photographs, Narrative (auto)biographical writing, Teacher training, Memory, Pedagogy course

Abstract

The ideas presented in this text come from a qualitative study characterized by the approach of research (auto)biographical narrative formation in education carried out in the first semester of 2021 involving 10 (ten) students of the Pedagogy course of a public institution of teaching located in the city of Codó-Ma. The aim of the study was to relate the teaching of the history of education with the memories evoked narratively in the fabric of learning, training and construction of scientific knowledge by students in the degree course in Pedagogy. As for the methodological devices, we used: photographs from family albums, narrative writings and research diary. Among the results found, we highlight the multiple reflections mediated by the telling of life stories that, perceived through photographs of family albums and (auto)biographical narrative writings, consolidate learning in formative processes. The action of seeing yourself in an image mobilizes past experiences, moves the present and projects future actions. In this interface, we conclude that students develop new possibilities to learn and learn about other knowledge about themselves, education and initial training for teaching.

Downloads

Author Biographies

Joelson de Sousa Morais, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) na linha de pesquisa Formação de Professores, Currículo, Trabalho Docente e Avaliação (Bolsista CAPES). É pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Continuada (GEPEC/UNICAMP), do Grupo Interinstitucional de Pesquisaformação Polifonia (UNICAMP/UERJ) e do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA/CPNQ). É Professor Adjunto I do curso de Pedagogia da Universidade Federal do Maranhão (UFMA)/Campus Codó-MA.

Kelly Almeida de Oliveira, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (2007), Especialização em Didática Universitária pela Faculdade Atenas Maranhense (2008), Mestrado em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal do Maranhão (2011) e Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática pela Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC)/UFMT. Atualmente é Professora Adjunta - Nível 2 da Universidade Federal do Maranhão (Centro de Ciências de Codó); Coordenadora do Curso de Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Matemática no Ensino Fundamental (UFMA/Codó); Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre História e Educação de Mulheres (GEPHEM) da UFMA/Campus Codó.

Cristiane Dias Martins da Costa, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Pós-doutora pela Binghamton University, NY/EUA (2018); Doutora em Educação (2013) e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais-UFMG (2009); onde também realizou sua graduação em Pedagogia (2006). É Professora Associada da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), lotada no Curso de Pedagogia, Campus Codó. Atualmente faz parte Programa de Pós-Graduação em Gestão de Ensino da Educação Básica - PPGEEB/UFMA. Líder do Grupo de Pesquisa em Formação Docente (FORDOC)/UFMA.

References

ALVES, N. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação. n.23, Rio de Janeiro, Maio/Agosto. 2003. p.62-74. Disponível em: < https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782003000200005&script=sci_arttext>. Acesso em: 02 maio 2021.

DELORY-MOMBERGER, C. Álbuns de fotos de família, trabalho de memória e formação de si. In.: VICENTINI, Paula Perin; ABHRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Orgs.) Sentidos, potencialidades e usos da (auto)biografia. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

CAMBI, F. História da pedagogia. Tradução de Álvaro Lorencini. São Paulo: Fundação Editora da UNESP (FEU), 1999.

CANABARRO, I. Fotografia, história e cultura fotográfica: aproximações. Estudos Ibero-Americanos. PUCRS, v. XXXI, n. 2, p. 23-39, dezembro 2005. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/iberoamericana/article/view/1336/1041>. Acesso em: 30 jun. 2021.

CANDAU, J. Memória e identidade. Tradução Maria Letícia Ferreira. 1.ed., 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2012.

CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. 19. ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudio, Júlia Ferreira; revisão Maria da Conceição Passeggi, Marie-Christine Josso. 2. ed. rev. e ampl. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

MORAIS, J. de S.; NASCIMENTO, F. S. C. do; LIMA, M. D. F. As escritas de si e os efeitos mobilizados da formação docente em narrativas (auto)biográficas. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 17, p.232-247jan/dez 2020. DOI: 10.5747/ch.2020.v17.h480. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3722/3123>. Acesso em: 02 maio 2021.

MORAIS, J. de S.; BRAGANÇA, I. F. de S. Pesquisaformação

narrativa (auto)biográfica: da tessitura de fontes aos desafios da interpretação hermenêutica. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e75612, p.1-20, 2021. Disponível em: < https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/75612/43500>. Acesso em: 02 maio 2021.

PASSEGGI, M. da C. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v.41, n.1, p.67-86, jan./abr. 2016. Disponível em: <https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/9267/pdf>. Acesso em: 02 maio 2021.

RICOEUR, P. A memória, a história, o esquecimento. Tradução Alain François [et al]. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.

RICOEUR, P. Tempo e narrativa. Tradução Claudia Berliner. Revisão da tradução Márcia Valéria Martinez de Aguiar. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

Published

2023-09-04

How to Cite

Morais, J. de S., Oliveira, K. A. de, & Costa, C. D. M. da. (2023). Photographs as a methodological device in teaching the History of Education in Pedagogy: weaving (auto)biographical narratives. Languages, Education and Society, 27(55), 1 26. https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4221

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.