Photographs as a methodological device in teaching the History of Education in Pedagogy: weaving (auto)biographical narratives
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4221Keywords:
Family album photographs, Narrative (auto)biographical writing, Teacher training, Memory, Pedagogy courseAbstract
The ideas presented in this text come from a qualitative study characterized by the approach of research (auto)biographical narrative formation in education carried out in the first semester of 2021 involving 10 (ten) students of the Pedagogy course of a public institution of teaching located in the city of Codó-Ma. The aim of the study was to relate the teaching of the history of education with the memories evoked narratively in the fabric of learning, training and construction of scientific knowledge by students in the degree course in Pedagogy. As for the methodological devices, we used: photographs from family albums, narrative writings and research diary. Among the results found, we highlight the multiple reflections mediated by the telling of life stories that, perceived through photographs of family albums and (auto)biographical narrative writings, consolidate learning in formative processes. The action of seeing yourself in an image mobilizes past experiences, moves the present and projects future actions. In this interface, we conclude that students develop new possibilities to learn and learn about other knowledge about themselves, education and initial training for teaching.
Downloads
References
ALVES, N. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação. n.23, Rio de Janeiro, Maio/Agosto. 2003. p.62-74. Disponível em: < https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782003000200005&script=sci_arttext>. Acesso em: 02 maio 2021.
DELORY-MOMBERGER, C. Álbuns de fotos de família, trabalho de memória e formação de si. In.: VICENTINI, Paula Perin; ABHRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Orgs.) Sentidos, potencialidades e usos da (auto)biografia. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
CAMBI, F. História da pedagogia. Tradução de Álvaro Lorencini. São Paulo: Fundação Editora da UNESP (FEU), 1999.
CANABARRO, I. Fotografia, história e cultura fotográfica: aproximações. Estudos Ibero-Americanos. PUCRS, v. XXXI, n. 2, p. 23-39, dezembro 2005. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/iberoamericana/article/view/1336/1041>. Acesso em: 30 jun. 2021.
CANDAU, J. Memória e identidade. Tradução Maria Letícia Ferreira. 1.ed., 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2012.
CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. 19. ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudio, Júlia Ferreira; revisão Maria da Conceição Passeggi, Marie-Christine Josso. 2. ed. rev. e ampl. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.
MORAIS, J. de S.; NASCIMENTO, F. S. C. do; LIMA, M. D. F. As escritas de si e os efeitos mobilizados da formação docente em narrativas (auto)biográficas. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 17, p.232-247jan/dez 2020. DOI: 10.5747/ch.2020.v17.h480. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3722/3123>. Acesso em: 02 maio 2021.
MORAIS, J. de S.; BRAGANÇA, I. F. de S. Pesquisaformação
narrativa (auto)biográfica: da tessitura de fontes aos desafios da interpretação hermenêutica. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e75612, p.1-20, 2021. Disponível em: < https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/75612/43500>. Acesso em: 02 maio 2021.
PASSEGGI, M. da C. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v.41, n.1, p.67-86, jan./abr. 2016. Disponível em: <https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/9267/pdf>. Acesso em: 02 maio 2021.
RICOEUR, P. A memória, a história, o esquecimento. Tradução Alain François [et al]. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.
RICOEUR, P. Tempo e narrativa. Tradução Claudia Berliner. Revisão da tradução Márcia Valéria Martinez de Aguiar. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.