nonfiction books for children: aetonormativity and alterity
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.3983Keywords:
Children's book, Nonfiction, Aetonormativity, Otherness, ChildhoodAbstract
The purpose of this article is discuss the relationship between children and adults in the nonfiction book circuit. For this, we present an overview of childhood perceptions, utilizing Nikolajeva concept of Aetonormativity (2009) to illustrate how many editorial productions establish a vertical and unequal relationship between adults and children in the textual and visual dimension. In this sense, we present two books that follow this aetonormative perspective, “Água” by “Programa Conta pra mim” (2020) and “Mundinho Azul” by Ingrid Bellinghausen (2011). In contrast, we elaborate some proposals for discussion, such as idea of sharing information from the perspective of otherness, in this way, children and adults share information and experiences of the world, based on their asymmetries and similarities, in search of building a network of connections and knowledge between humans and non-humans. From this perspective, we present two nonfiction books “Web” by Isabelle Simler (2018) and “Arboles” by Lemniscates (2015), that incorporate a blend of languages and texts, inviting readers to share knowledge about the world, always bearing in mind inventiveness and sensitivity as potential signs to be followed by everyone, adults and children, who intend to produce, elaborate, mediate and read a nonfiction book.
Downloads
References
ARNOLD, Helen. Do the blackbirds sing all day? Literature and information texts. In: STYLES, Morag; BEARNE, Eve; WATSON, Victor. After Alice: Exploring children’s literature. New York: Cassel, 1992. p. 126-134
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6.ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
BEAUVAIS, Clementine. Thinking the adult–child relationship with existentialism. In: SPYROU, Spyros.; ROSEN, Rachel; COOK, Daniel Thomas (Eds.), Reimagining childhood studies. London: Bloomsbury Academic, 2019, p. 57-74.
BELLINGHAUSEN, Ingrid Beisemeyer. O mundinho azul. São Paulo: Farol Literário, 2011, 24p.
BELMIRO, Celia Abicalil; MARTINS, Marcus Vinicius Rodrigues. Em busca de fugas poéticas: informação e ficção em livros para infância. Em aberto, Brasilia, v. 32, n. 105, p. 59-76, maio/agosto, 2019. Disponível em: rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/4209. Acesso em: 15 jan. 2023.
BERNARDO, Gustavo. Qualidade da invenção. In: OLIVEIRA, Ieda. O que é qualidade em literatura infantil e juvenil? Com a palavra o escritor. São Paulo: DCL, 2005, p. 09-24.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Água. Brasília: MEC, SEALF, 2020ª
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Conta pra Mim: guia de literacia familiar. - Brasília: MEC, SEALF, 2020b.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Acervos complementares: alfabetização e letramento nas diferentes áreas do conhecimento. Brasilia: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2012, 140p.
CATINCHI, Philippe Jean. Luces de Hoy. Hors de Cadre (s), Paris, n. 14, 2014
CASTRO, Liana Garcia. Infância e autoridade em relações intergeracionais: narrativas de avós sobre a educação das crianças. Linguagens, Educação e Sociedade - LES, v. 26, n. 51, p. 172-201, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.26694/rles.v26i51.2962. Acesso em: 14 jan. 2024
COBLENCE, Jean-Michel. Créer des livres, choisir des images. La revue des livre pour enfants, n. 175-176, p. 79-85, jun. 1997
DESZCZ-TRYHUBCZAK, Justyna; GARCIA-GONZÁLEZ, Macarena. Thinking and doing with childism in children's literature studies. Children&Society, 2022, p. 1-15. Disponível em: https://doi.org/10.1111/chso.12619. Acesso em: 15 dez. 2022.
DUCKWORTH, Melanie. Agency and multispecies communities in picture books: the snail and the whale and the secret of black rock. environmental humanities, v. 14, n. 1, mar 2022, p. 162-181. Disponivel em: https://doi.org/10.1215/22011919-9481495. Acesso em: 14 nov. 2022
EDELMAN, Lee. No Future: queer history and the death drive. Durham: Duke University, 2004, 208p.
GARCIA-GONZÁLEZ, Macarena; DESZCZ-TRYHUBCZAK, Justyna. “La literatura infantil como un sitio de violencia lenta”. Reimagining Childhood Studies, Maio 2021. Disponível em: https://reimaginingchildhoodstudies.com/la-literatura-infantil-como-un-sitio-de-violencia-lenta. Acesso em: 07 nov. 2022
GARCIA-GONZÁLEZ, Macarena; DESZCZ-TRYHUBCZAK, Justyna. New Materialist Openings to Children's Literature Studies. International Research in Children's Literature, v. 13, n. 1, p. 45-60, jul. 2020. Disponível em: https://www.euppublishing.com/doi/epub/10.3366/ircl.2020.0327. Acesso em: 12 nov. 2023
GOUVÊA, Maria Cristina Soares. Infantia: entre a anterioridade e a alteridade. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 547-567, maio/ago. 2011
GUBAR, Marah. The Hermeneutics of Recuperation: What a Kinship-Model Approach to Children’s Agency Could Do for Children’s Literature and Childhood Studies. Jeunesse: Young People, Text, Cultures, v. 8, n. 1, p. 291-310. Disponível em: https://dspace.mit.edu/handle/1721.1/112618. Acesso em: 15 dez. 2022
GUERRA, Monica. As mais pequenas coisas: a exploração como experiência educativa. São Carlos: Pedro e João, 2022, 230p.
HAYNES, Joanna; MURRIS, Karin. Intra-generational education: Imagining a post-age pedagogy. Educational Philosophy and Theory, v. 49, n. 10, p. 971-983, 2016. Disponivel em:https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080%2F00131857.2016.1255171. Acesso em: 15 jan. 2023
HELD, Jacqueline. L'enfant et le Documentaire. In: HELD, Jacqueline. Connaître et choisir les livres pour enfants. Paris: Hachette, 1985
HERVOUET, Claudine. El libro divulgativo infantil y juvenil: evolución y panorama actual. Hors de Cadre (s), Paris, n. 14, 2014
JAMES, Alisson; PROUT, Alan. Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary issues in the sociological study of childhood. 3. ed. Londres: Routledge, 2014, 246p.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto Histórico. Revista Brasileira de História da Educação, n. 1, p. 9-44, 2001.
LEMNISCATES. Arboles. Barcelona: Ekaré, 2015.
MARTINS, Marcus Vinicius Rodrigues. O livro não ficcional para crianças. 2020. 221f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.
MARTINS, Marcus Vinicius. Rodrigues; BELMIRO, Celia Abicalil. Stylistic Strategies in Children’s Nonfiction books. In: GOGA, Nina; IVERSEN, Sarah Hoem; TEIGLAND, Anne-Stefi. Verbal and visual strategies in nonfiction picturebooks: theoretical and analytical approaches. Oslo: Scandinavian University Press. 2021.
MURRIS, Karin. Educational transformation through philosophy with picturebooks. London; New York: Routledge, 2016
NIKOLAJEVA, Maria. Theory, post-theory, and aetonormative theory. Neohelicon, v. 36, n. 1, p. 13–24, 2009. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11059-009-1002-4#Bib1 . Acesso em: 15 nov. 2022
NODELMAN, Perry. The Hidden Adult: defining children’s literature. Baltimore: The Johns Hopkings, 2008, 408p.
PAULINO, Graça. Diversidade de narrativas. In: PAIVA, Aparecida; EVANGELISTA, Aracy; PAULINO, Graça; VERSIANI, Zélia (orgs). No fim do século: a diversidade, o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, p. 39-48, 2000.
ROBINE, Nicole. Les Ouvrages documentaires pour la jeunesse. Bulletin des bibliothèques de France (BBF), Paris, 1982, n. 9-10, p. 545-551, 1982. Disponible em: http://bbf.enssib.fr/ consulter/bbf-1982-09-0545-002. Acesso em 07 dez. 2022
ROSE, Jacqueline. The case of Peter pan: Or the impossibility of Children's fiction. Londres: Palgrave Macmillan, 1984
SILVA, Jonathas Luiz Carvalho.; GOMES, Henriette. Ferreira. O conceito de informação pelo viés da alteridade. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 7, n. 1, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/119492. Acesso em: 30 dez. 2023.
SIMLER, Isabelle. Web. New York: Peter Pauper Press, 2018
VAN DER LINDEN, Sophie. Divulgadora prometedora. Hors de Cadre (s), Paris, n. 14, 2014.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações Filosóficas. São Paulo: Abril Cultural, 1979.
ZORNADO, John. Inventing the child. Londres: Routledge, 2006