Human education as intelectual, ethical and political action
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.3939Keywords:
Teacher education, School education, Plurality, Authority, ResponsibilityAbstract
This essay aims at reflecting on some contributions from the thoughts of Hannah Arendt concerning teacher training. The argument proposed is that the responsibility regarding the educational act involves the intellectual, ethical and political dimensions as key elements of thinking and the pedagogical-educational action. In its intellectual dimension, it requires the understanding that newcomer subjects need to be inserted into an already existing world and should be assisted through school practices and historical, cultural and scientific knowledge so that they can preserve their historicity. Also, in the pedagogical-educational action, having some knowledge and knowing how to do things is not enough, as, due to the unpredictability and plurality of human action, the activity of continuously thinking is demanded. Thus, in the interdependency between thinking and action two implications are observed: an ethical one and another which is political. The first one regards thinking to act in a way to preserve in the world the good, the strength of the word and the denial of violence. The ethical dimension also involves the will and the reasons and projects that teachers build for the educational action, aspects at times forgotten or very little explored during training. The political implication focuses on protecting the life of the subjects in a common space and set favorable possible and necessary conditions so that they can express and make their own choices. Whoever takes the task of education admits the responsibility for others and creates opportunities in which their start can be unique.
Downloads
References
ARENDT, H. Responsabilidade e julgamento. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
ALMEIDA, V. S. Educação em Hannah Arendt: Entre o mundo deserto e o amor ao mundo. São Paulo: Cortez, 2011.
ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
ARENDT, H. A vida do espírito: o pensar, o querer, o julgar. 4ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.
ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. 1ª reimp. 8ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2016.
ARENDT, H. A condição humana. 13ª ed. 2ª reimp. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 2017.
BIESTA, G. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
FRANCISCO, M. Pensamento e ação em Hannah Arendt. Trans/Form/Ação, São Paulo, SP, n.19, p. 163-175, 1996.
GIMENO SACRISTÁN, J. Tendências investigativas na formação de professores. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2012. p.94-102.
GRÜTZMANN, L. F.; SCHILLING, F. I. A desinformação e os discursos autoritários: A democracia ameaçada e o desafio à educação. Revista Linguagem, Educação e Sociedade -LES, v.27, n.54, 2023, eISSN: 2526-8449.
MEIRIEU, Philippe. A pedagogia entre o dizer e o fazer. Porto Alegre: Artmed, 2002.
NÖRNBERG, M. Formação de professores como ação humana: Reflexão e escrita sobre a prática pedagógica em contextos de ensino e pesquisa. In: REUNIÃO CIENTÍFICA REGIONAL DA ANPED-SUL, XI, 2016, Curitiba-PR. Anais [...] Curitiba-PR: Ed. Setor de Educação da UFPR, 2016. p.1-21.
NÖRNBERG, M.; CAVA, P. P. O que é da ordem do teórico e do prático? Reflexões sobre formação de professores em contexto de estágio. In: NÖRNBERG, M. (Org.). Formação em contextos de estágio e desenvolvimento profissional. São Leopoldo: Oikos, 2017. p.53-72.
NÓVOA, A. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
SLOTERDIJK, P. Regras para o parque humano. Uma resposta à carta de Heidegger sobre o humanismo. São Paulo: Estação Liberdade, 2000.