Science fiction virtual reading club: A proposal for intervention in Professional and Technological Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.3118

Keywords:

science, technology, reading comprehension

Abstract

This article has as purpose to show the educational product ‘Science Fiction Virtual Reading Club’, a result of a master’s research done in the Postgraduate XXX (XXX), whose main objective was to present professionals involved in teaching, in formal and non-formal spaces of education, a proposal for intervention that would contribute to the building of students’ scientific literacy, having as an anchoring point the development of reading comprehension. Therefore, from a qualitative approach to the data, an action research was adopted as a methodological way. The results obtained through data analysis suggest that the proposal presented was configured as viable, possible and, mainly, conducive to the building of students’ scientific literacy.

Downloads

Author Biographies

Márcia Cecília de Oliveira Carrgosa, Universidade Federal de Sergipe

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica (IFS). Doutoranda na Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, Sergipe, Brasil.  E-mail: marciaceciliasms@hotmail.com

José Osman dos Santos, Instituto Federal de Ciência, Educação e Tecnologia de Sergipe

Doutor em Tecnologia Nuclear (USP). Professor efetivo do Instituto Federal de Ciência, Educação e Tecnologia de Sergipe (IFS), Lagarto, Sergipe, Brasil. E-mail: osman.santos@ifs.edu.br

References

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Educational psychology: a cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1978.

ASIMOV, Yudavich Isaac.. No mundo da ficção científica. Tradução de Thomaz Newlands Neto. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1984.

BAZZO, Walter Antonio. Ciência, Tecnologia e Sociedade e o contexto da educação tecnológica. 4. ed. Florianópolis/SC: UFSC, 2014.

BRITO, Luíz Percival Leme. Inquietudes e Desacordos: a leitura além do óbvio. Campinas/SP: Mercado das Letras, 2012.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. CAPES. Documento Orientador de APCN Área 46. 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/ensino1.pdf. Acesso em: 14 jun. 2016.

CHASSOT, Ático. Alfabetização Científica: questões e desafios para a educação. 8 ed. Ijuí: [s.n.], 2018.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, LDA, 1977.

BRANDÃO, Pedro Ramos. Alan Turing: da necessidade do cálculo, a máquina de Turing até à computação. [online]. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/7683/1/8-. Acesso em: 19 maio 2021.

BRASIL, Ministério da Educação. Educação Profissional e Tecnológica (EPT). 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/educacao-profissional-e-tecnologica. Acesso em: 24 maio 2021.

FISCHER, Ernest. A necessidade da arte. 9. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1987. 254 p.

FRIGOTTO, Galdêncio. A relação da educação profissional e tecnológica com a universalização da educação básica. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, 2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 07 nov. 2019.

GLEISER, Marcelo. A ciência, o bem e o mal. Folha de S. Paulo. Disponível em: https://m.folha.uol.com.br/colunas/marcelogleiser/2013/. Acesso em: 19 maio 2021.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SERGIPE. Missão, Visão e Princípios Norteadores. 22 de setembro de 2016. Disponível em: http://www.ifs.edu.br/institucional/missao-visao-e-principios-norteadores. Acesso em: 24 maio 2021.

MOREIRA, Antônio Marcos. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: EPU, 2011.

PINHEIRO, N. A. M.; SILVEIRA, R. M. C. F.; BAZZO, W. A. Ciência, Tecnologia e Sociedade: a relevância do enfoque CTS para o contexto do ensino médio. Revista Ciência & Educação, v. 13, n. 1, p. 71-84, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v13n1/v13n1a05.pdf. Acesso em: 13 abr. 2021.

PINTO, Álvaro Vieira. O Conceito de Tecnologia. 1 vol. Rio de Janeiro: Contratempo, 2005.

ROBERTS, Alam. A verdadeira história da ficção científica: Do preconceito à conquista das massas. São Paulo: Seoman, 2018.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

TECHTUDO. Kahoot: como criar quiz e estudar com jogos. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/dicas-e-tutoriais/2019. Acesso em: 18 maio 2021.

TECHTUDO. O que é Padlet? Veja como usar ferramenta para criar quadro virtual

Disponível em: https://www.techtudo.com.br/dicas-e-tutoriais/2020/. Acesso em: 18 maio 2021.

VASCONCELLOS, Celso dos S: Planejamento Projeto de Ensino - Aprendizagem e Projeto Político-Pedagógico. 7. Ed. São Paulo: Ladermos Libertad, 2000.

Published

2022-12-27

How to Cite

de Oliveira Carrgosa, M. C., & dos Santos, J. O. (2022). Science fiction virtual reading club: A proposal for intervention in Professional and Technological Education. Languages, Education and Society, 26(52), 426–450. https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.3118

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.