Pedagogical innovation: Conceptions of pedagogy professors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i53.2987

Keywords:

Higher Education Census, Pedagogy professors, Pedagogical innovation

Abstract

The theme of pedagogical innovation has been addressed throughout the twentieth century, and more emphatically today. In the discussion about pedagogical practice, involving innovation, and the formation of teachers, this study aims to describe the conceptions of Pedagogy professors about pedagogical innovation. For that, a quantitative research was carried out, using a questionnaire with 57 open and closed questions addressing the theme in question, in addition to sociodemographic information. The study included 205 professors of Pedagogy courses distributed across all regions of the country, with a convenience sample being established. The application took place remotely, through Google Forms. The results reveal that most respondents are female, married, aged between 36 and 40 years and working in one or two HEIs. Data that match the statistics presented by INEP. Pedagogy professors, participants in this study, conceive pedagogical innovation as rich, active, creative, although laborious. They understand that creativity, curiosity and knowing how to work in a team are essential qualities of an innovative teacher. For them, pedagogical innovation mainly depends on well-prepared classes, specific teacher training and technological resources.

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Author Biographies

Silvio Domingos, Universidade Estácio de Sá

Professor e designer. Doutor em Educação pela UNESA (2020), Mestre em Educação pela UNESA (2016), graduado em Letras pela UNESA e graduado em Design pela UNESA. Professor Titular III e pesquisador na UNESA, nas áreas: Licenciatura, Economia Criativa e Engenharias. Coordenador do Escritório Modelo de Inovação e Empreendedorismo em Engenharia na UNESA. Professor na Fundação Getúlio Vargas – FGV.

Edna Maria Querido de Oliveira Chamon, Universidade Estácio de Sá

Pedagoga, graduada em Sciences de L’Education - Université de Toulouse II (Le Mirail) (1994), mestrado em Sciences de L’Education - Université de Toulouse II (Le Mirail) (1995), doutorado em Psicologia - Université de Toulouse II (Le Mirail) (1998) e pós-doutorado em Educação na UNICAMP (2003). Atualmente é professora permanente na Universidade de Taubaté (UNITAU) no Programa de Pós Graduação - Mestrado em Desenvolvimento Humano; e na Universidade Estácio de Sá (UNESA RJ), no Programa de Pós-Graduação em Educação; e Pesquisadora colaboradora na Universidade de Campinas (UNICAMP) no Departamento de Arquitetura e Construção da Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo. É assessora ad hoc da FAPESP e do CNPq, da ANPEPP e do JIRS. É membro de corpo editorial e científico de várias revistas nacionais e internacionais. Coordena projetos de pesquisa com fomento do CNPq e da CAPES. Bolsista de Produtividade em Pesquisa 2.

Leonor Santana, Universidade Estácio de Sá

Psicóloga, Doutora em Educação (UNESA), Mestre em Desenvolvimento Humano (UNITAU), MBA em Gestão de Pessoas (FGV), especialização em Psicomotricidade, Psicopedagogia, Psicossomática. Experiência em gestão técnica, administrativa e de pessoas. Atuação na Educação Básica como coordenadora do Programa Integral em Secretaria Municipal de Educação. Em EaD, experiência como Coordenadora de Objetos de Aprendizagem para EaD e tutora eletrônica e na curadoria de materiais digitais. Docente em cursos de Graduação e Pós Graduação da Universidade Estácio de Sá (UNESA).

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Published

2023-03-24

How to Cite

Domingos, S., Querido de Oliveira Chamon, E. M., & Santana, . L. (2023). Pedagogical innovation: Conceptions of pedagogy professors. Languages, Education and Society, 27(53), 220–242. https://doi.org/10.26694/rles.v27i53.2987

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