Pedagogical innovation: Conceptions of pedagogy professors
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v27i53.2987Keywords:
Higher Education Census, Pedagogy professors, Pedagogical innovationAbstract
The theme of pedagogical innovation has been addressed throughout the twentieth century, and more emphatically today. In the discussion about pedagogical practice, involving innovation, and the formation of teachers, this study aims to describe the conceptions of Pedagogy professors about pedagogical innovation. For that, a quantitative research was carried out, using a questionnaire with 57 open and closed questions addressing the theme in question, in addition to sociodemographic information. The study included 205 professors of Pedagogy courses distributed across all regions of the country, with a convenience sample being established. The application took place remotely, through Google Forms. The results reveal that most respondents are female, married, aged between 36 and 40 years and working in one or two HEIs. Data that match the statistics presented by INEP. Pedagogy professors, participants in this study, conceive pedagogical innovation as rich, active, creative, although laborious. They understand that creativity, curiosity and knowing how to work in a team are essential qualities of an innovative teacher. For them, pedagogical innovation mainly depends on well-prepared classes, specific teacher training and technological resources.
Downloads
References
ARAÚJO, Raul.; BELIAN, Rosalie. Concepções de professores universitários sobre inovação pedagógica. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 4, n. 2, p. 387-400, 2018.
BAUER, Martin. W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Editora Vozes, 2015.
BRASIL. Decreto nº 667, de 16 de agosto de 1890. Crêa um estabelecimento de ensino profissional sob a denominação de Pedagogium. Coleção de Leis do Brasil, 1890.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.
CHAMON, Edna Maria Querido de Oliveira. Formação e (re)construção identitária: estudo das memórias de professores do ensino básico inscritos em um programa de formação continuada. Campinas: Tese (PhD em Educação), Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, 2003.
DINIZ-PEREIRA, Julio. O ovo ou a galinha: a crise da profissão docente e a aparente falta de perspectiva para a educação brasileira. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 92, n. 230, 2011.
DOMINGOS, Silvio Duarte. As representações sociais de inovação para professores de pedagogia. Rio de Janeiro: Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estácio de Sá, 2020.
FREITAG, Raquel Meister Ko. Amostras sociolinguísticas: probabilísticas ou por conveniência? Revista de Estudos da Linguagem, v. 26, n. 2, p. 667-686, 2018.
FULLAN, Michel. El Cambio educativo: guía de planeación para maestros. México: Trilhas, 2000.
FULLAN, Michel.; HARGREAVES, Andy. La Escuela que queremos. México: SEP/ Amorrortu, Biblioteca para la Actualización del Maestro, 1999.
GATTI, Bernadete. A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, 2004.
GATTI, Bernadete A. et al. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010.
GATTI, Bernadete A; et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.
HAVELOCK, Ronald G. Guide for innovation through dissemination and utilization of knowledge. Ann Arbor, Mich., University of Michigan, 1971.
INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo do Ensino Superior. Brasília, 2003.
INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo do Ensino Superior. Brasília, 2009.
INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo do Ensino Superior. Brasília, 2016.
INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo do Ensino Superior. Brasília, 2018.
LEITE, Carlinda; FERNANDES, Preciosa. Inovação pedagógica: Uma resposta às demandas da sala de aula universitária. Perspectiva, Santa Catarina, v. 29, n. 2, p. 507-533, 2011.
LEITE, Denise et al. Inovação na Universidade: a pesquisa em parceria. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 3, n. 4, p. 41-52, 1999.
MENEZES-FILHO, Naercio A.; OLIVEIRA, Alison Pablo. A Contribuição da Educação para a Queda da Desigualdade de Renda per Capita no Brasil. Insper, Policy Paper, v. 9, 2014.
MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos A.; MORALES, Ofelia E. T. (org.). Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2. p. 15-33. PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015.
MOREIRA, Francisco Ignacio de Carvalho. Relatório sobre a Exposição Internacional de 1862. Câmara dos Deputados, 1863.
PEREIRA, Guilherme; ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho. Pesquisa quantitativa em educação: algumas considerações. Periferia, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 66-79, 2016.
QUINTANILHA, Luiz Fernando. Inovação pedagógica universitária mediada pelo Facebook e YouTube: uma experiência de ensino-aprendizagem direcionado à geração-Z. Educação em revista, Curitiba, n. 65, p. 249-263, 2017.
SANTOS, Boaventura S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 8. ed. São Paulo: Cortez, 1994
SANTOS, Boaventura S.; ALMEIDA FILHO, Naomar. A universidade no século XXI: para uma universidade nova. Coimbra: Almedina, 2008.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2019.
SCHUMPETER, Joseph Alois. A teoria do desenvolvimento econômico. São Paulo: Abril Cultural, 1982.
SPOSITO, Marília Pontes. Estudos sobre juventude e educação. Revista Brasileira de Educação. São Paulo, n. 05 e 06, p. 37-52, 1997.
UNESCO. Perfil dos professores brasileiros: o que fazem, o que pensam, o que almejam. São Paulo: Moderna, 2004.
VEIGA, Ilma P. A. Inovações e projeto-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Caderno Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 267-281, 2003.
VINUTO, Juliana. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, v. 22, n. 44, p. 203-220, 2014.
WAGNER, Flávia; CUNHA, Maria Isabel da. Oito assertivas de inovação pedagógica na educação superior. Em Aberto, Brasília, v. 32, n. 106, p. 27-41, 2019.
WAGNER, Flávia; CUNHA, Maria Isabel da. Qual a importância de inovar no ensino superior? Em Aberto, Brasília, v. 32, n. 106, p. 19-23, set/dez. 2019b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.