Differences should not be tolerated: Reflections on inclusive school and education for diversity
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v27i53.2915Keywords:
Education and diversity, Inclusive school, Diversity and differenceAbstract
This work aims to discuss the relationship between education and diversity from an inclusive perspective. Specifically, it discusses the concepts of difference and diversity and their relationship with the school context, discusses the effects of the limited treatment of the subject on students in schools, and discusses the constitution of an inclusive school understood as the result of an education for diversity . To this end, it is based on bibliographical and documental research regarding public policies within the scope of diversity and inclusion. The analysis started from the understanding of differences as a socio-historical and political construct, as explained by Rodrigues and Abramowicz (2013) and the understanding of the school institution was based on Charlot's propositions (1979, 2002, 2009, 2013, 2020) that allowed us to define the inclusive school as being the result of promoting an education for diversity. The problematization of differences is a condition for adequate work within the scope of diversity, as well as for the promotion of a fairer and more solidary society and schools with more suitable training processes for students. Understanding this is the basis for political and pedagogical awareness and engagement in building an inclusive education and school. In addition to initial and continuing teacher training, teachers need to be willing to make changes based on sensitivity and an ethical stance capable of guiding diversified and dialogical experiences in the face of the issues and needs of the school public.
Downloads
References
ABRAMOWICZ, Anete; RODRIGUES, Tatiane C.; CRUZ, Ana C. J. da. A diferença e a diversidade na educação. Contemporânea. n. 2, p. 85-97, jul.–dez. 2011 (dossiê relações raciais e ação afirmativa).
ALMEIDA, Sabrina A. de; NAIFF, Luciene A. M. Inclusão educacional nas representações sociais de professores e estudantes de magistério. Pesquisas e práticas psicossociais. São João del-Rei, v. 6, n. 1, p. 29-38, jan.-jul./2011.
AZEVEDO, Crislane B. de. Percepções de professores e gestores escolares de escolas públicas sobre educação e diversidade. São Cristóvão, 2021. Universidade Federal de Sergipe. Relatório de pesquisa [Pós-Doutorado em Educação], 2021. 419p.
BARBOSA, Eveline T.; SOUZA, Vera L. T. de. A vivência de professores sobre o processo de inclusão: um estudo da perspectiva da psicologia histórico-cultural. Revista Psicopedagogia. V. 27, n. 84, p. 352-362, 2010.
BITTAR, Eduardo C. B. Reconhecimento e direito à diferença: teoria crítica, diversidade e a cultura dos direitos humanos. Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo. V. 104, p. 551-565, jan.-dez/2009.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990 - Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1990.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 1994.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Temas Transversais. Brasília: MEC/SEB, 1998.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira. Brasília: Secretaria de Politicas de Promoção da Igualdade Racial, 2004.
BRASIL. Orientações, e ações para a educação das relações étnico-raciais. Brasília: Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006.
BRASIL. Diretrizes para a Implantação do Projeto Saúde e Prevenção nas Escolas. Brasília: Ministério da Saúde/MEC, 2005.
BRASIL. Marco teórico e referencial saúde sexual e saúde reprodutiva de adolescentes e jovens. Brasília: Ministério da Saúde, 2007a.
BRASIL. Saúde e prevenção nas escolas: guia para a formação de profissionais de saúde e educação. Brasília: Ministério da Saúde, 2007b.
BRASIL. Política nacional de atenção integral à saúde de adolescentes e jovens. Brasília: Ministério da Saúde, 2007c.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial, 2008.
BRASIL Pesquisa Nacional Diversidade na escola: sumário executivo. Brasília: MEC; SECAD; INEP, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/sumario_diversidade.pdf Acesso em 20 de nov. 2020.
BRASIL. Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a educação ambiental. Brasília: Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, 2012.
BRASIL. Saúde sexual e reprodutiva de adolescentes e jovens. Brasília: Ministério da Saúde, 2013. (Caderno de Atenção Básica).
BRASIL. CNE. Resolução CNE/CP no. 2/2015, de 01 de julho de 2015a – Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2015a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=136731-rcp002-15-1&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192 Acesso em 28 de jan. 2021.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 julho de 2015, Lei da Inclusão da Pessoa com deficiência. Brasília: Congresso Nacional, 2015b.
BRASIL. Base Nacional comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 28 de nov. 2020.
CANTARELLI, Juliana M.; GENRO, Maria Elly H. Professores e diversidade na sala de aula: desconstruindo preconceitos e potencializando cidadania. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 24, n. 2, p. 280-297, mai./ago. 2016.
CASTRO, Mary G. e ABRAMOVAY, Miriam. Relações raciais na escola: reprodução de desigualdades em nome da igualdade. Brasília: UNESCO, INEP, Observatório de Violências nas Escolas, 2006.
CAVALLEIRO, Eliane dos S. Discursos e práticas racistas na educação infantil: a produção da submissão social e do fracasso escolar. IN: In: QUEIROZ, Delcele Mascarenhas et. al., (Org.). Educação, racismo e anti-rascismo. Salvador: Novos Toques, n. 4, 2000, p. 193-219. Programa A cor da Bahia (UFBA).
CHARLOT, Bernard. A mistificação pedagógica. Tradução Maria José do Amaral Ferreira. São Paulo: Cortez, 1979.
CHARLOT, Bernard. Relação com a escola e o saber nos bairros populares. Perspectiva. Florianópolis, v. 20, número especial, p. 17-34, jul.-dez, 2002.
CHARLOT, Bernard. A relação com o saber nos meios populares - uma investigação nos liceus profissionais de subúrbio. Tradução: Catarina Matos. Porto, 2009.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2013.
CHARLOT, Bernard. Educação ou barbárie. São Paulo: Cortez, 2020.
COCCO, Marta; LOPES, Maria Julia Marques; PERETTO, Marcele. Violência e acidentes: concepções de jovens vítimas desses agravos. Ciência Cuidado Saúde. Abr/Jun; 8(2):228-235, 2009.
COELHO, Wilma de N. B.; SILVA, Carlos A. F. da. Preconceito, discriminação e sociabilidades na escola. Educere et educare. v.10, n. 20 jul./dez .2015, p. 687-705.
COSTA, Ana Paula (et. al.). Sexualidade, gênero e educação: novos olhares. Revista Ibero-americana de Estudos em Educação. V. 4, n. 1, 2009.
FELICIANO, Lucélia S. História e relações étnico-raciais na Escola Estadual Potiguassu: raízes e ramificações da lei 10639/2003. Natal, 2018. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Dissertação [Mestrado em Educação], 2018.
FERREIRA, Eliete L. N.; TIMÓTEO, Emídia I.; BEZERRA, Martha M. M. Inclusão: percepção de professores. Id on line – Revista Multidisciplinar de Psicologia. V. 10, n. 31, p. 154-162, set.-out./2016.
FURLANETTO, Milene F. et. al. Educação sexual em escolas brasileiras: revisão sistemática da literatura. Cadernos de Pesquisa. v. 48 n.168 p.550-571 abr./jun. 2018.
GESSER, Marivete; OLTRAMARI, Leandro C.; PANISSON, Gelson. Docência e concepções de sexualidade na educação básica. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 27, n. 3, p. 558-568, 2015.
GOMES, Cláudia; REY, Fernando L. G. Inclusão escolar: representações compartilhadas de profissionais da educação acerca da inclusão escolar. Psicologia, Ciência e Profissão. V. 27, n. 3, p. 406-417, 2007.
KASSAR, Mônica C. M. Escola como espaço para a diversidade e o desenvolvimento humano. Educação e Sociedade, campinas, v. 37, nº. 137, p.1223-1240, out.-dez., 2016.
KITAHARA, Adil M. V.; CUSTÓDIO, Eda M. A inclusão e as representações sociais dos professores: uma revisão de literatura. Boletim da Academia Paulista de Psicologia. São Paulo, v. 37, n. 92, p. 79-93, 2017.
LEITE, Maria Aparecida. Diversidade cultural no contexto escolar. Monografia (especialização em fundamentos da educação). 2014. Universidade Estadual da Paraíba.
LOPES NETO, Aramis A. bullying. Adolescência & Saúde. v 4, n. 3, agosto 2007, p. 51-56.
MARQUES, Eugenia P. de S.; ALMEIDA, Fernanda A. de; SILVA, Wilker S. A percepção do preconceito e da discriminação racial no ambiente escolar. Interfaces da Educação. Paranaíba, v. 5, n. 14, p. 47-67, 2014.
MARTINS, Edna; GERALDO, Aparecida das G. A influência da família no processo de escolarização e superação do preconceito racial: um estudo com universitários negros. Psicologia Política. v. 13, n. 26, p. 55-73, jan.-abr. 2013.
MENDES, Enicéia Gonçalves. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 33, p. 387-559, set./dez. 2006.
NARDI, Henrique C.; QUARTIERO, Eliana. Educando para a diversidade: desafiando a moral sexual e construindo estratégias de combate à discriminação no cotidiano escolar. Sexualidad, Salud y Sociedad-Revista Latinoamericana, Rio de Janeiro, n. 11, p. 59-87, 2012.
NEIRA, Marcos G. Essa Base, não. Jornal da USP. Artigos. 19/0/2018. Disponível em https://jornal.usp.br/artigos/essa-base-nao/ Acesso em 30 de mar. 2021.
RODRIGUES, David. Dez ideias (mal) feitas sobre a Educação Inclusiva. in: David Rodrigues (Org.). Inclusão e Educação: doze olhares sobre a Educação Inclusiva. São Paulo: Summus Editorial, 2006.
RODRIGUES, Tatiane C.; ABRAMOWICZ, Anete. O debate contemporâneo sobre a diversidade e a diferença nas políticas e pesquisas em educação. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 39, n. 1, p. 15-30, jan.-mar./2013.
SOUSA, Galdino, R. de et. al. A homofobia como uma das faces do bullying: análise em periódicos científicos da Educação Física. Motrivivência, Florianópolis/SC, v. 30, n. 54, p. 245-262, julho/2018.
PINI, Francisca R. de O.; PEREIRA, Wellington G. Determinações sociais e históricas da violência e suas implicações para o funcionamento escolar. IN: ROMAN, Marcelo D. et. al. (Org.). Bullying, violência, preconceito e discriminação na escola. São Paulo: UAB/UNIFESP, 2022, p. 34-43.
OMOTE, Sadao et. al. Mudança de atitudes sociais em relação à inclusão. Paideia, v. 15, n. 32, p. 387-398, 2005.
TAFFAREL, Celi N. Z.; CARVALHO, Marize S. A extinção da Secadi: um golpe fatal nas conquistas no campo da educação. Cadernos GPOSSHE. On line, Fortaleza, v. 2, n. 1, p, 84-90, 2019.
TAVEIRA, Ana C. F.; SANTOS, Maria L. dos; PEREIRA, Edna L. M. O direito à educação e o tratamento da diversidade na escola. Novos Direitos – Revista Acadêmica do Instituto de Ciências Jurídicas. Goiânia, v. 2, n. 1, p. 88-100, Jan.Jun.2015.
VEIGA, Ilma P. A. (Org.). Projeto político-pedagógico da escola: Uma construção possível. Campinas, Papirus, 1995.
VIEIRA, Priscila M.; MATSUKURA, Thelma S. Modelos de educação sexual na escola: concepções e práticas de professores do ensino fundamental da rede pública. Revista Brasileira de Educação. v. 22 n. 69, p. 453-474, abr.-jun. 2017.