ALPHABETIZATION AND LITERACY IN EJA: WORKING WITH THE TEXTUAL GENRE CAUSO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i50.2896

Keywords:

: Alphabetization, literacy, textual genre causo.

Abstract

The main objective of this paper is to propose and analyze the impact of the use of the text genre causo (anecdotes) in the alphabetization and literacy process of adult learners. This is a qualitative study based on action research. The study was developed in 2017 with a group of 16 students in the Youth and Adult Education in a municipal school located in the interior of the state of São Paulo. Nine 2-hour meetings were held with the participants and this experience allowed us to know more about the subjectivity of young, adult, and elderly students. This interaction also revealed that although alphabetization and literacy have different concepts, they need to be developed simultaneously to meet learning requirements. We concluded that the use of causos when teaching favors the alphabetization process within the literacy perspective, due to the students’ familiarity with this genre.

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Author Biographies

Isadora Fonseca de Souza, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Graduada em Licenciatura em Pedagogia (Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG), Mestranda em Educação (Programa de Pós-Graduação em Educação - UEPG), Professora na Educação Básica.

Paola Andressa Scortegagna, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2007), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2010) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2016). Atualmente é professora do Programa de Pós Graduação em Educação (Mestrado) e do Departamento de Pedagogia (Curso de Pedagogia) da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Professora Formadora do Curso de Pedagogia da UEPG, modalidade EAD.  

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Published

2022-10-18

How to Cite

Fonseca de Souza, I. ., & Scortegagna, P. A. . (2022). ALPHABETIZATION AND LITERACY IN EJA: WORKING WITH THE TEXTUAL GENRE CAUSO. Languages, Education and Society, 26(50), 238–280. https://doi.org/10.26694/rles.v26i50.2896

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