ASSOCIATIONS BETWEEN SCHOOL SIGNS AND FUTURE EXPECTATIONS IN A MUNICIPAL SCHOOL IN RIO DE JANEIRO
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.2895Keywords:
school signs; expectations of the future; self-fulfilling propheciesAbstract
This article analyzes, based on an investigation carried out in a municipal
public school in Baixada Fluminense - Rio de Janeiro, the associations between
school labels and future expectations. We define label based on the perspective
of Becker (2008), applying the theory of labeling to the educational field from the
approach of Rist (1977), and relating it to the discussion of self-fulfilling
prophecies (Merton, 1968). Through in-depth interviews with three directors and
nine teachers from a municipal public school, we investigated the perceptions of
school trajectories and their expectations for the educational future of ninth-grade
students, with the aim of understanding how the school's expectations about
students can affect the actions of school agents in the school context. We found
student labeling processes based on extracurricular factors (family origin,
socioeconomic status) and intra-school (performance, behavior) factors. To
analyze them, we proposed a categorization dividing them into positive,
Downloads
References
ALMEIDA, D.M.O; Ações dos gestores escolares no processo de matrícula em uma escola municipal do Rio de Janeiro. 2019, 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://ppge.educacao.ufrj.br/dissertacoes2019/dDIEGO%20MACHADO%20DE%20OLIVEIRA%20ALMEIDA.pdf. Acesso em: 28 jun. 2020.
BECKER, Howard S. Outsiders: estudo de sociologia do desvio. Tradução: Maria Luiza X. de Borges. 1 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BOURDIEU, P; PASSERON, J.C. A reprodução. 3 ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
BRITO, M S. T.; COSTA, M. Práticas e percepções docentes e suas relações com o prestígio e clima escolar das escolas públicas do Município do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.15, p.500 – 510, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/BL6jQRnYxgJCQFdMyztgbSL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2020.
COLEMAN, J.S. et al. Equality of Educational Opportunity. Washington, US Government Printing Office, 1966. In: BROOKE, N. & SOARES, J. F. (Orgs). Pesquisa em eficácia escolar. Belo Horizonte: Editora UFMG, p.114-140, 2008.
COSTA, M.; KOSLINSKI, M.C. Entre o mérito e a sorte: escola, presente e futuro na visão de estudantes do ensino fundamental do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11 n. 31, p.133-154, jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/L5hGZBfCkMcyPrGfqPJm8ss/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 jun. 2020.
DUXBURY, S. W; HAYNIE D. L. School suspension and social selection: Labeling, network change, and adolescent, academic achievement. Social Science Research, v. 85, p.1-16, 2020. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31789197/. Acesso em: 30 set. 2020.
ENDO, R. The Narrative Experiences of Hmong American Adolescent Males Labeled Educationally “At Risk”. Education and Urban Society, v. 49, p. 593–615, 2017. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0013124516644051. Acesso em: 15 fev. 2020.
GENTRUP, S; LORENZ, G; KRISTEN, C.; KOGAN, I. Self-fulfilling prophecies in the classroom: Teacher expectations, teacher feedback and student achievement. Learning and Instruction, v. 66, p.1-17, 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S095947521930177X. Acesso em: 16 fev. 2021.
GOMES, E. S. Estigma e construção social de alunos-problemas: dilemas e perspectivas da orientação educacional. 2020, 214 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020.
INEP. Indicadores educacionais. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais. Acesso em: 18 fev. 2020.
JUSSIM, L., ROBUSTELLI, S. L., & CAIN, T. R.. Teacher expectations and self-fulfilling prophecies. In: K. R. Wenzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation at school, Routledge/Taylor & Francis Group, 2009, p. 349– 380. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2009-24219-017. Acesso em: 16 fev. 2020.
MARSH, L.T; NOGUERA, P.A. Beyond Stigma and Stereotypes: An Ethnographic Study on the Effects of School-Imposed Labeling on Black Males in an Urban Charter School. Urban Rev, v. 50, p. 447–477, 2018. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11256-017-0441-x. Acesso em: 16 fev. 2020.
MELO, W.C. Trajetórias escolares no município do Rio de Janeiro: estratégias familiares de escolarização. 2018, 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.
MERTON, R. K. Social Theory and Social Structure. New York: The Free Press, 1968.
MORTIMORE, P; SAMMONS, P; STOLL, L; LEWIS, D; ECOB R. A importância da escola: a necessidade se considerar as características do alunado. In: BROOKE, N. & SOARES, J. F. (Orgs). Pesquisa em eficácia escolar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
RIST, R. C. On Understanding the Process of Schooling: Contributions of Labeling Theory. In J. Karabel, & A. H. Halsey (Eds.), Power and Ideology in Education. New York: Oxford University Press, 1977, p. 292-305.
ROSENTHAL, R; JACOBSON, L. Pygmalion in the classroom: teacher expectation and pupils’ intellectual development. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1968.
RUTTER, MAUGHAN; MORTIMORE, OUSTON, SMITH. Resultados escolares: Frequência, comportamento e desempenho dos alunos. In: BROOKE, N. &
SOARES, J. F. (Orgs). Pesquisa em eficácia escolar. Belo Horizonte: Editora UFMG, p.142-152, 2008.
SÁ EARP, Maria de Lourdes. A cultura da repetência em escolas cariocas. 2006, 333 f. Tese (Doutorado em Antropologia Cultural) - Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia. Universidade Federal do Rio de Janeiro, UFRJ/IFCS, 2006.
SOARES, et al. A expectativa do professor e o desempenho dos alunos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 26 n. 1, pp. 157-170, jan-mar 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/93tmyP54hXZhgkDrKxjrKPp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 fev. 2020.
SORHAGEN, N. S. Early teacher expectations disproportionately affect poor children's high school performance. Journal of Educational Psychology, v. 105, p. 465–477, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/263936587_Early_Teacher_Expectations_Disproportionately_Affect_Poor_Children's_High_School_Performance. Acesso em: 18 fev. 2020.
VELHO, G. (org). Desvio e divergência: uma crítica da patologia social. 8ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008.