PRÁTICAS DOCENTES E JUVENTUDES: UMA COMPREENSÃO NARRATIVA SOBRE A FORMAÇÃO DO JOVEM TRABALHADOR
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v25i48.2503Keywords:
Formação docente. Juventudes. Pesquisa narrativaAbstract
This paper presents the results of a narrative research, which addressed the teaching practices aimed at serving youth in a professional training course. Youth is a psychosocial experience that permeates young subjects, bringing the emergence of innumerable experiences. In today's educational scenario, it is important to understand how school and education understand youth and how they consider their knowledge and experience in the construction of curricula and in the development of learning strategies. Starting from the teaching experience with young workers, this research aimed to describe how the knowledge and experiences brought by young people, daily, to the professional training course change the teaching practice, enabling new learning for teachers and students. This study took place in a school unit in the city of São Paulo, which offers the training course for young apprentices.
The research subjects were the teachers who work in the training course, as well as the young people themselves. As a research instrument, letters were chosen, which were written by teachers and students, reporting their point of view regarding the educational process developed. After the analytical treatment of the collected material, two axes of discussion were created: a room and many youths; tribes outside the ghetto. As for the results of this investigation, the reflections on these axes led to the proposition of a Pedagogy of Youth, which constitutes a theoretical-methodological proposal, based on the ecology of knowledge, as an educational practice that meets the different young people in the most different contexts .
Downloads
References
ABRAMO, Helena. Considerações sobre a tematização social da juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n. 5-6, 1997.
ABRAMOVAY, Miriam Juventudes na escola, sentidos e buscas: Por que frequentam? Brasília-DF: Flacso - Brasil, OEI, MEC, 2015.
ARANTES, Valéria Amorim; DANZA, Hanna Cebel; PINHEIRO, Viviane Potenza
Guimarães; PÁTARO, Cristiane Satiê de Oliveira. Projetos de vida, juventude e educação moral. International Studies on Law and Education, São Paulo, Mandruvá, n. 23, p. 77-94, 2016. Disponível em: http://hottopos.com/isle23/77-94Valeria&.pdf. Acesso em 05 de outubro de 2020.
ARENDT, Hanna. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2009.
BRASIL. Lei Nº 10.097, de 19 de dezembro de 2000. Altera dispositivos da Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1 de maio de 1943.
Brasília, DF, 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L10097.htm. Acesso em 05 de abril de 2020.
BRASIL. Portaria n° 723, de 23 de abril de 2012. Criar o Cadastro Nacional de Aprendizagem Profissional – CNAP. Ministério do Trabalho e Emprego. Brasília, DF, 2012. Disponível em: http://www.normaslegais.com.br/legislacao/portaria-mte-723-2012.htm. Acesso em 05 de abril de 2020.
CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEI/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011. 250 p.
CUNHA, Maria Isabel. Conta-me agora! as narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, vol. 23 n. 1-2, São Paulo, janeirodezembro. 1997
DAY, Christopher. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.
DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, Campinas, v.28 n.100, p. 1105-1128, out. 2007.
DAYRELL, Juarez. Por uma pedagogia das juventudes: experiências educativas do Observatório da Juventude. 1 ed. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2016.
GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2004.
NÓVOA, Antônio (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997.
OLIVEIRA, Edina Castro de. Prefácio.In: FREIRE, Paulo, Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e terra, 25 ed. 2002.
SHULMAN, Lee S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, dezembro, 2014.
SOUSA, Maria Goreti da Silva; CABRAL, Carmen Lúcia de Oliveira. A narrativa como opção metodológica de pesquisa e formação de professores. Horizontes, v. 33, n. 2, p. 149158, julho/dezembro, 2015.
SOUZA, Maria Thereza Costa Coelho de. O desenvolvimento afetivo segundo Piaget. In: Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. ARANTES, Valéria Amorim (organizadora). São Paulo: Summus, 2003. 237 p.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11 ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2010.
TELLES, João Antônio. A trajetória Narrativa: histórias sobre a formação do professor de línguas e sua prática pedagógica. Revista Trabalho em Linguística Aplicada, v. 34, p. 7992. 1999.