THE LEARNING DIMENSIONS OF AN EDUCATIONAL CITY PROJECT: CONTRIBUTIONS OF DECOLONIAL CRITICAL DIDACTICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.6600

Keywords:

Critical Didactics, Decoloniality, Educator City, Teacher Training, Learning

Abstract

This article examines the concept of the "educator city" within the context of Municipal Educational Projects (PEM) in Portugal, in dialogue with Decolonial Critical Didactics in Brazil (Candau, 2023; Bazzo, 2019, 2024; Oliveira, 2021). The aim is to understand the principles and dimensions that underpin this model, emphasizing the importance of urban environments that foster learning and social development. The educator city is conceived as a space of continuous learning, where schools and other urban spaces are interconnected through intentional pedagogical practices. To establish itself as such, the city must consider human dimensions of the educational process, including cognitive, social, intercultural, emotional, environmental, practical, ethical, and political aspects. Its principles encompass dialogue, participation, inclusion, diversity, citizenship, and interculturality, essential for constructing a critical democratic space that values historical and cultural identities. Critical Decolonial Didactics contributes to PEM by proposing an education that decolonizes knowledge and pedagogical practices, overcoming symbolic and material violence. Thus, the city should be a territory of welcome, power, and social transformation, where citizens of all ages have access to critical and emancipatory education.

Downloads

Author Biographies

Jilvania Lima dos Santos Bazzo, Federal University os Santa Catarina

Jilvania Lima dos Santos Bazzo holds a degree in Literature (UEFS) and is a specialist in Text and Grammar (UEFS/Unicamp), Master's and PhD in Education (UFBA), and post-doctoral internship at the University of Minho (Braga/PT) in the area of ​​assessment and curriculum development. She is a professor of Didactics at the Center for Educational Sciences at the Federal University of Santa Catarina (UFSC) and a professor in the Postgraduate Program in Education. She is the leader of the Didactics and its Multidimensions Research Group (GEPDiM) at UFSC.

Regina F. Alves, Education Centre of the University of Minho

PhD in Educational Sciences from the University of Minho. Researcher at the Research Centre for Child Studies (CIEC), Braga, Portugal.

Patrícia Magalhães, Education Centre of the University of Minho

PhD student at the Institute of Education of the University of Minho (UMinho), Braga, Portugal.

References

AICE. Associação Internacional de Cidades Educadoras. Carta das Cidades Educadoras (2020). Barcelona: AICE, 2020. Disponível em: https://www.edcities.org/pt/carta-das-cidades-educadoras. Acesso em: 20 mar. 2025.

AICE. Associação Internacional de Cidades Educadoras. Educação e vida urbana: 20 anos de Cidades Educadoras. Torres Novas (Portugal): Almondina, 2013.

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith; GEWANDSZNAJDER, Fernando. O método científico nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira, 2002.

APPLE, Michael W. The state and the politics of knowledge. London: Routledge, 2000.

BAZZO, Jilvania Lima dos Santos. A natureza criativa da didática decolonial poético-estética. In: URIBE, Alvaro Adriazola et al. (orgs.). Natureza da criatividade: cartografia de processos criativos. volume 3. Salvador, BA: Quarteto Editora, 2024, p. 325-342.

BAZZO, Jilvania Lima dos Santos. Por uma poética decolonial no ensino superior: contribuições da Didática na formação de professores(as). Revista Pedagógica, Chapecó, v. 21, p. 115-130, 2019.

BAZZO, Jilvania Lima dos Santos; FLORENCÍO, Rui Dias. Didática e educação do Bem Viver: das abordagens às práxis decoloniais e ecopedagógicas críticas. Revista de Educação Interritórios, v. 9, n. 18, 2023. Dossiê: Práxis decoloniais como expressões de resistência, luta e transformação. Disponível em: https://doi.org/10.51359/2525-7668.2023.258822. Acesso em: 10 maio 2025.

BRASIL. Rede Brasileira de Cidades Educadoras. Relatório Rebrace: Principais ações de 2024. Curitiba, Paraná: Rebrace, 2024. Disponível em: https://www.edcities.org/rede-brasileira/ Acesso em: 03 mar. 2025.

CANDAU, Vera Maria. Didática Crítica Intercultural e Decolonial: uma perspectiva em construção In: LONGAREZI, Andréa Maturano, PIMENTA, Selma Garrido, PUENTES, Roberto Valdés (orgs.). Didática crítica no Brasil. São Paulo: Cortez, 2023, p. 233-259.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

CONNELL, Raewyn. A luta pelo norte: Globalização, estados nacionais e desigualdade social. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Tradução de António Houaiss. São Paulo: Civilização Brasileira, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

CASTRO GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. Prólogo. Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico. In: CASTRO GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (org.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos; Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007. p. 9-23.

HARVEY, David. O enigma do capital e as crises do capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2010.

LUGONES, María. Colonialidade e gênero. Revista Estudos Feministas, v. 22, n. 2, p. 935-952, 2014.

MAGALHÃES, Patrícia; MORGADO, José Carlos. O Território como espaço de novas aprendizagens. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, v. 05, 2017, p. 5–7.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (org.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos; Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, p. 127–167.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. São Paulo: N-1 Edições, 2018. (Original: Critique de la Raison Nègre, 2013).

MIGNOLO, Walter D. A ideia de América Latina: A genealogia da colonialidade do poder. Tradução de Luiz Sérgio Henriques. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

NICO, José Bravo. O (des)encontro geracional das aprendizagens e a fractura cultural. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 47, p. 149-162, 2011.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de. Pedagogias decoloniais no Brasil. Rio de Janeiro: Selo Novo, 2021.

PACHECO, José Augusto. Estudos curriculares: políticas, teorias e práticas. In: PACHECO, José Augusto; MORGADO, José Carlos; MOREIRA, António Flávio. (Org.). Globalização e (des)igualdades: desafios contemporâneos. Porto: Porto Editora, 2007. p. 29-40.

PACHECO, José. Aprender em comunidade. Porto: Porto Editora, 2014.

PACHECO, José. Escola da Ponte: Formação e transformação da educação. Porto: Porto Editora, 2003.

PLA, Francesc. A cidade educadora: uma proposta de transformação do espaço urbano. São Paulo: Vozes, 1990.

PORTUGAL. Decreto-Lei n.º 21/2019, de 30 de janeiro. Concretiza a transferência de competências para os órgãos municipais e entidades intermunicipais no domínio da educação. Diário da República: 1.ª série, n.º 21, 30 jan. 2019.

PORTUGAL. Lei n.º 25/2018, de 16 de julho. Estabelece o quadro da transferência de competências para as autarquias locais e entidades intermunicipais no domínio da educação. Diário da República: 1.ª série, n.º 136, 16 jul. 2018.

PORTUGAL. Lei n.º 35/2014, de 20 de junho. Regime da autonomia, administração e gestão das escolas. Diário da República: 1.ª série, n.º 117, 20 jun. 2014.

PORTUGAL. Lei n.º 75/2013, de 12 de setembro. Estabelece o regime jurídico das autarquias locais, aprova o estatuto das entidades intermunicipais e estabelece o regime jurídico da transferência de competências do Estado para as autarquias locais e para as entidades intermunicipais. Diário da República: 1.ª série, n.º 176, 12 set. 2013.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

RAJAGOPAL, Balakrishnan. International law from below: Development, social movements, and third world resistance. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

RAJAGOPAL, Balakrishnan. Urbanization, globalization, and the politics of social justice. Development and change. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

ROLNIK, Raquel. A guerra dos lugares: A colonização da terra e da moradia na era das finanças. São Paulo: Boitempo, 2015.

SILVA, Cleonice Aparecida Raphael; GALUCH, Maria Terezinha Bellanda. Formação cultural e educação no contexto das relações sociais capitalistas: educação para quê?. Linguagens, Educação e Sociedade, [S. l.], v. 29, n. 59, p. 1–24, 2025. DOI: 10.26694/rles.v29i59.6121. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/6121. Acesso em: 9 maio. 2025.

SASSEN, Saskia. A cidade global: Nova York, Londres, Tóquio. São Paulo: Editora da UNESP, 2002.

Published

2025-05-23

How to Cite

Bazzo, J. L. dos S., Alves, R., & Magalhães, P. (2025). THE LEARNING DIMENSIONS OF AN EDUCATIONAL CITY PROJECT: CONTRIBUTIONS OF DECOLONIAL CRITICAL DIDACTICS. Languages, Education and Society, 29(60), 1–28. https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.6600

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.