DIDACTIC WORKSHOPS: WEAVING A CONTINUING PEDAGOGICAL TRAINING FOR UNIVERSITY PROFESSORS FROM THE PERSPECTIVE OF SENSITIVE DIDACTICS
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.6513Keywords:
University teacher training, University pedagogy;, University pedagogy; Sensitive didactics;, University pedagogy; Sensitive didactics; University pedagogical consultancy.Abstract
The pedagogical training of university professors has historically been neglected in Brazil – this phenomenon is reflected from the moment they enter the university career, which is limited to academic qualifications, with no mandatory didactic preparation. As a result, teaching practice is based, in part, on the reproduction of technical pedagogical models and content-based transmission practices. This educational gap leads to the adoption of a pedagogy that often focuses solely on cognitive or technical processes. Although there is an audience interested in pedagogical issues and the development of critical thinking, it is currently observed that little consideration is given to the role of subjectivities, emotions, and corporeality in teacher training. This article aims to analyze the effects of sensitive pedagogy and didactics in the training of university teachers, considering its transformative potential not only in the structure of thought, but also in the subjective dimensions present in pedagogical practices. The research, with a qualitative and autobiographical approach, uses training diaries of teachers participating in the Didactic Workshops promoted by the Training and Pedagogical Advisory Center of the Federal University of Bahia between 2022 and 2023. As a result, the analysis of the 42 teacher training diaries revealed a complex multifaceted scenario of pedagogical practice in higher education, evidencing both structural challenges and the transformative potential of training processes based on the sensitive approach. The records demonstrated that teachers experience a profound process of reflection on their pedagogical concepts marked by doubts and tensions when faced with the need to identify and problematize the bases that guide their practice.
Downloads
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Ministério da Educação, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein.9394.pdf. Acesso em: 7 ago. 2021.
BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para cursos de formação de professores para a Educação Básica. Resolução CNE/CP nº 4, de 29 de maio de 2024.
CUNHA, Maria Isabel. O professor universitário na transição de paradigmas. Araraquara: JM Editora, 1998.
DAMÁSIO, António. L’erreur de Descartes: la raison des émotions. Paris: Odile Jacob, 2006.
D’ÁVILA, Cristina e VEIGA, Ilma Passos (org). Didática e docência na educação superior. Implicações para a formação de professores. Campinas, SP: Ed. Papirus, 2012.
D’ÁVILA, Cristina Formação e assessoria pedagógica a docentes universitários: um estudo de casos no Brasil e em Québec. Revista Práxis Educacional, v. 20, n. 51, e14876, 2024.
D’ÁVILA, Cristina. Didática sensível. São Paulo: Cortez Editora, 2022
D’ÁVILA, Cristina; MADEIRA, Ana Verena (orgs.). Ateliê didático: uma abordagem criativa na formação continuada de docentes universitários. Salvador: EDUFBA, 2018
Dicionário etimológico. Etimologia e origem das palavras. Disponível em: https://www.dicionarioetimologico.com.br/. Acesso em: 26 fev. 2025
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. 213
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
GARDNER, Howard. Estruturas da mente: a teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 1994.
LANGEVIN, Louise (org.). Formation et soutien à l’enseignement universitaire: des constats et des exemples pour inspirer l’action. Québec: Presses de l’Université du Québec, 2007.
LARROSA, Jorge. Notas sobre experiência e saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002.
MACEDO, R. S. Pesquisa contrastiva e estudo multicasos. Salvador: EDUFBA, 2018.
MACEDO, Roberto Sidnei. Atos de currículo e formação: o príncipe provocado. In: Revista Teias v. 13, n. 27, 67-74, jan./abr. 2012
MAFFESOLI, Michel. Éloge de la raison sensible. Paris: La Table Ronde, 2005
MASETTO, Marcos Antônio. Inovação curricular no ensino superior. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 1-20, ago. 2011. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em: 7 ago. 2021
MORIN, Edgar. Introduction à la pensée complexe. Paris: ESF Éditeur, 1999.
NÓVOA, António. Vidas de Professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995
PAILLÉ, Pierre; MUCCHIELLI, Alex. L’analyse qualitative en sciences humaines et sociales. Paris: Armand Colin, 2008. p. 231-314
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002
PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA, Maria Isabel de (orgs.). Pedagogia universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez, 2011
PIMENTA, Selma Garrido. As ondas críticas da didática em movimento. In: Silva, Nascimento e Zen. Didática: abordagens teóricas contemporâneas. Salvador: EDUFBA, 2019.
THERRIEN, Jacques; DIAS, Ana Iorio (orgs.). Docência universitária. Revista Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 5-7, set. 2016
VEIGA, Ilma Passos A. Educação superior: políticas educacionais, currículo e docência. Curitiba: CRV, 2020.





