Cultural formation and education in the context of capitalist social relations: education for what?
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v29i59.6121Keywords:
cultural, formation, education, social, relations, experience, autonomyAbstract
This article, of a theoretical nature, presents a reflection about the emptying of formative and educational processes in the context of social relations, based on the Critical Theory of Society. The implications of the new labor relations imposed by the use of science and technology as productive forces and control mechanisms of human experience, the commodification of culture and the conversion of information into knowledge are analyzed. Taking the formation crisis as a parameter of an expression of the crisis of capitalist society, concepts such as culture, cultural industry, work and the individual are used to elucidate the factors that tend to promote the standardization of subjectivity, the impoverishment of the experience of thought and the degradation of subjects. It is understandable that when rationalization and instrumentalization, which are important from the point of view of production, infiltrate spheres that are, or should be, dedicated to the transmission of culture as an expression of all that humanity has produced, and consequently to individuation, as in the case of education, they weaken the process of critical reflection and thus strengthen pseudo-education.
Downloads
References
ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. Tradução de Wolfgang L. M. 2.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
ADORNO, T. W. Teoria Da Semicultura. Porto Velho: Universidade Federal de Rondônia (UFRO). Porto Velho. Ano IV, nº191, vol. XIII maio/agosto, 2005. Disponível em: <http://www.primeiraversao.unir.br/atigos_pdf/191_.pdf>. Acesso em: 20. dez. 2022.
ADORNO, T. W. Minima moralia: reflexões a partir da vida lesada. Tradução: Gabriel C. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2008.
ADORNO, T. W. Introdução à Sociologia. Tradução: Wolfgang L. M. São Paulo: Editora Unesp, 2008.
ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.
BAUMAN, Z. Sobre educação e juventude. Rio de Janeiro, Zahar, 2013.
BENJAMIN, W. Sobre o conceito de História. In: Mágia e Técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987.
GOERGEN, P. L. Ética e Educação: o que pode a escola? In: LOMBARDI, J. C.; GOERGEN, P. (Orgs). Ética e educação: reflexões históricas e filosóficas. Campinas: Autores Associados/HISTEDBR, 2005, p.59-95.
HARVEY, D. O fordismo. In: HARVEY, D. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 2003, p. 121-162.
HORKHEIMER, M; ADORNO, T. W. A Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução de Guido A. de A. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
HORKHEIMER, M. Teoria Tradicional e Teoria Crítica. Textos escolhidos: Max H.; Theodor A. - (Os Pensadores). Tradução Zeljko L. [et al]. São Paulo: Nova Cultural, 1989.
MARCUSE, H. Algumas implicações sociais da tecnologia moderna. In: MARCUSE, H. Tecnologia, guerra e facismo. São Paulo: Editora da Unesp, 1999, p. 73-104.
MARCUSE, H. Cultura e Psicanálise. Tradução Wolfgang L. M., Robespierre de Oliveira, Isabel Loureiro. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
MARCUSE, H. O homem unidimensional: estudos da ideologia da sociedade industrial avançada. Tradução de Robespierri de O.; Deborah C.; Antunes e Rafael C. S. São Paulo: EDIPRO, 2015.
MARX, K; ENGELS, F. Sistema de Ensino e divisão do trabalho. In: Textos sobre educação e ensino. São Paulo: Moraes, 1992, p.15.
MESZÁROS, I. A Educação para além do capital. Tradução Isa Tavares. 2ª edição. Dão Paulo: Boitempo, 2008.
NAGEL, L. H. Condições de educabilidade para uma nova sociedade: reflexões básicas. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, v.2, n.2, p. 54-68, 2010. ISSN 2175-5604. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/germinal/index, último acesso em jul/2022.
REZERA, D.; LOPES, W. (2022). Expropriação cultural: as reformas da BNCC e do Ensino Médio em Debate. Linguagens, Educação e Sociedade, 26(52), 271–299. https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.2958