HISTORICAL PATHS OF THE EDUCATIONAL SPECIALIST: SOME CONSIDERATIONS: SOME CONSIDERATIONS
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.5970Keywords:
Education Specialist, Educational Supervision, Educational PoliciesAbstract
This paper presents some considerations on the training given to education specialists, with a survey of aspects related to the practice and performance of the function. Through a historical contextualization, we seek to reconstruct the trajectory and emergence of educational supervision service in the school context, based on the laws and standards that regulate the exercise of the function, as well as on the training given to this professional in pedagogy courses. In order to analyze the problem of the education specialist, it is necessary to situate him/her in the historical development and explain that economic, social and political relations intervene and determine his/her nature. Therefore, we intend to understand history in accordance with the educational policies that guide the training and work of this subject. In this sense, the studies proposed moments in which individual and collective practice contribute significantly to self-training and self-assessment, the valorization of the educational supervisor’s training process, in which teaching experiences in the in-service training process stand out, with regard to the transformation of the educational process. Under the bias of continuing education, the research was developed with proposals for improvements in the routine and daily articulation of the classroom, by providing a reinterpretation of complex situations and the resolution of problems arising from educational practice.
Downloads
References
BRASIL. Conselho Federal de Educação. Parecer CFE n. 251, de 1962. Currículo
mínimo e duração do Curso de Pedagogia. Relator: Valnir Chagas. Brasília: CFE, 1962.
BRASIL. Conselho Federal de Educação. Parecer CFE n. 259, de 11 de abril de 1969. Estudos pedagógicos superiores – mínimos de currículo e duração para o curso de graduação em Pedagogia. Brasília: CFE, 1969b.
BRASIL. Conselho Federal de Educação. Parecer CFE n. 632, de 1969. Formação do educador em três planos. Brasília: CFE, 1969c.
BRASIL. Conselho Federal de Educação. Parecer n. 867, de 1972. Experiência de magistério exigida para habilitação do Curso de Pedagogia. Brasília: CFE, 1972.
BRASIL. Decreto-Lei n. 53, de 18 de novembro de 1966. Fixa princípios e normas de organização para as universidades federais e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 21 nov. 1966. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1960-1969/decreto-lei-53-18-novembro-1966-373396-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 25 jun. 2024.
BRASIL. Decreto-Lei n. 252, de 28 de fevereiro de 1967. Estabelece normas complementares ao Decreto-Lei n. 53, de 18 de novembro de 1966, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 28 fev. 1967. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1960-1969/decreto-lei-252-28-fevereiro-1967-376151-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 25 jun. 2024.
BRASIL. Decreto-Lei n. 464, de 11 de fevereiro de 1969. Estabelece normas complementares à Lei n. 5.540, de 28 de novembro de 1968, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 12 fev. 1969a. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1960-1969/decreto-lei-464-11-fevereiro-1969-376438-norma-pe.html#:~:text=EMENTA%3A%20Estabelece%20normas%20complementares%20%C3%A0,1968%2C%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias.&text=Vide%20Norma(s)%3A,)%20%2D%20(Norma%20Complementar. Acesso em: 25 jun. 2024.
BRASIL. Decreto-Lei n. 1.190, de 4 de abril de 1939. Dá organização à Faculdade Nacional de Filosofia. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 6 abr. 1939. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1930-1939/decreto-lei-1190-4-abril-1939-349241-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 25 jun. 2024.
BRASIL. Decreto-Lei n. 5.452, de 1º de maio de 1943. Aprova a Consolidação das Leis do Trabalho. Diário Oficial da União, Brasília, 9 ago. 1943. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del5452.htm. Acesso em: 25 jun. 2024.
BRASIL. Lei n. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 27 dez. 1961. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L4024.htm. Acesso em: 25 jun. 2024.
BRASIL. Lei n. 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 23 nov. 1968. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5540.htm. Acesso em: 25 jun. 2024.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 25 jun. 2024.
BRASIL. Projeto de Lei n. 1.761, de 29 de agosto de 1979. Regulamenta o exercício da profissão de supervisor pedagógico, e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, 1979. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=195887. Acesso em: 25 jun. 2024.
BRASIL. Projeto de Lei n. 45, de 2 de setembro de 1980. Regulamenta o exercício da profissão de supervisor pedagógico e dá outras providências. Brasília: Senado Federal, 1980. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/20355. Acesso em: 25 jun. 2024.
BRZEZINSKI, Iria. Pedagogia, pedagogos e formação de professores: busca e movimentos. Campinas: Papirus, 1996.
DUTRA, Raimundo de Araújo; PRADO, Guilherme do Val Toledo. O estágio supervisionado no curso de Pedagogia: uma análise a cerca das condições de trabalho dos supervisores. Linguagens, Educação e Sociedade. Teresina, v. 26, nº15, p.35-60, 2022.
FAZENDA, Ivani. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 4. ed. Campinas: Papirus, 1999.
GRAMSCI, Antônio. Concepção dialética da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 1995.
MEDEIROS, Luciene. Supervisão educacional: possibilidades e limites. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1987.
RANGEL, Mary. Supervisão pedagógica: princípios e práticas. Campinas: Papirus, 2001.
SOARES, Maria Clara Couto. Banco Mundial: políticas e reformas. In: TOMMASI, Lívia de; WARD, Míriam Jorge; HADDAD, Sérgio (orgs.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1998.
SOUZA, José dos Santos. Trabalho, educação e sindicalismo no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2002.