Brazilian education besieged: neoliberal reforms and their purposes for working class formation
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.5479Keywords:
education, private apparatuses of hegemony, common core national curriculum, neoliberal reformsAbstract
This text brings an analysis about the influence of private apparatuses of hegemony on the elaboration, dissemination and implementation of the Common Core National Curriculum (BNCC) and public policies related to it. Starting from the analysis referenced in historical and dialectical materialism, we review studies produced by different research groups, among other collectives, systematizing the accumulated knowledge, seeking to develop explanatory syntheses that help us to understand and face the project of society of the agents of the capital that understand education as a commodity. In the market perspective, success would not be based on emancipatory historical knowledge, but “good” performance in standardized tests. This reduction in the role of the school is, in a way, tranquilizer for the bourgeois class, which finds less and less conflicts to install its ideas and to continue occupying the place of privilege that was historically assured to them. This conception of society and education, defended by financial agencies and multilateral organizations, is disseminated by sectors of the ruling class through foundations and institutes, waging a dispute in society to establish a consensus around this ideological perspective in the economic field and in public policies. Provisionally, the studies presented here indicate that the BNCC is the basis of the curriculum and of other educational policies, placing the National Education Plan as a mere supporting element.
Downloads
References
ADRIÃO, T. A privatização dos processos pedagógicos: grupos editorias e os negócios da educação básica In: Maringoni, G. (org). O Negócio da educação: a ventura das universidades privadas na terra do capitalismo sem risco.1 ed. São Paulo: Olho d’água e FEPESP, 2017, v.1, p. 129-144.
ADRIÃO, Theresa; PERONI, Vera. A formação das novas gerações como campo para os negócios? In,: AGUIAR, Márcia Angela da S.; DOURADO, Luiz Fernandes. A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. – Recife: ANPAE, 2018.
AGUIAR, Márcia Ângela da S.; DOURADO, Luiz Fernandes A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. – Recife: ANPAE, 2018.
ANDES. Projeto do Capital para a Educação: análise e ações para a luta. Análise e ações para a luta. Volume 2. Brasília, DF: 2019,
ANTUNES, Ricardo L. C. Os Sentidos do Trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. [2.ed., 10. reimpr. rev. e ampl.]. - São Paulo, SP: Boitempo, 2009. -(Mundo do Trabalho)
AKKARI, Abdeljalil. A agenda internacional para educação 2030: consenso “frágil” ou instrumento de mobilização dos atores da educação no século XXI? Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 53, p. 937-958, 2017Disponível em http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.17.053.AO11. Acesso em 07 ago. 2023
BANCO MUNDIAL. A melhoria da governança é elemento fundamental para garantir o crescimento equitativo nos países em desenvolvimento. The Word Bank, 2017. Disponível em https://www.worldbank.org/pt/news/press-release/2017/01/30/improving-governance-is-key-to-ensuring-equitable-growth-in-developing-countries Acesso em jul. 2023.
BELTRÃO, José Arlen. TEIXEIRA, David Romão; TAFARREL, Celi Nelza Zulke. MELO, Flávio Danta. A; TRANZILO, Paulo José Riela. A Ofensiva dos Reformadores empresariais da Educação em Tempos de Pandemia: o desastre social como oportunidade para avançar na privatização da Educação Básica. In: UCHOA. Marcos da Conceição; SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza; GONÇALVES, Maria Elizabeth Souza (Orgs.). Diálogos críticos, volume 3: EAD, Atividades remotas e o ensino doméstico: cadê a escola? [recurso eletrônico] --Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2020.
BRASIL, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep); MEC. Censo da Educação Superior 2019.
CAMPOS, Guilherme Caldas de Souza; CAMPOS, Jonas Teixeira Couto; FARIA, Hugo Goulart de. A reforma trabalhista de 2017 e o aprofundamento do neoliberalismo autoritário no brasil.. In: Anais do Encontro Nacional da ABET: Crises e horizontes do trabalho a partir da periferia. Anais...Uberlândia (MG) Universidade Federal de Uberlândia, 2021. Disponível em: www.even3.com.br/Anais/abet_trabalho2021/339102-A-REFORMA-TRABALHISTA-DE-2017-E-O-APROFUNDAMENTO-DO-NEOLIBERALISMO-AUTORITARIO-NO-BRASIL_trabalho2021/339102- A-REFORMA-TRABALHISTA-DE-2017- Acesso em 05 ago. 2023
CASIMIRO, Flávio Henrique Calheiros. A nova direita: aparelhos de ação política e ideológica no Brasil contemporâneo. São Paulo, Expressão Popular, 2018.
CHAUÍ, Marilena. Ideologia neoliberal e universidade. In: Ideologia da competência. Belo Horizonte: Autêntica; São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2014, p. 85-111 (Coleção de escritos de Marilena Chauí; v.3).
FELIPE. Eliana da Silva. Do SAEB à BNCC: padronizar para avaliar. In: UCHOA, Antonio Marcos da Conceição; LIMA, Átila de Menezes; SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza (Orgs.) Diálogos críticos, volume 2: reformas educacionais: avanço ou precarização da educação pública? [recurso eletrônico] - Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2020. 1 ed. São Paulo. Expressão Popular, 2019.
FONTES, Virgínia. Prefácio. In: CASIMIRO, Flávio Henrique Calheiros. A nova direita: aparelhos de ação política e ideológica no Brasil contemporâneo. São Paulo, Expressão Popular, 2018.
FONTES, Virgínia. Capitalismo filantrópico? Marx e o Marxismo-Revista do NIEP-Marx, v. 8, n. 14, 2020.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educ. Soc., Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085- 1114, Dec. 2014
FREITAS. Luiz Carlos. A Reforma Empresarial da Educação: nova direita, velhas ideias. 1 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. v. 1. Edição e tradução, Carlos Nelson Coutinho; co-edição, Luiz Sergio Henrique e Marco Aurélio Nogueira. – 5ª ed. - Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Brasil. Disponível em https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=625768377010 Acesso em 05 jul. 2023
LAMOSA, Rodrigo. As frentes de ação da classe dominante na educação: entre o todos pela educação e a ideologia escola sem partido. In. LAMOSA, R. (org). Classe dominante e educação em tempos de pandemia: uma tragédia anunciada Editora Terra sem Amos: Parnaíba, 2020.
LEHER. Roberto. Grandes grupos econômicos controlam escolas para fomentar sua ideologia. Sindicato dos Auxiliares de Administração Escolar da Região Sul - SAAESUL, 2015. Disponível em https://saaesul.com.br/2015/10/08/grandes-grupos-economicos-controlam-escolas-para-fomentar-sua-ideologia/ Acesso em 10 ago. 2023
LIBÂNEO. José Carlos. Finalidades Educativas Escolares em Disputa, Currículo e Didática. 2023. . EDIPE. SEÇÃO 1. Disponível em https://publica.ciar.ufg.br/ebooks/edipe/artigo_03.html 1/18. Acesso em 20 ago. 2023
LIMA, Átila de Menezes. Educação, ideologia e reprodução social: notas críticas sobre os fundamentos sociais da Base Nacional Comum Curricular - BNCC. In: UCHOA, Antonio Marcos da Conceição; SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza (Orgs.). Diálogos Críticos: BNCC, educação, crise e luta de classes em pauta [recurso eletrônico] -- Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2019.
LIMA, Fernanda Hubner de.; SILVA, Débora Vanessa Felipe da.; SANDRI, Simone. Orientações do banco mundial para o gerencialismo da infância: custo-benefício como promotor da qualidade. Linguagens, Educação E Sociedade, 27(55), 1–25. Disponível em https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4539. Acesso em 25 jul. 2024.
MENDONÇA, Sonia Regina de. Pesquisando com Gramsci: sugestões metodológicas. In: MENDONÇA,Sonia Regina de; LAMOSA, Rodrigo (orgs.). Gramsci e a pesquisa histórica. Curitiba: Appris, 2018.
OBSERVATÓRIO DO TERCEIRO SETOR. Relatório mostra que o Brasil é um dos países mais desiguais do mundo. In: Observatório do Terceiro Setor, 2021. Disponível em https://observatorio3setor.org.br/noticias/relatorio-mostra-que-o-brasil-e-um-dos-paises-mais-desiguais-do-mundo/ Acesso em 10 jul. 2023.
PALUDO, Conceição. Contexto nacional e as exigências para a pesquisa em educação. Rev. Bras. Educ. 23. 2018
SANTOS. Robinson dos. ANDRIOLI, Antônio Inácio. Educação, Globalização e Neoliberalismo: o debate precisa continuar! Revista Iberoamericana de Educação. 2019. Disponível em https://rieoei.org/historico/deloslectores/905Santos.pdf Acesso em 08 ago. 2023.
SHIROMA. Eneida Oto; CAMPOS, Roselane Fátima; GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 23, n. 02, p. 427-446, jul./dez. 2005. Disponível em http://www.ced.ufsc.br/nucleos/nup/perspectiva.html Acesso em 05 jul. 2023.
SHIROMA, E. O.; CAMPOS, R. F; GARCIA, R. Maria . Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Perspectiva, Florianópolis, n. 2, v. 23, p. 427-446, jul/dez. 2005.
SILVA, Amanda Moreira da. Dimensões da precarização do trabalho docente no século XXI: o precariado professoral e o professorado estável-formal sob a lógica privatista empresarial nas redes públicas brasileiras. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro Rio de Janeiro, 2018. Disponível em https://ppge.educacao.ufrj.br/teses2018/tAmanda%20Moreira%20da%20Silva.pdf Acesso em 03 jul. 2023
TAFFAREL, Celi Nlza Zulke; SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza; HAGE Salomão Antônio Mufarrej. Rede Diversidade e Autonomia na Educação Pública- REDAP: construindo uma frente nacional articulada para o combate às políticas neoliberais. In: OLIVEIRA. Ana Maria Vergne de Morais et al. (Orgs.) Diálogos críticos -Volume 4: Diversidade e autonomia x padronização e controle na educação pública: projetos em disputa [recurso eletrônico]. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2021.
TITTON, Mauro; D'AGOSTINI. Adriana Juventude e pobreza: a educação e as políticas públicas sob o ideário do Banco Mundial no contexto do aumento das desigualdades sociais. Perspectiva - Revista do Centro de Ciências da Educação Volume 38, n. 3 – p. 01 – 23, jul./set. 2020 – Florianópolis.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Uma proposta suprapartidária de estratégia para a Educação Básica brasileira e prioridades para o Governo Federal em 2019-2022. Versão para debate. Dezembro, 2018. 3. edição.
TONET. Ivo. Educação contra o capital. Revista Instituto Lukács, EDUFAL, 2012. 1. Edição.
TUÃO, Renata Spadetti; LAMOSA, Rodrigo de Azevedo Cruz. A agenda do capital financeiro para a educação da América Latina em tempos de pandemia Vértices (Campos dos Goitacazes), vol. 23, n. 3, 2021.