COLLECTIVE AND EDUCATIONAL AGENCIATIONS IN THE ROCK SCENE IN TUCURUÍ-PA: Educational Practices, Feminisms and Cultural Resistances
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.5475Keywords:
Art Education, Cultural Collectives, Feminisms, Resistance, RockAbstract
Historically, art has at various times been linked to movements that have shown themselves to be in resistance to some kind of imposed oppression. Among the most diverse artistic manifestations, music is certainly the one that manages to reach the most people, especially after the advent of the mass media. Based on these initial questions, the aim is to investigate the relationship that rock music, especially female-authored music, establishes with art education developed in school environments and cultural collectives, becoming a creative activity where educators and students exchange experiences, manage to convey their social reality, their desires, dreams and seek to resist so many forms of coercion on the part of today's society. Thus, this text sets out the initial steps of the research to be carried out in the 2023-2024 biennium in the Master's course in Education and Culture (PPGEDUC/ UFPA Cametá/Pará). In this way, the text brings together the theoretical references and authors studied, as well as their contributions to the construction, deconstruction and reconstruction of concepts, practices and knowledge in this rock art.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae; FONSECA, Annelise N. da (orgs.). Criatividade coletiva: arte e educação no século XXI. 1ª Ed. São Paulo: Perspectiva, 2023.
BARBOSA, Ana Mae; AMARAL, Vitória (orgs.). Mulheres não devem ficar em silêncio – arte, design, educação. São Paulo: Cortez, 2019.
BARBOSA, Ana Mae. Arte-Educação no Brasil: realidade hoje e expectativas futuras. Estudos Avançados, v. 3 n. 7 (1989), p.170-182. Disponível em https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/8536. Acesso em 08 Jul. 2023.
BEZERRA DE SOUZA, Ana Carmita. CURRÍCULO CULTURAL E EDUCAÇÃO: Fragmentos históricos e mapeamentos conceituais. Linguagens, Educação e Sociedade, [S. l.], n. 25, p. 81–110, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/1407. Acesso em: 24 jul. 2024.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. I. São Paulo: Editora 34, 1995.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Por que arte-educação? 7ª Edição. Campinas: Papirus, 1994.
FARIAS, Maria Amélia Benincá de. Enfrentando estereótipos de gênero em bandas de rock através de ações músico-pedagógicas inclusivas: uma pesquisa em educação musical em andamento. XIX Encontro Regional Sul da Associação Brasileira de Educação Musical. ABEM, novembro de 2020.
FISCHER, Ernest. A necessidade da arte – 9ª Ed. – Rio de Janeiro: ZAHAR Editores, 1983.
FIUZA, Alexandre Felipe. Reflexões sobre o trabalho com a canção na sala de aula. In: CERRI, Luiz Fernando (org.) Ensino de História e educação: olhares em convergência. Ponta Grossa: UEPG, 2007.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa – 4ª. ed. - São Paulo: Atlas, 2002.
HALL, Stuart. Descentrando o sujeito. In: A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro. DP&A. 2006. p. 34-46.
LINS, Heloísa Andreia de Matos; BREGAGNOLO, Norma Elena. ¿Qué puede el pensamiento de Paulo Freire en tiempos oscuros? Problemas actuales en torno a la osadía y algunos modos de ex/res/istencia en Brasil y Argentina. Eccos - Revista Cientifica, São Paulo, n. 52, p. 1-15, e17101, enero/marzo 2020.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª edição, São Paulo: Hucitec, 2014.
MOURA, Francisca de Jesus Cardoso; OLIVEIRA, Luizir de. A cartografia como método de pesquisa filosófica: o filósofo-cartógrafo mapeando territórios, acompanhado processos e criando procedimentos de pesquisa. Revista Lampejo, vol. 9, n.1. p. 142-162. 1º semestre de 2020.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virginia e ESCÒSSIA, Liliana da. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2012. Vol. 1.
SOSSMEIER, L. C.; PARIZZOTTO, L. C. Anos 60, o avanço da Contracultura e a influência do Rock no Movimento Hippie. In: I Encontro Internacional de Estudos do Rock, 2013, Paraná. Anais. Cascavel, Paraná: UNIOESTE, 2013. Disponível em: http://www.congressodorock.com.br/evento/anais/2013/artigos/5/artigo_simposio_6_390_luana.sossmeier@hotmail.com.pdf> Acesso em 24 Out. 2022.
SOUZA, Rosangela; PEREIRA, Marco Aurélio M. A música como instrumento de resistência contra a repressão da ditadura no período em torno de 1968 a 1979. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE (Artigos), v. 1 (2013). Disponível em http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_uepg_hist_artigo_rosangela_de_souza.pdf Acesso em 22 Out. 2022.
THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna: teoria social critica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 1995.
TIBURI, Marcia. Feminismo em comum: para todas, todes e todos. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2021.