CONSENSUS ON THE TEACHING OF ATHLETICS AT SCHOOL BASED ON THE PERCEPTION OF SPECIALISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.5392

Keywords:

Physical Education;, School athletics;, Teaching.

Abstract

Although athletics is a traditional sport in Physical Education curricula, knowledge related to teaching this sport has never been well defined. This lack of definition can be seen in the BNCC which, despite being a document with the force of law, establishes little specificity about what to teach in athletics classes. Therefore, the objective of this article is to analyze the consensus on the teaching of athletics at school from the perspective of specialists. The methodology used was the delphi technique. As instruments for data collection, open interviews and a Likert questionnaire were used. The research sample is composed of 28 specialists with academic experience and as a coach/referee or as an athletics athlete in official competitions. The selection of participants occurred through the snowball technique and its finalization by saturation. Data were analyzed using the simple descriptive statistical analysis method. Experts pointed out that athletics needs to be experienced as specific content, and not as preparation for other sports. And they pointed out the need for basic education teachers (EB) to use different strategies to enable greater interaction between students and enable greater participation in classes. Among these strategies, playfulness and group work stand out. The results showed that the main difficulty in working on athletics at school is in pedagogical training of physical education teachers. Experts demand greater space for athletics in the basic education curriculum and a thematic unit for the sport at BNCC.

Downloads

Author Biographies

Adelson Almeida da Costa, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Professor da rede de ensino básico do Piauí, SEDUC-PI. Seus interesses de pesquisa incluem: formação de professores e práticas educativas. É membro do Laboratório de Estudos Culturais e Pedagógicos da Educação Física. E-mail: adelsonalmeida2009@hotmail.com.

Diego Luz Moura, Federal University of Vale do São Francisco (UNIVASF)

PhD in Physical Education from Universidade Gama Filho (UGF). Adjunct Professor at the Federal University of Vale do São Francisco (UNIVASF). He works on the Bachelor's degree and Master's degree in Physical Education. His research interests include: teacher training and educational practices. It has been published in several indexed national and international journals. He is coordinator of the Physical Education Cultural and Pedagogical Studies Laboratory. Correspondence address: Av. José de Sá Maniçoba - CEP: 56304-917-Centro, Petrolina – PE. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6054-4542. http://lattes.cnpq.br/0726163469750495. E-mail: lightdiego@yahoo.com.br.

References

ANTUNES, M. M. Técnica Delphi: metodologia para pesquisas em educação no Brasil. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 19, n. 1, p. 63-71, 2014.

BATISTA, C.; MOURA, D. L. Métodos de ensino, motivação e prazer na Educação Física escolar. Curitiba: Papirus, 2018.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático. 2 ed. Petrópolis: RJ, Editora Vozes, 2002.

BERMUDES, W. L. et al. Tipos de escalas utilizadas em pesquisas e suas aplicações. Revista Vértices, v. 18, n. 2, p. 7-20, 2016.

BETTI, I. C. R. Esporte na escola: mas é só isso, professor? Motriz, v. 1, n. 1, p. 25 -31, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 10 nov. 2022.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação Física/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.

BRESSAN, J. C. M. et al. Atletismo na escola é possível! Experiência do ensino do atletismo em aulas de educação física. Corpoconsciência, v. 22, n. 01, p. 13-23, 2018.

CALVO, A. P.; MATTHIESEN, S. Q. O atletismo está presente nas aulas de educação física escolar? Educación Física y Deportes, v. 16, n. 160, 2011.

CAPARROZ, F. E.; BRACHT, V. O tempo e o lugar de uma didática da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 28, n. 2, p. 21-37, 2007.

COICEIRO, G. A. 1000 Exercícios e jogos para o atletismo. Rio de Janeiro, BR: Sprint, 2008.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo. Cortez, 1992.

DALMORO, M.; VIEIRA, K. M. Dilemas na construção de escalas tipo Likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados? Revista Gestão Organizacional, v. 6, n. 3, 2013.

DARIDO, S. C. (Org). Educação Física na Escola: Conteúdos, suas Dimensões e Significados. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, p. 51-75, 2012.

FERREIRA, S. D.; SILVA, V. O. B.; LEITE FILHO, M. A. A. Jogos e brincadeiras nas aulas de educação física. RENEF, v. 5, n. 6, p. 159-171, 2022.

GEMENTE, F. R. F.; MATTHIESEN, S. Q. Análise dos livros de atletismo: subsídio para o ensino na Educação Física escolar. Revista iberoamericana de educación, 2014.

GEMENTE, F. R. F.; MATTHIESEN, S. Q. Formação continuada de professores: construindo possibilidades para o ensino do atletismo na Educação Física escolar. Educar em Revista, n. 65, p. 183-200, 2017.

HILDEBRANDT-STRAMANN, R.; LAGING, R. Concepções abertas no ensino da educação física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores- Porto Alegre: Artmed, 2010.

IORA, J. A. et al. A construção de materiais e a utilização de espaços alternativos para o ensino do atletismo. Revista Saúde e Desenvolvimento Humano, v. 4, n. 2, 79-88, 2016.

KIRSCH, A.; KOCH, K.; ORO, U. Antologia do atletismo: metodologia para a iniciação em escolas e clubes. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1983.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 6. ed. Ijuí: Unijuí, 2004.

KUNZ, E.; SOUZA, M. Unidade didática 1: atletismo. In: KUNZ, Eleonor (Org.). Didática da educação física 1. 4. ed. Ijuí: Unijuí, p. 19-54, 2006.

LINSTONE, H. A.; TUROFF, M. The Delphi Method: Techniques and Applications. Addison Wesley Publishing Company, 2002. Disponível em: https://www.academia.edu/19827335/The_Delphi_Method_Techniques_and_Applications.

LOPES, T. C.; MOREIRA. E. C. Atletismo escolar e formação de professores: percepções de estudantes de ensino superior. Educação Física em Revista, v. 9, n. 1, p. 14-32, 2015.

LOVISOLO, H. R. Educação Física: a arte da mediação. Rio de Janeiro: Sprint, 1995.

MARQUES, C. L.; IORA, J. A. Atletismo escolar: Possibilidades e estratégias de objetivo, conteúdo e método em aulas de Educação Física. Movimento, v. 15, n. 2, p. 103-118, 2009.

MARQUES, J. B. V.; FREITAS, D. Método Delphi: caracterização e potencialidades na pesquisa em Educação. Pro-posições, v. 29, n. 2, p. 389-415, 2018.

MATTHIESEN, S. Q. (Org.). Atletismo se aprende na escola. Jundiaí, SP: Fontoura, 2005.

MATTHIESEN, S. Q. Atletismo: teoria e prática. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2007.

MATTHIESEN, S. Q. et al. Atletismo para crianças e jovens: vivência e conhecimento. Motriz, v. 14, n. 3, p. 354-360, 2008.

MATTHIESEN, S. Q.; SILVA, M. F. G.; SILVA, A. C. L. Atletismo na escola. Motriz, v. 14, n. 1, p. 96-104, 2008.

MATTHIENSEN, S. Q. (Org.). Atletismo se aprende na escola. 2 ed. Jundiaí: Fontoura, 2012.

MATTHIESEN, S. Q.; DANIEL, J. C. Jogos de mesa adaptados ao ensino do atletismo na escola: passo a passo. São Paulo: Cultura Acadêmica Unesp, 2013

MATTHIENSEN, S. Q. Atletismo na escola. Maringá: Eduem, 2014.

MATTHIESEN, S. Q. et al. Sobre materiais alternativos para o ensino do Atletismo. Caderno de Formação RBCE, v. 8, n. 2, p. 45-58, 2017.

MATTHIESEN, S. Q. Atletismo: teoria e prática. 2 ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2018.

MINAYO, M. C. S. Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 5, n. 7, p. 01-12, 2017.

MOURA, D. L. Cultura e Educação Física Escolar: da teoria à prática. São Paulo: Phorte, 2012.

MOURA, D. L. et al. Dialogando sobre o ensino da educação física: Atletismo na escola. Curitiba: CRV, 2016.

MOURA, D. L. et al. Dialogando sobre o ensino da educação física: Jogo na escola. Curitiba: CRV, 2021.

MOURA, D. L.; ANTUNES, M. M. Aprendizagem técnica, avaliação e educação física escolar. Pensar a Prática, v. 17, n. 3, p. 835-848, 2014.

NEIRA, M. Garcia. Incoerências e inconsistências da BNCC de Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 40, n. 3, p. 215-223, 2018.

PRADO, V. M.; MATTHIESEN, S. Q. Para além dos procedimentos técnicos: o atletismo em aulas de Educação Física. Motriz, v.13, n. 2, p.120-127, 2007.

RODRIGUES, H. A.; DARIDO, S.C. A técnica esportiva em aulas de educação física: um olhar sobre as tendências sócio-culturais. Movimento, v. 14, n. 2, p. 137-154, 2008.

SILVA, E. V. M. et al. Atletismo (ainda) não se aprende na escola? Revisitando artigos publicados em periódicos científicos da Educação Física nos últimos anos. Movimento, v. 21, n. 4, p. 1111-1122, 2015.

SILVA, E. V. M.; DARIDO, S. C. O atletismo nos cursos de graduação em educação física. Motriz, v. 17, n. 3, p. 525-532, 2011.

SILVA JÚNIOR, Silvio Nunes. O lugar da diversidade na BNCC para linguagens e suas tecnologias no ensino médio. Revista Linguagem, Educação e Sociedade - LES, v.27, n.55, 2023, eISSN: 2526-8449.

THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Métodos de Pesquisa em Atividade Física. 6 ed. Porto Alegre: Artmed, 2012.

VAZ, A. F. Encontro entre corpo, técnica e tecnologia. Cadernos de Formação RBCE, v. 7, n. 2, p. 88-96, 2016.

VIANNA, J. A.; LOVISOLO, H. R. Desvalorização da aprendizagem técnica na educação física: evidências e críticas. Motriz, v. 15, n. 4, p. 883-889, 2009.

VINUTO, J. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, v. 22, n. 44, p. 203-220, 2014.

Published

2024-09-03

How to Cite

Costa, A. A. da, & Moura, D. . L. (2024). CONSENSUS ON THE TEACHING OF ATHLETICS AT SCHOOL BASED ON THE PERCEPTION OF SPECIALISTS. Languages, Education and Society, 28(58), 1–29. https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.5392

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.