School violence and pedagogical practice: an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4345

Keywords:

violence, school, pedagogical practice, teacher

Abstract

Violence is a socially visible phenomenon, and the school is an institution where it develops in different ways, denoting its relevance in the educational environment. In this context, the aim is to describe the studies published between 2013 and 2022 on school violence, using the pedagogical practice of teachers in basic education as a parameter. This is a quantitative-qualitative study of an exploratory and descriptive nature, based on basic statistics, similarity analysis and content analysis. Three categories emerged from the textual corpus under analysis: i) violence, which was linked to the terms school, teaching practice and research; ii) teacher, which interacted with student, study and teaching; and iii) school, which was linked to the social context. The results indicate that school violence has a strong impact on the behavior of teachers and students, which results in teachers becoming ill and demotivated by the profession, and causes school dropout, fear and psychological damage to students. The conclusion is that school violence is a variable that needs to be studied and discussed more by education professionals and society, in order to build solutions that, on the one hand, combat harmful attitudes in the school environment and, on the other, prevent physical and psychological damage, particularly to the main subjects of the teaching-learning process.

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Author Biographies

Enizete Andrade Ferreira Estumano, Universidade Federal do Pará

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professor vinculado à Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco (SEE), Recife, Pernambuco, Brasil. Endereço para correspondência: Rod. PE-18, Distrito Industrial, Abreu e Lima, Pernambuco, Brasil

Emmanuelle Pantoja Silva, Universidade Federal do Pará

Mestra em Educação, Universidade Federal do Pará (UFPA); Doutorando em Educação, Universidade Federal do Pará (UFPA); Especialista em Gestão Educacional e Docência no Ensino Básico e Superior (Instituto Carreira/ FAAM); Licenciada em Ciências Naturais com Habilitação em Química (Universidade Estadual do Pará/ UEPA). Desenvolve pesquisas relacionadas as seguintes temáticas: Teoria Social Cognitiva; Autorregulação; Autorregulação da Aprendizagem; Desengajamento moral; Violência Escolar; Aprendizagem Docente; Tecnologias na Aprendizagem.

Maély Ferreira Holanda Ramos, Universidade Federal do Pará

Doutora em Teoria e Pesquisa do Comportamento - Psicologia, Universidade Federal do Pará (UFPA), professora adjunta da UFPA, coordenadora do Programa de Pós-graduação em Segurança Pública (PPGSP -UFPA) e é professora permanente da linha de pesquisa Formação de Professores, Trabalho Docente, Teorias e Práticas Educativas do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED- UFPA). É docente da Faculdade de Educação, do Instituto de Ciências da Educação (ICED- UFPA)

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Published

2024-01-17

How to Cite

Andrade Ferreira Estumano, E., Pantoja Silva, E. ., & Ferreira Holanda Ramos, M. (2024). School violence and pedagogical practice: an integrative review. Languages, Education and Society, 28(56), 1–24. https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4345

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