TEXTUAL AUTHORSHIP IN PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4342Keywords:
Textual production, Clues of authorship, Professional and Technological Education, Portuguese Language TeachingAbstract
This article deals with the concerns that affect Integrated High School (EMI) students regarding academic writing. One of the challenges of Professional and Technological Education (EPT) is to offer an integrated, polytechnic and omnilateral education and this presupposes, within the teaching of Portuguese Language, understanding language practices related to interaction and authorship. In other words, the discipline's classes must go beyond the domain of the cultured norm and the production of reports. Thus, by applying a questionnaire with open questions in a second-year Chemistry class at the EMI Campus Aracaju of the Federal Institute of Sergipe (IFS), tensions and concerns about the constitution of authorship in written texts produced by students can be collected . These records served as the basis, in this article, for the interpretation of the subjects' copyright marks in the textual production developed and for the need to effectively build integrative pedagogical practices that insist on academic written productions with evidence of authorship.
Downloads
References
AGUIAR, Eliane Aparecida de. Escrita, autoria e ensino: um diálogo necessário para pensar a constituição do sujeito-autor no contexto escolar. 2010. Tese de doutorado (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
ALVES, Rubem. A escola que sempre sonhei sem imaginar que pudesse existir.
Campinas: Papirus, 2001.
ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima; FRIGOTTO, Gaudêncio. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão. Natal, v. 52, n. 38, p. 61-80, maio/ago. 2015.
BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (LDB). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Legislação, Brasília, DF, dez. 1996. Disponível em:
<http://www.mec.gov.br/sef/fundef/Ftp/leg/lein9394.doc>. Acesso em: 04 fev. 2018
CIAVATTA, Maria. O ensino integrado, a politecnia e a educação omnilateral: Por que
lutamos? Revista Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, jan. – abr. 2014.
Disponível em: https://seer.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/7693. Acesso em: 13 out. 2018.
Duarte Oliveira Carvalho, S., & de Sousa Moura Teixeira, C. (2023). LUTA CONTRA A NATURALIZAÇÃO DAS DESIGUALDADES SOCIAIS: SIGNIFICAÇÕES DE EDUCADORES SOCIAIS ACERCA DA PRÁTICA EDUCATIVA. Linguagens, Educação E Sociedade, 27(53), 35-65.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Veja, 1969. p 29-87.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise Nogueira (Org.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Editora Cortez, 2012.
ORLANDI, Eni P. Autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2007.
ORLANDI, Eni P. Nem escritor nem sujeito: apenas autor. In: ORLANDI, Eni P. Discurso e leitura. São Paulo / Campinas, SP: Editora Cortez / Editora Unicamp, 1987. p. 75-82.
PÉCORA, Alcir. Problemas de redação. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
PINTO, Rosana do Carmo Novaes. Linguagem, subjetividade e ensino: reflexões à luz da neurolinguística discursiva. In: HARMUCH, Rosana Apolonia; SALEH, Pascoalina Bailon de Oliveira. Identidade e subjetividade: configurações contemporâneas. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2012.
POSSENTI, Sírio. Enunciação, autoria e estilo. Revista da Faeeba, Salvador, ano 10, n. 15, p. 15- 21, jun./jul. 2001.
POSSENTI, Sírio. Indícios de autoria. Perspectiva, v. 20, n. 1, p. 105-124, 2002.
POSSENTI, Sírio. Notas sobre a questão da autoria. Matraga, Rio de Janeiro, v. 20, n. 32, jan./jun., p. 239-250, 2013.
RAMOS, Marise. Possibilidades e desafios na organização do currículo integrado. In:
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise Nogueira (Org.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Editora Cortez, 2012.
SAVIANI, Dermeval. O choque teórico da politecnia. Rio de Janeiro: FIOCRUZ.
Politécnico de Saúde Joaquim Venâncio, 2003.
SAVIANI, Dermeval. Sobre a concepção de politecnia. Rio de Janeiro: Politécnico da
Saúde Joaquim Venâncio, 1989.
SILVA, Luzinete Moreira da; MELO, Ticiane Gonçalves Sousa; NASCIMENTO, José Mateus do. Ensino médio integrado e práticas pedagógicas integradoras: caminhos para a formação humana integral. Revista Brasileira da Educação Profissional Tecnológica. Rio Grande do Norte, v. 1, n. 8, 2015. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/3560/1252. Acesso em: 20 nov. 2018.
SOUSA JÚNIOR, Justino de. Omnilateralidade. In: Pereira, I. B.; Lima, J. C. F. (org.).
Dicionário da Educação Profissional em Saúde. 2. ed. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2009. Disponível em: < http://www.
epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/omn.html>. Acesso em: 20, nov. 2018.
ZAGO, Nadir; CARVALHO, Marília Pinto de; VILELA, Rita Amélia Teixeira (Org.). Itinerários de pesquisa: Perspectivas qualitativas em Sociologia da Educação. DP&A: Rio de Janeiro, 2003.