Research on early childhood education in Piauí: trajectories and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.4292

Keywords:

Research, Child education, Postgraduate studies, Teaching practice, Teacher training

Abstract

The article as an objective of analysis on Early Childhood Education-respect in the scope of the Federal Postgraduate Research Program of Piauí (UFPI) of the knowledge produced in the area. An analysis of theses and dissertations focused on the works published in the last four years between 2016 and 2020. A review covered studies published in the graduate courses of the aforementioned university, as it is a main reference in the State as a public teaching institution that relates to the university teacher training and research in the area. The survey showed that during the period covered there were master's initiatives and 5 doctoral theses on the subject. The studies highlight some problems that characterize early childhood education policies and practices in Piaui, among which the following stand out: prevalence of traditional conceptions, lack of working conditions, inadequacies of teacher training policies, continuing education predominantly based on technical rationality and formative profile of part of the investigated teachers. The study concludes on Early Childhood Education, there is no study context research for the development of conditions for the development of teaching practices and teachers of Early Childhood Education. To conclude, too, that greater dissemination of the results is necessary to enhance the reflection of social and educational criticisms of the population served in day care centers and preschools, which is essential for the construction of theoretical-practical bases for education in Piauí.

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Author Biographies

Maria do Desterro Melo da Rocha Nogueira Barros, Universidade Federal do Piauí

Doutoranda  e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí(2016-2017). Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual do Piauí (2001), graduada em Pedagogia pela Faculdade Médio Parnaíba-FAMEP(2018), especialista em Tecnologias na Educação-PUC-RIO(2011), Gestão Escolar e Docência do Ensino Superior- FAEPI (2015) e Coordenação Pedagógica-UFPI (2015). É professora da Educação Básica da Rede Estadual e Municipal- Secretaria Municipal de Educação de Castelo do Piauí, Professora na Educação Superior no Centro Universitário-UNINTA-Castelo do Piauí. Atualmente atua como Formadora/Consultora/Assessoria Pedagógica- Contato-Assessoria, Capacitações e Projetos LTDA nos municípios de Juazeiro do Piauí, Assunção do Piauí e Boqueirão do Piauí. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na Formação Continuada de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação Docente, Educação Infantil, Coordenação Pedagógica e Gestão Educacional.

Antonia Edna Brito, Universidade Federal do Piauí

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí, mestrado em Educação pela Universidade Federal do Piauí e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2003). Atualmente é professora titular da Universidade Federal do Piauí, lotada no Centro de Ciências da Educação, no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação/UFPI, vinculada à linha de pesquisa Formação de professores e Práticas da Docência. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação e Profissionalização Docente em Pedagogia/NUPPED. Associada na Associação Brasileira de Alfabetização e da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica (BIOgraph). Tem experiência na educação básica (atuou como professora da educação infantil, do ensino fundamental e do ensino médio). Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação/UFPI.  Tem interesse nos seguintes temas: formação de professores, alfabetização, práticas da docência, educação infantil e pesquisa autobiográfica.

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Published

2023-06-02

How to Cite

Melo da Rocha Nogueira Barros, M. do D., & Brito, A. E. . (2023). Research on early childhood education in Piauí: trajectories and perspectives . Languages, Education and Society, 27(54), 368–391. https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.4292

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