Pedagogical practices of teachers and high schools of Piauí, to the Saeb 2019
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4163Keywords:
Public school, Ideb, Piauí, Teaching practices, Didactic resourcesAbstract
The article analyzes two blocks of questions present in the contextual questionnaire of the 2019 Basic Education Assessment System for teachers of the 3rd year of high school in the state network of Piauí: pedagogical practices of Portuguese Language and Mathematics and pedagogical resources used and considered appropriate by teachers. It is based on studies and research carried out on educational indicators that contribute to the improvement of learning and works with a sample of one hundred schools, half with the best results in the Basic Education Development Index (Ideb) 2019 and an equal number with the smallest, seeking to verify the teachers' perceptions about these two blocks of questions. The microdata were obtained from the website of the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep) and processed using descriptive statistics. The results show that in terms of the pedagogical practices, the two groups of teachers assume similar positions; with regard to the resources used, schools with lower results in the IDEB show a greater lack of most of them. Other educational indicators analyzed show that schools with lower results in Ideb have students with a lower socioeconomic level, have much lower approval rates and the difference in proficiency in Portuguese and Mathematics is lower than the group of schools with higher results, in values corresponding to approximately two school years. In the end, it is concluded that the accountability of teachers whose large-scale evaluations have so strongly highlighted needs to be mediated by a wide set of intra and extra-school variables.
Downloads
References
BONAMINO, A.; SOUSA, S. Z. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373 - 388, abr./jun. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/ rtQkYDSjky4mXG9TCrgRSqJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 8 abr. 2023.
BRASIL. Microdados Prova Brasil 2019. Brasília: Inep, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/saeb. Acesso em: 6 mai. 2021.
BRASIL. Decreto nº 6094, de 24 de abril de 2007. Brasília: MEC 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6094.htm. Acesso em: 5 jun. 2021.
BRASIL. Portaria n. 482, de 7 de junho de 2013. Brasília: MEC, 2013. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&data=10/06/ 2013&pagina=17. Acesso em: 08 jan. 2022.
CANALES, A.; MALDONADO, L. Teacher quality and student achievement in Chile: Linking teachers' contribution and observable characteristics. International journal of educational development, v. 60, p. 33-50, 2018. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S073805931730281X?casa_token=xH37TetkilYAAAAA:9ILR2PS3jTd7WkDWl-b-eN1exSJF7duZryjdsYv0sUIaHNQkD5DYnGLc_ FP6G1jpdYM8BbdEaN5C Acesso em: 23 jan. 2023.
DE MARTINO JANNUZZI, Paulo. Indicadores no ciclo de políticas sociais no Brasil. Indicadores sociais: passado, presente e futuro/IBGE. (Orgs.) André Simões e Antônio Carlos Alkmim. Rio de Janeiro: IBGE, 2017. 174p. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101153.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.
FERREIRA, Livia Andrade; PEREIRA, Maria Simone Ferraz. Efeitos das Avaliações em Larga Escala na organização do Currículo Escolar. Estudos sobre Educação. Presidente Prudente, SP, v. 30, n.1, p. 327-.344, Março/Dez., 2019. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/ index.php/Nuances/article/download/6784/pdf. Acesso em 12 jan. 2022.
GATTI, Bernadete Angelina et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019. Ddisponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/ uploads/2019/05/Livro_ProfessoresDoBrasil.pdf) Acesso em 28 nov. 2021.
GIL, Carlos, A. Como Elaborar Projetos de Pesquisa, 6ª edição. São Paulo, Atlas, 2017.
INEP. Indicador de nível socioeconômico do Saeb 2019. Nota Técnica. Brasília. 2021a.
INEP. SAEB 2019 – Questionário do(a) Professor(a). Brasília, 2021b.
PONTES JUNIOR, J. A. F.; TAHIM, A. P. V. O.; LIMA, M. A. M.; ALMEIDA, L. S. Dimensão Epistemológica da Pesquisa Quantitativa em Educação. In: ANDRADE, F. A. de; GUERRA, M. Á.
M. A.; JUVÊNCIO, V. L. P.; FREITAS, M. de S. (Org.). Caminhos da Educação: questões, debate e experiências. 1ed. Curitiba: Editora CRV, 2016, p. 245-254.
RICHTER, L. M.; SILVA, M. V. O IDEB e seus efeitos na organização do trabalho escolar. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação-Periódico científico editado pela ANPAE, v. 37, n. 1, 2021. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/105962/61621. Acesso em: 24 jan. 2023.
SOARES, J. F.; ALVES, M. T. G.; FONSECA, J. A. Trajetórias educacionais como evidência da qualidade da educação básica brasileira. Revista Brasileira de Estudos de População, 38, 1–21. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbepop/a/ 9ZRM8LBTqQMHMDQNJDwjQZQ/. Acesso em 12 jan. 2022.
SOARES, J. F. Ideb na lei? Simon’s Site, 13 jul. 2011. Disponível em: https://www.schwartzman.org.br/sitesimon/jose-francisco-soares-ideb-na-lei/. Acesso em 12 jan. 2022.
SOUSA, C. P. de; FERREIRA, S. L. Avaliação de larga escala e da aprendizagem na escola: um diálogo necessário. Psicol. educ., São Paulo, n. 48, p. 13-23, jun. 2019. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-6975201900 0100003& lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 18 nov. 2021.
URBINA, Susana. Fundamentos da testagem psicológica. Porto Alegre: Artmed, 2007.
ZANELA, Claudia C. Uma reflexão a partir do Questionário do Professor Prova Brasil SAEB: práticas pedagógicas e aprendizagem na Rede Municipal de Ensino de Florianópolis. Tese de Doutorado. 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/ handle/123456789/220399. Acesso em: 8 set. 2021.