THE 2016 COUP, THE RISE OF BOLSONARO AND EDUCATION: A CLASS PROJECT
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4140Keywords:
Education;, Crisis of capitalism, Coup of 2016, Bolsonaro governmentAbstract
The purpose of this article is to carry out an analysis of the structural crisis of capitalism and its relationship with the 2016 coup, the rise of Bolsonaro and the dismantling of educational policies as a means of commodification and privatization of public education in current times. In this sense, the issue of education under the Bolsonaro government can only be analyzed when it is understood from its material determinants and the correlation of forces present in the class struggle. Therefore, it is not a question of understanding it as an exclusive expression of the obscurantist propositions of the president in question, but from the point of view of class hatred, inherent to our historical and social formation of bourgeois rule, with its respective class fractions, which remain linked to an ideological basis, whose roots go back to the slavery and patriarchal past. The analyzes point to the links between the structural crisis of capital, the fascist propositions and the dismantling of education. In order to achieve the proposed objectives, in the light of historical and dialectical materialism, it is imperative to understand the rise of the reactionary and authoritarian discourse in recent years, the coup that overthrew President Dilma Rousseff and the actions in the field of education from that moment onwards. It concludes that there is an urgent need to mobilize those who identify with popular interests to strengthen public, universal and free education, as a trench space for the socialization of knowledge and the mobilization of workers.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria de Lourdes Pinto de. A pesquisa acadêmica no século XXI. Campinas: Mercado de Letras, 2012.
ANTUNES, Ricardo; PINTO, Geraldo Augusto. A fábrica da educação: da especialização taylorista à flexibilização toyotista. São Paulo: Cortez, 2017.
BAGNO, Marcos. Glorificação da ignorância. Revista Consciência, Carta Capital, [S. l.], 16 jul. 2019. Disponível em: https://revistaconsciencia.com/governo-e-a-glorificacao-da-ignorancia/ Acesso em: 12/02/2023.
BRASIL. Projeto de Lei n° 3076, de 2020. Institui o Programa Universidades e Institutos Empreendedores e Inovadores – Future-se. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=7B8E383B8826C9F071BAAAE5DCF05D09.proposicoesWebExterno1?codteor=1900012&filename=PL+3076/2020. Acesso em: 23 fev. 2023.
CORREIO BRASILIENSE. Universidades são 'massacradas por ideologia de esquerda', diz Bolsonaro. Correio Brasiliense, 11/03/2019. Disponível em << https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/politica/2019/03/11/interna_politica,742130/ambiente-academico-tem-sido-massacrado-por-ideologia-de-esquerda.shtml >> Acesso: 21/02/2023.
DW. Governo federal prevê 216 escolas militares em quatro anos. Deutsche Welle. Disponível << https://www.dw.com/pt-br/governo-federal-prev%C3%AA-216-escolas-militares-em-quatro-anos/a-50318883 >> Acesso em: 23 fev. 2023.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Escola sem partido: Esfinge que ameaça a educação e sociedade brasileira. Rio de Janeiro: LPP/UERJ. 2017.
HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX (1914-1991). São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
LEHER, Roberto. Autoritarismo contra a universidade: o desafio de popularizar a defesa da educação pública. São Paulo: Fundação Rosa Luxemburgo; Expressão Popular, 2019.
LOPES, Mauro. “As quatro famílias que decidiram derrubar um governo democrático”. In JINKINGS, Ivana; DORIA, Kim; CLETO, Murilo (Org.) Por que gritamos golpe? Para entender o impeachment e a crise /organização. São Paulo: Boitempo, 2016. p. 100-106.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Volume II. São Paulo: Nova Cultural, 1985.
MARX, Karl. O 18 Brumário e Cartas a Kugelmann. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 2006.
MARX, Karl e ENGELS, Friedrich; LÊNIN, Wladimir Ilitch. Manifesto Comunista; Teses de Abril. São Paulo: Boitempo, 2017.
MASCARO, Alysson Leandro. Crítica do fascismo. São Paulo: Boitempo, 2022.
MEDEIROS FILHO, Barnabé. O golpe no Brasil e a reorganização imperialista em tempo de globalização. In: KRAWCZYK, Nora; LOMBARDI, José Claudinei (Org.). O golpe de 2016 e a educação no Brasil. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018.
MÉSZÁROS, István. O desafio e o fardo do tempo histórico: o socialismo no século XXI. São Paulo: Boitempo, 2007.
MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. Trad. Paulo Cezar Castanheira, Sérgio Lessa. São Paulo: Boitempo, 2011.
O ESTADO DE SÃO PAULO. Chegou a hora de dizer: basta! O Estado de São Paulo, 13/3/2016.
SANTOS, M. R. S.; MUSSE, R.; CATANI, A. M. Desconstruindo a educação superior, os direitos humanos e a produção científica: o bolsonarismo em ação. Revista Eletrônica de Educação, v.14,1-19, e4563135, jan./dez. 2020.
TROTSKY, L. “O único caminho: “Burguesia, pequena-burguesia e proletariado” In: TROTSKY, L. Revolução e contrarrevolução na Alemanha. Lisboa-Porto-Luanda: Centro do Livro Brasileiro, s.d. , p. 289.
UOL. Presidente do Bradesco elogia Exército; vídeo é 'pessoal', diz banco. Uol. Economia. Disponível << https://economia.uol.com.br/noticias/redacao/2022/06/04/em-video-presidente-do-bradesco-elogia-exercito-e-formacao-militar.htm>> Acesso: 22/02/2023.





