READING PRACTICES AT SCHOOL AND QUALITY IN/OF EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4118Keywords:
Quality in/of education, reading, liberty educationAbstract
This article aims to show how the development of reading practices in the school environment constitutes an essential tool for building an educational system of effective quality, aligned with the context in which students are inserted. This is an exploratory bibliographic study of a qualitative nature that sought to clarify the historical conceptualization of the term quality in/of education and present discussions related to the quality parameters to be adopted in the Brazilian educational system based on reference works by Luiz Fernandes Dourado ; Marcelo Mocarzel and Jorge Najjar; and Romualdo Portela de Oliveira and Gilda Cardoso de Araújo. In this way, also, through the bibliographical survey, we sought to understand the processes that involve reading as a social act, an essential tool for the democratization of education and the implementation of a fairer society, in the works of Paulo Freire, while for In the discussion about reading and literary literacy, publications by Magda Soares, Isabel Solé and Rildo Cosson were used. The article concludes, (re)affirming the close relationship between quality processes in/in education and reading practices within the school context as a consequence of liberating education, considering that the mastery of written language and critical reading they make it possible to increase the quality of the results of educational actions and manifest themselves positively in the social environment, making it more fair and democratic.
Downloads
References
BRASIL. [Constituição (1988)] Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2016. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso: 17 jan. 2023.
BRASIL. Documento Referência – Conferência Nacional de Educação. 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/docref.pdf. Acesso em 17 jan. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb). Diretoria de Avaliação da Educação Básica (DAEB). 2022.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para assuntos jurídicos. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso: 01 de fevereiro de 2023.
BRASIL. Lei n° 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para assuntos jurídicos. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso: 17 jan. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso: 17 jan. 2023.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2019.
DOURADO. Luiz Fernandes. (org.). A Qualidade da Educação: conceitos e definições. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2007. Disponível em: https://www2.unifap.br/gpcem/files/2011/09/A-Qualidade-na-educacao-DISCUSS%C3%83O-N%C2%BA-24.pdf. Acesso: 13 jan. 2023.
FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a liberdade. 5 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaio. 5 ed. São Paulo: Cortez Editora, 2001.
GADOTTI, Moacir. Qualidade na educação: uma nova abordagem. São Paulo: Editora e livraria instituto Paulo Freire, 2010.
JOUVE, V. Por que estudar literatura? Trad. Marcos Bagno e Marcio Maciolino. São Paulo: Parábola, 2012.
KOCH, I. V. O texto e a construção de sentidos. 10. Ed. São Paulo: Contexto, 2014.
MOCARZEL, Marcelo; NAJJAR, Jorge. Qualidade na/da educação como um marco referencial das políticas e práticas educacionais: um enfoque multidimensional. Em Aberto, Brasília, v. 33, n. 109, p. 27-46, set./dez. 2020. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/4498. Acesso: 17 jan. 2023.
OLIVEIRA, Romualdo Portela de; ARAÚJO, Gilda Cardoso de. Qualidade na educação: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Revista Brasileira de Educação. nº 28. Jan /Fev /Mar /Abr, 2005 Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/t64xS8jD8pz6yNFQNCk4n7L/abstract/?lang=pt. Acesso: 17 jan. 2023.
SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, A. A. M.; BRANDÃO, H. M. B.; MACHADO, M. Z. V. (Org.). A escolarização da leitura literária. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 17-48.
SOARES, Magda Becker. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.
SOARES, Magda Becker. Letramento: um tema em três gêneros. 2ed. Belo Horizonte: autêntica, 2004.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6ª ed. Porto Alegre: Artmed, 1997.
SOUZA, R. J. de. et al. Leitura do professor, leitura do aluno: processos de formação continuada. UNESP – Presidente Prudente, 2019. Disponível em: file:///C:/Users/profe/Downloads/leituraprofessor.pdf. Acesso: 04 set. 2019.
SOUZA, R. J; BARBOSA, G.A. da S. Leitura e produção de texto na formação continuada de professores alfabetizadores. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, Ano 22, n. 37, jul./dez. 2017. p. 132-148. Acesso: 11 fev. 2024.
YUNES, Eliana. Tecendo um leitor: uma rede de fios cruzados. Curitiba: Aymará, 2009.