School Curriculum and Teaching Practices from the Perspective of Identities/Differences in an Amazonian Public School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.3970

Keywords:

School curriculum, School Planning, Identities, Differences

Abstract

This article discusses the perceptions of teachers at a public school in the Amazon regarding cultural identities/differences intertwined with professional development. It takes as main reference the theoretical field Cultural Studies (Hall, 1997; 2015) in articulation with education (Candau, 2008; 2012; Fleuri, 2000), focusing on teacher training, considering the concept of professional development (Novoa, 2009; Tardif, 2012). The research's methodological procedures are based on the assumptions of bricolage (Kincheloe; Berry; 2007; Nelson; Treichler; Grassberg, 2013), articulating semi-structured interviews, online discussion groups and document analysis. The analysis of the data, especially those emerged through the teachers' narratives, points to educational practices that reinforce the invisibility and/or silencing of different cultures and identities considered "inferior" and/or "without culture", thus indicating the need for teacher professional development with an approach to the themes of identities/differences, in order to contribute to the re-signification of educational practices aimed at intercultural education.

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Author Biographies

Noé Cardoso da Silva, Universidade Federal de Rondônia

Doutorando no Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado Profissional em Educação Escolar (PPGEE)  da Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Professor da Rede Municipal de Educação (SEMED) de Porto Velho-RO, Brasil, atualmente lotado na Escola Municipal de Ensino Fundamental Pé de Murici, exercendo a função de vice-diretor. Porto Velho, Rondônia, Brasil.  E-mail: noe.cardoso@gmail.com.

Genivaldo Frois Scaramuzza, Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Doutor em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR).  Graduado em Pedagogia (UNIR). Graduado em Filosofia pela Centro Universitário Leonardo Da Vinci. Especialista em Gestão, Supervisão e Orientação Escolar pela Faculdade da Amazônia (FAMA).  Professor da Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Atua no Curso de Licenciatura em Educação Básica Intercultural e no Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado Profissional em Educação Escolar - PPGEEProf. (UNIR). 

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Published

2024-01-17

How to Cite

Silva, N. C. da, & Scaramuzza, G. F. (2024). School Curriculum and Teaching Practices from the Perspective of Identities/Differences in an Amazonian Public School. Languages, Education and Society, 28(56). https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.3970

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